Hey Erik,
En welke merk locomotief heb jij gekocht en is deze voorbereid op een decodertje? Next18 of Nem stekker? Hoeveel ruimte is er?
Tja, en wat voor merk decoder? Minitrix is vuistregel een Doehler en Haass; Voor Fleischmann, Hobbytrain zal ik jouw geval gaan voor TrainOmatic of Kuehn N045, dat zijn de 2 budget decoders.
Maar het is ook wat jouw zelf bevalt en begrijpt om je lok in te regelen.
Maar gewoon even een lijstje zoals mijn ervaring is:
Doehler en Haass (DH-reeks) = goede rijeigenschappen bij langzaam rijden.
Zimo = de rolex onder de decoder
Kuehn = gewoon goede decoders, voor rijden.
Uhlenbrock = vooral in de Piko goede ervaringen mee, overige merken niet zo.
Lenz = voor mij nog onbekend, wat ik van HO rijders heb gehoord, gewoon goede decoders.
TrainOmatic = goede budget decoder, heeft PID regelen. Voor het geld zeker geen verkeerde decoder.
ESU = V4 reeks had ik goede ervaringen mee, maar ik heb de laatste jaren veel vervangen van de decoder.
Maar voor als geldt, is techniek, combinatie motor, printplaat onderdelen, persoonlijke voorkeur moet net allemaal goed vallen
Sommige mensen houden vast aan 1 merk decoder, en andere kiezen per lok de juiste match voor hun gevoel, tja het is precies wat jij zelf wilt.
Ik zelf zal jij adviseren om gewoon de juiste boom te kiezen die voor jouw goed voelt, en ander "onze Martin" even om raad vragen.