Even voorstellen: GJ en nieuw op het forum. Na lang zoeken heb ik eindelijk het uitgewerkte baanplan van de foto gevonden. Is het mogelijk om de baan eerst te bouwen voor analoog bedrijf en dan later makkelijk om te bouwen naar digitaal? En kan dat ook als ik er een 2 rail DC baan van maak? Het ontwerp heeft een keerlus.
Re: Analoog/digitaal
Geplaatst: 16 feb 2025, 08:46
door OBBinN
Alles kan, maar of dat handig is is een 2e..
Je kan beter de baan gelijk opbouwen zodat die ook voor digitaal gebruik voorbereid is, of je moet enkel handmatig digitaal willen rijden?
Keerlus is geen probleem voor digitaal, analoog komt er meer bij kijken.
Geplaatst: 16 feb 2025, 10:21
door gjvonk
Waarin zitten de grootste verschillen tussen een analoge 2 rail gelijkstroom baan en een digitale? Is dat alleen in de aansturing van wissels en seinen en komen aantallen en plaatsen van isolerende raillassen en aansluitingen op de rijstroomvoeding overeen?
Geplaatst: 16 feb 2025, 10:36
door denobis
Je kan ook analoog en digitaal door elkaar heen rijden met dinamo-iTrain combi.
Werkt perfect ik heb het hier werkend.
Geplaatst: 16 feb 2025, 10:46
door gjvonk
En de baan analoog (wissels, seinen) en alleen het rollend materieel digitaal? Kan dat ook?
Geplaatst: 16 feb 2025, 11:16
door denobis
Dinamo is een systeem waar je bijna alles mee kan als je het op de goede manier gebruikt en aansluit.
Ik rijd op dit moment met 8 treinen op 4 sporen.
Elk spoor bestaat uit 8 blokken.
Ik kan zowel met analoge als digitale treinen op de zelfde sporen rijden tegelijker tijd (alleen niet in het zelfde blok) en dit vol automatisch.
Nadeel is wel je moet er een pc of laptop bij gebruiken.
Wissels en seinen kun je dan met een 0c32 aansturen.
Dinamo systeem bestaat uit een kleine centrale die je op pc aansluit en de tm44 blok en melder module.
Elke tm 44 bestaat uit 4 blokken die ieder 4 ingebouwde melders hebben.
De Oc 32 kan 16 wissels of seinen aan (32 uitgangen).
Het systeem is vrijwel onbeperkt uitbreidbaar.
Helaas is het geen goedkoop systeem (maar als je het vergelijkt met bv de z21 van roco met alle toebehoren valt het wel mee ) en heeft het een vrij steile leercurve.
Geplaatst: 16 feb 2025, 11:35
door Ben Spoorman
De vraagsteller heeft het over analoog versus digitaal en niet over computergestuurd rijden. Dat laatste is echt iets anders en er komt veel meer bij kijken. Dinamo is niet aan de orde.
gjvonk schreef: ↑16 feb 2025, 10:46
En de baan analoog (wissels, seinen) en alleen het rollend materieel digitaal? Kan dat ook?
Ik moet me iets duidelijker uitdrukken: ik ben "opgegroeid" met een 2 rail gelijkstroom baan: dus denk ik in geïsoleerde raillassen, gescheiden stroomkringen, stopsecties die stroomloos gemaakt moeten kunnen worden en voor een keerlus 3 secties met diodebruggen. Is de baan aanleg voor het rijden met digitale treinen op een 2 rail gelijkstroom systeem wezenlijk anders dan wanneer je alleen analoge treinen rijdt, of moet je hier ook met geïsoleerde raillassrn en secties met diodebruggen werken? Of nog simpeler: is een 2 rail gelijkstroombaan gebouwd voor analoog bedrijf gemakkelijk geschikt te maken voor digitale treinen? Ik hoef niet zo nodig wissels, seinen en rijroutes te programmeren op een computer...
Geplaatst: 16 feb 2025, 17:51
door denobis
Bij digitaal rijden zul je railstukken moeten isoleren.
Je bouwt niet zomaar een analoge baan om naar digitaal.
Eigenlijk moet je direct de keuze maken en als je voor digitaal gaat verdiep je er eerst in.
Geplaatst: 16 feb 2025, 19:12
door gjvonk
Dankjewel, e.e.a. wordt me nu duidelijker.
Geplaatst: 16 feb 2025, 19:35
door Hube
denobis schreef: ↑16 feb 2025, 17:51
Je bouwt niet zomaar een analoge baan om naar digitaal.
Eigenlijk moet je direct de keuze maken en als je voor digitaal gaat verdiep je er eerst in.
Waarom moet je bij digitaal railstukken isoleren??
Dat komt pas als er bezetmelders bijkomen voor het rijden met een pc.
En dan is er altijd nog de dremel.
Mijn advies; begin eenvoudig digitaal met een 2de hands Multi Maus o.i.d..
Dynamo ook alleen als je persé met je oude analoge locjes wilt blijven rijden. Evt. ombouwen kan ook nog.
Dynamo is nogal ingewikkeld en kan alleen met een PC.
Groetjes,
Gerard
Geplaatst: 16 feb 2025, 20:09
door denobis
Ik zou als digitaal beginner nooit maar dan ook nooit 2e hands materiaal aanschaffen.
Juist als beginner weet je niet waar het eventueel fout gaat en bij 2e hands spul heb je geen support van je leverancier.
Geplaatst: 16 feb 2025, 21:02
door gjvonk
Oh jé, dit wordt een "bomen en bos" verhaal. Ik ga nu eerst maar eens een railplan uitwerken, dan kom ik wel terug op mijn vraag wat ik dan nodig heb en wat wel en niet moet...
Maar het baanplan wordt in h0: een enkelspoor zijlijn DB vanaf tijdperk III, met een kopstation met 3 hoofdporen (waarvan 1 omloopspoor) en 5 doodlopende spoor aansluitingen, een stukje vrije baan, een passeerstation, een stukje vrije baan, een aftakking met 3 doodlopende opstelsporen (voor keertreinen) en een keerlus met 3 parallelle doorrijdsporen. Beoogde treinlengtes: 120 cm max voor getrokken materieel (V200 met 4x 4 assige Umbau rijtuigen), 100 cm max voor keertreinen (V100 met 3 "Silberlinge", railbus met bijwagen, etc.). Max 3 getrokken goederen treinen (gemixt).
Geplaatst: 16 feb 2025, 21:24
door denobis
Een baanplan maken is zeker verstandig.
En als ik lees wat je wil dan zou ik zeker voor digitaal gaan.
Geplaatst: 16 feb 2025, 21:34
door gjvonk
Fysiek kunnen er 2 treinen tegelijk onderweg zijn en een 3e kan op het kopstation rangeren.
Geplaatst: 16 feb 2025, 22:28
door denobis
Als ik je een advies mag geven zet je baan op papier en wat er op rijden gaat.
Maak een afspraak bij dts ermelo en laat je goed voorlichten.
Een baanplan kun je goed maken met bv een programma annyrail dat kost je 49 euro maar bespaart je een hoop ellende en geld.
Een demo versie kun je gratis downloaden maar daar kun je max 50 railstukken mee intekenen.
Geplaatst: 17 feb 2025, 02:48
door gjvonk
Dank voor de tip, ik ben bezig met scram, gratis en niet onaardig. Ik worstel alleen nog met de hellingen en lagen. Maar komt vast goed.
Geplaatst: 17 feb 2025, 04:38
door Ben Spoorman
denobis schreef: ↑16 feb 2025, 17:51
NEE, dat moet juist NIET, waarom schrijf je dit als je geen kennis van zaken hebt?
Bij digitaal rijden staat er een constante digitale spanning op het spoor en krijgt elke lokomotief een decoder. De decoder in de lok is in staat te luisteren naar opdrachten (optrekken, afremmen, geluid etc.) die alleen voor die lokomotief bestemd zijn.
Geplaatst: 17 feb 2025, 09:11
door Ruud Muste
Als je automatisch wil gaan rijden heb je toch blokken nodig, en dat houd in dat dat je stukken rail moet gaan isoleren.
Geplaatst: 17 feb 2025, 09:13
door denobis
@Ben
Je zal toch railstukken moeten isoleren ivm melders en blokken.
Maar jij weet het beter.
Geplaatst: 17 feb 2025, 09:46
door Ben Spoorman
De rode letters kun je weglaten denobis maar de topicstarter GJ wil niet met een computer rijden maar met de hand. Dat is dus niet automatisch en er zijn dan ook geen blokken en melders nodig. Dit is wat hij schrijft:
gjvonk schreef: ↑16 feb 2025, 17:05
Ik hoef niet zo nodig wissels, seinen en rijroutes te programmeren op een computer...
Hij wil digitaal rijden. En dat kan prima als je eerst een analoge baan hebt gemaakt: eventueel gemaakte analoge secties kun je altijd weer doorverbinden.
Geplaatst: 17 feb 2025, 09:55
door denobis
Ook bij de digitale hand bediening heb je melders en blokken nodig aangezien hij met meerdere treinen wil rijden.
Anders zijn de botsingen niet van de lucht.
Die rode letters kwamen automatisch.
En wat ik al schreef hij kan gewoon het beste met een baanplan advies vragen aan bv. dts.
Geplaatst: 17 feb 2025, 10:07
door gjvonk
En ook nog op een enkelsporig baanvak met aan 1 kant een kopstation, middenin een verdekt passeerstation en op het eind een verdekte keerlus met parallelle opstelsporen.
Ook bij analoog moet ik dus met meerdere geïsoleerde secties werken.
Geplaatst: 17 feb 2025, 10:15
door denobis
Dan heb je zeker geïsoleerde baanstukken nodig.
Uit welke plaats kom je?
Geplaatst: 17 feb 2025, 13:05
door Ben Spoorman
denobis schreef: ↑17 feb 2025, 09:55
Ook bij de digitale hand bediening heb je melders en blokken nodig aangezien hij met meerdere treinen wil rijden.
Kun je dan uitleggen wat die melders precies doen, wat ze melden en aan wie?
Geplaatst: 17 feb 2025, 14:03
door denobis
Melders melden aan de centrale waar een bepaalde trein rijd of staat.
De centrale reageert daarop door bv het vak waar de melder aanspreekt bezet te verklaren zodat er een andere trein daar niet op kan gaan rijden en eventueel wacht tot de bezetmelding weer vrijgegeven word.
Je kan ook door middel van een melder een trein laten stoppen op een station.
Ook kun je met melders bv seinen en andere accessoires laten aansturen.
Etc.
De centrale heeft dus melders nodig om zijn taken te kunnen uitvoeren.
Ook blokken zijn nodig zeker in het geval van een keerlus en wacht sporen.
Geplaatst: 17 feb 2025, 14:05
door gjvonk
Ook voor mij een interessante vraag. Al spottend naar informatie kwam ik ook deze tegen: Dinamo modeltreinbesturing, de stabiele factor! - Domburg Train Support https://search.app/rfrNASWtdGppHujEA.
Werkt de blokindeling ook op enkelsporige baanvakken, waar blokken in 2 richtingen bereden moeten worden, of moet dan alles "dubbel" uitgevoerd worden (heen en terug)?
Geplaatst: 17 feb 2025, 14:07
door denobis
Ik heb hier dinamo werkend en dat werkt prima.
Maar het verhaal van melders en blokken geld voor ieder systeem.
De blok indeling werkt ook enkelsporig in 2 richtingen.
Geplaatst: 17 feb 2025, 14:17
door gjvonk
Dinamo klinkt erg interessant omdat het ook in staat is om analoge locomotieven aan te sturen...
Zal alleen wennen zijn: geen fysieke schakelaars en knoppen meer maar een scherm/toetsenbord/muis (of is een laptop met touchscreen ook een optie?).
Geplaatst: 17 feb 2025, 14:27
door denobis
Laptop met touchscreen is zeker mogelijk.
En door middel van de oc 32 kun je ook fysieke knoppen gebruiken.
Geplaatst: 17 feb 2025, 14:39
door gjvonk
Het lijkt steeds leuker te worden: gezien mijn baanwensen had ik er toch al rekening mee gehouden met blokken te moeten gaan werken en zo lijkt Dinamo in combinatie met Itrain wel het antwoord te gaan geven op mijn wensen.
Geplaatst: 17 feb 2025, 14:48
door denobis
Ik heb je een pb gestuurd.
Ps met dinamo- iTrain heb je geen keerlus module nodig.
Geplaatst: 17 feb 2025, 15:06
door c-rails
Hans, ik heb met 4 locomotieven op een tijdelijke baan gereden, niet geknipt en niet geïsoleerd. Twee reden in de buitenbogen en met twee was ik aan het rangeren. Dat ging met de MS2 probleemloos. Wat heb ik in jouw ogen dan voor iets magisch gedaan, dat het werkte?
In mijn ogen kun je digitaal rijden zonder te automatiseren. Je hebt pas van alles nodig aan terugmelders ed. als je de baan met een software programma automatisch wilt laten rijden.
Geplaatst: 17 feb 2025, 15:16
door gjvonk
denobis schreef:Ik heb je een pb gestuurd.
Ps met dinamo- iTrain heb je geen keerlus module nodig.
Gelezen, dank voor de tips, ga ik zeker wat mee doen.
Geplaatst: 17 feb 2025, 15:33
door denobis
@Cor je kan zeker handbediend rijden.
Maar als ik lees wat gvonk wil kan hij beter wat automatiseren.
Geplaatst: 17 feb 2025, 16:27
door gjvonk
Zal idd nodig zijn vanwege de verdekte sporen, maar ik weet nu welke kant ik op kan denken.
Geplaatst: 17 feb 2025, 21:56
door gjvonk
Even een vraagje over de itrain licentie kosten: is dat eenmalig of per jaar?
Geplaatst: 17 feb 2025, 22:32
door denobis
Die zijn eenmalig maar er komt een nieuwe versie aan iTrain 6
Je kan een proef licentie aanvragen die werkt een paar weken.
zie: https://www.berros.eu/nl/itrain/.
Alle updates zijn gratis.
Geplaatst: 17 feb 2025, 22:50
door gjvonk
tegen de tijd dat ik zover ben dat ik het echt nodig heb, zal versie 7 er wel zijn . Ik weet nu wel "welke kant" ik op ga. Nog een vraag om te checken of ik het begin te snappen: bij parallelle sporen in een (schaduw)station kun je toch ook ieder spoor zien als afzonderlijk blok?
Geplaatst: 18 feb 2025, 07:53
door denobis
kort antwoord is ja
Geplaatst: 18 feb 2025, 12:26
door denobis
Hier een mooi voorbeeld van opstelsporen.
Geplaatst: 18 feb 2025, 13:02
door Hube
denobis schreef: ↑18 feb 2025, 12:26
Hier een mooi voorbeeld van opstelsporen.
Maar dan wel zo veel mogelijk “S” slingers bij de wissels vermijden door een paar linker- en rechter wissels te verwisselen.
Die slingers geven een hoger risico op ontsporingen en dat wil je in jouw schaduwstation zeker niet.
Groetjes Gerard
Geplaatst: 18 feb 2025, 14:34
door gjvonk
Uhm, ik interpreteerde de post meer als voorbeeld van blokindeling.
Geplaatst: 18 feb 2025, 15:10
door gjvonk
Eerder kreeg ik een pb dat Dinamo niet echt goedkoop is, maar wat ik nu zie, is dat al die systemen elkaar in totaal prijzen niet heel veel gaan ontlopen, of vergis ik mij?
Geplaatst: 18 feb 2025, 15:26
door c-rails
De prijzen van losse componenten is uitzoeken. Een S88 GND bij Light my Train kost €55. Bij Etecmo kost hij €19,50, terwijl Märklin er €70 voor vraagt.
Hier kun je oa. veel info vinden over Dynamo. Een aanbevolen combinatie komt op bijna €400.
Het ligt er ook aan, wat je precies wil met je baan. En aan de kennis die je hebt en/of moet opdoen.
Geplaatst: 18 feb 2025, 15:29
door denobis
Als je de spullen optelt wat je bv. bij de z21 nodig hebt aan boosters en melders dan lopen de prijzen niet ver uit een met dinamo.
Bedenk wel dat elke tm44 bestaat uit 4 blokken (boosters) met ieder blok 4 melders.
Dus kwa prijzigheid valt dat reuze mee.
Een systeem met dinamo met 32 blokken kost ong. 1350 e compleet.
Dan heb je alles wat nodig is voor een baan met 32 blokken (en heb je 128 melders).
Reken daar dan nog de sprog programmer bij , die kost 129e.
Geplaatst: 18 feb 2025, 15:39
door Hube
Met DCC heb je nog heel veel keuze van componenten van goedkoop tot veel te duur.
En als je het echt goedkoop wil: https://www.arcomora.com/
Maar je moet je ook afvragen wat je het leukst vind bij deze hobby.
Rails leggen, elektronica prutsen, scenery, computer, zelf rijden, automatisch rijden…. etc.
Er zijn hier hobbyisten die een baan met Arduino’s aansturen maar ook die de wissels handmatig bedienen.
Dat zal ook je keuze bepalen.
Groetjes Gerard
Geplaatst: 18 feb 2025, 15:53
door gjvonk
Ik kom met mijn railplan uit op 14 tot 16 blokken. Klopt mijn aanname dat kiezen voor een systeem automatisch betekent dat je alle componenten van hetzelfde systeem moet betrekken: dus als voorbeeld: Dinamo is alleen compatibel met eigen componenten en Roco Z21 is alleen compatibel met eigen componenten? Of kun je kiezen welke componenten je van welke fabrikant gebruikt?
Geplaatst: 18 feb 2025, 16:01
door c-rails
Kun je niet zomaar antwoord op geven. Sommige eisen wel een bepaalde combinatie. Dat is echt uitzoeken.
Geplaatst: 18 feb 2025, 16:02
door c-rails
Heb je al een uitgewerkt baanplan?
Geplaatst: 18 feb 2025, 16:57
door denobis
Dinamo is alleen compatible met dinamo spullen.
De z21 kun je ook met andere merken met het dcc systeem combineren al hoewel dit over het algemeen niet aangeraden word.
Geplaatst: 18 feb 2025, 17:10
door Ben Spoorman
Als er toch geautomatiseerd gaat worden:
Ik zou Dinamo afraden en fijn DCC gaan rijden, dat is het meest flexibel als je eens wil switchen naar een andere centrale, programma etc.. Dinamo is ooit in het leven geroepen om met analoog spul geautomatiseerd te rijden en vanuit die optiek is niet meer van deze tijd (vind ik) en bovendien duur. Verder is het rijgedrag met DCC vele malen mooier en netter.
En ik zou iTrain ook afraden als betaald programma (ik heb iets tegen de systematiek) en me richten op Koploper of Rocrail. Forumgebruiker Albert heeft over het laatste heel veel video's gemaakt die een beginner op weg helpt maar zeker ook de gevorderde gebruiker ondersteunt.
Over z21/Z21: dat is een DCC centrale en er zijn heel veel merken en spullen die daar mee samen werken of communiceren maar het voert te ver dat uiteen te zetten. Maar je bent niet veroordeeld tot alleen spul van Roco. In het stadium waarin je nu zit (beginner die nog veel moet leren) kun je nu al onmogelijk een keuze maken. Ga jezelf inlezen in de materie, ik gaf je eerder al een link.
En tot slot begrijp ik niet goed waarom er PB'jes naar elkaar gestuurd moet worden over dit onderwerp. Het riekt altijd naar gesmoes en fatsoenlijke gebruikers discussiëren gewoon op dit forum, daar is het voor bedoeld. Bovendien is het geen wet het met elkaar eens te moeten zijn, liever niet trouwens....
Gr, Ben.
Geplaatst: 18 feb 2025, 17:16
door denobis
Meneer spoorman weet het beter.
Ik heb ook met de Z21 en de nodige andere spullen geëxperimenteerd en ik kan dus een redelijke vergelijking maken met dinamo.
Ik heb de Z21 weer verkocht omdat ik dinamo makkelijker vond werken.
Koploper is een doodspoor en word niet meer geupdate.
iTrain is kwa mogelijkheden en ondersteuning prijstechnisch erg goed (is vrijwel het goedkoopste railprogramma van de betaalde programma's).
Zowel dinamo als iTrain is een Nederlands product en er is zeer goede ondersteuning.
Met dinamo heb je ook wat minder bedrading dan met andere systemen de modules worden onderling verbonden met utp kabels en als je de modules dichtbij de plekken zet waar ze moeten werken heb je erg weinig draad nodig.
Ook als je zoals ik alles centraal in een kast hebt geeft dat geen problemen met lengtes van de melderdraden aangezien de voeding draden van het blok dan ook dezelfde lengte hebben (ik heb melderdraden van 12 meter en nog langer) dit is dus wel een probleem met bv YaMorc en z21 melders.
Geplaatst: 18 feb 2025, 17:20
door Hube
gjvonk schreef: ↑18 feb 2025, 15:53
Ik kom met mijn railplan uit op 14 tot 16 blokken. Klopt mijn aanname dat kiezen voor een systeem automatisch betekent dat je alle componenten van hetzelfde systeem moet betrekken: dus als voorbeeld: Dinamo is alleen compatibel met eigen componenten en Roco Z21 is alleen compatibel met eigen componenten? Of kun je kiezen welke componenten je van welke fabrikant gebruikt?
Hangt van het systeem af
Bij Dynamo kun je alleen de eigen componenten gebruiken. Bij Roco hoeft dat niet. Roco componenten zijn ook vrij duur maar je kunnen er allerlei componenten van andere goedkopere merken aan koppelen.
Ik gebruik bijv. De z21 van Roco met componenten van Digikeijs, Rosoft, Etecmo, DTS,.., etc. Een paar van deze merken zijn ook al niet meer leverbaar dus dan moet je over op andere componenten.
Overigens zolang je nog niet met de PC wilt rijden heb je nog geen bezetmelders nodig!
Groetjes Gerard
Geplaatst: 18 feb 2025, 18:10
door Ben Spoorman
denobis schreef: ↑18 feb 2025, 17:16
Niet doen, stop er mee svp of ik meld je bij de forumbeheerder. Je kunt met me discussiëren over de inhoud maar niet persoonlijk worden.
Geplaatst: 18 feb 2025, 18:19
door gjvonk
Wat betreft bezetmelders en blokken: ook bij volledig analoog bedrijf heb ik gescheiden secties en blokgelijkrichters nodig bij mijn gekozen thema en spoorsysteem. Ik heb iets tegen 3 rail wisselstroom.
Wat betreft pc-rijden: net geïnventariseerd welk analoog schakelmateriaal ik nog heb: te weinig om mijn droombaan te bedienen. Dus dan is de switch snel gemaakt omdat ik wel graag wil beschikken over een "Gleisbildtstellpunkt".
Verder heb ik nog het nodige analoge materieel en is er ook nog voordeliger veel analoog rollend materieel te vinden: ik heb geen zin om allemaal nieuwe, dure digitale locs te moeten kopen.
Wat betreft de allergische reactie op de melding inzake een pb: op een ander forum wordt een pb gebruikt om te vermijden dat bedrijven/personen of juist veel complimenten of juist compleet "afgez***n" worden. Ten aanzien van de inhoud van dat pb, dat heb ik hier al gedeeld: mij valt op dat deze digitale baanbesturingssystemen elkaar in prijs nou niet heel spectaculair ontlopen.
Geplaatst: 18 feb 2025, 18:24
door gjvonk
Ben Spoorman schreef:Als er toch geautomatiseerd gaat worden:
Ik zou Dinamo afraden en fijn DCC gaan rijden, dat is het meest flexibel als je eens wil switchen naar een andere centrale, programma etc.. Dinamo is ooit in het leven geroepen om met analoog spul geautomatiseerd te rijden en vanuit die optiek is niet meer van deze tijd (vind ik) en bovendien duur. Verder is het rijgedrag met DCC vele malen mooier en netter.
En ik zou iTrain ook afraden als betaald programma (ik heb iets tegen de systematiek) en me richten op Koploper of Rocrail. Forumgebruiker Albert heeft over het laatste heel veel video's gemaakt die een beginner op weg helpt maar zeker ook de gevorderde gebruiker ondersteunt.
Over z21/Z21: dat is een DCC centrale en er zijn heel veel merken en spullen die daar mee samen werken of communiceren maar het voert te ver dat uiteen te zetten. Maar je bent niet veroordeeld tot alleen spul van Roco. In het stadium waarin je nu zit (beginner die nog veel moet leren) kun je nu al onmogelijk een keuze maken. Ga jezelf inlezen in de materie, ik gaf je eerder al een link.
En tot slot begrijp ik niet goed waarom er PB'jes naar elkaar gestuurd moet worden over dit onderwerp. Het riekt altijd naar gesmoes en fatsoenlijke gebruikers discussiëren gewoon op dit forum, daar is het voor bedoeld. Bovendien is het geen wet het met elkaar eens te moeten zijn, liever niet trouwens....
Gr, Ben.
Juist omdat ik me aan het inlezen ben, komen er veel vragen. Ook omdat ik vind dat de beschrijvingen van alle merken een heel hoog "halleluja" gehalte hebben, maar dat concrete antwoorden voor mijn droombaan nergens gegeven worden. En ik pas ervoor om een variatie te bedenken op het obligatore dubbel sporige railovaal...
Geplaatst: 18 feb 2025, 18:30
door Ben Spoorman
Dan begrijp je me verkeerd, het gaat om systematiek: kiezen voor Dinamo of DCC. Merken zijn niet (nog niet) aan de orde: DCC is universeel in het modelspoorwereldje.
Geplaatst: 18 feb 2025, 18:35
door denobis
Het leuke is dat dinamo ook volgens het dcc principe werkt.
Maar goed dit word een eindeloze discussie.
En wat gvonk wil daar is dinamo zeer geschikt voor en misschien het eenvoudigste in gebruik.
Geplaatst: 18 feb 2025, 18:42
door gjvonk
@Ben: dan moet ik volledig over op digitaal en kan ik alles wat ik nog analoog heb weggooien, omdat het zich niet laat ombouwen. Fijn dat jij volledig dcc fan ben, maar probeer mij niet te overtuigen. Dat roept bij mij alleen maar weerstand op...
Geplaatst: 18 feb 2025, 18:45
door denobis
Met dinamo iTrain combi kan je analoge treinen laten rijden alsof ze digitaal zijn.
Dit kan alleen deze combi.
Een analoge trein programmeer je in iTrain als een pseudo digitale trein en dan werkt het perfect.
Ook omdat je verdekt opgestelde opstelsporen wil creëren is in mijn ogen dinamo zeer geschikt omdat de combi zeer betrouwbaar werkt.
Geplaatst: 18 feb 2025, 18:47
door Ben Spoorman
Prima gjvonk, ik zal verdere posts in dit topic achterwege laten.
Gr, Ben.
Geplaatst: 18 feb 2025, 19:33
door gjvonk
c-rails schreef:Heb je al een uitgewerkt baanplan?
Nee nog niet, wel een concept in mijn gedachten: verdekte keerlus met 3 parallelle doorrij / opstelsporen-->enkelspoor baanvak-->paradebaanvak-->verdekt passeerstation-->enkelspoor baanvak-->3 sporig kopstation (met omrijd sporen en 3 spooraansluitingen).
Geplaatst: 18 feb 2025, 20:01
door denobis
Ik zou eerst maar eens een goed uitgewerkt baanplan maken.
Weet je al welke rail je gaat gebruiken?
Geplaatst: 18 feb 2025, 20:21
door gjvonk
In ieder geval een standaard fabrieksspoor...misschien Fleischmann profi, daar is gebruikt veel aanbod
Geplaatst: 18 feb 2025, 20:31
door denobis
Ik zou als ik jou was nieuwe rail aanschaffen.
Fleischmann is gestopt met ho profi rail.
Ik gebruik zelf rocoline met bedding en dat bevalt prima.
Geplaatst: 18 feb 2025, 20:43
door gjvonk
Ik heb de keerlus nu in Rocoline ontworpen met scram maar ben niet tevreden over te realiseren spoorlengte met de Roco geometrie. Morgen eens kijken wat hij met de Fleischmann profi geometrie doet...
En Fleischmann rails is wel erg degelijk. Bij Roco zijn somige wielflenzen van mijn voorraadje Fleischmann wagons te hoog...
Geplaatst: 18 feb 2025, 21:30
door denobis
Ik geef je een kleine waarschuwing i.vm. gebruikte rail.
Vooral de wissels geven vaak problemen b.v. ontsporingen doordat de wisseltongen versleten zijn en het omschakelmechanisme wat hapert .
Ook de raillassen geven vaak problemen.
Ik had toen ik begon ook gebruikte rail man wat een ellende tot mijn vrouw zei je gaat nu alles nieuw kopen.
Geplaatst: 18 feb 2025, 21:46
door gjvonk
Maar in dit topic las ik dat je ook met je nieuwe Roco wissels gedoe had?
Alleen gedoe met de aansturing maar dat is opgelost.
De wissels functioneren perfect nu.
Het was een kwestie van overspraak in de bedrading en tegen emk en dat was simpel op te lossen dmv een paar diodes.
Het zat hem dus niet in de wissels zelf.
Geplaatst: 18 feb 2025, 21:58
door c-rails
Roco line is code 83. Fleischmann profi code 100. Scheelt 0,4 mm in hoogte.
Beide zouden mijn voorkeur niet hebben vanwege de 'starheid' van een baanplan. Daarnaast vind ik de verhouding van van de spoorbiel en bedding van de Profi en Roco niet in verhouding en zou mij storen.
Zelf gaat mijn baanplan gemaakt worden met Tillig Elite. De wissels daarvan vind ik geweldig. Treinen lopen er supermooi doorheen. En de flexrails daarvan geeft je veel meer mogelijkheden tot een baanplan.
Uit alles begrijp ik dat je voornamelijk Fleischmann spul hebt en analoog. Je zegt dat veel niet om te bouwen is. Wat kun je volgens jou niet ombouwen?
Ik begrijp je 'sneer' naar Ben niet helemaal. Het enige wat Ben aangeeft, is dat DCC het meest gebruikte protocol is op deze aardkloot. Dat betekent ook, dat de levering van toebehoren daarvan het meest uitgebreid is.
Natuurlijk zijn er anderen, zoals Dynamo en Raptor. Ieder systeem heeft zijn eigen adepten. Belangrijk is om goed te kijken welk systeem.het beste bij je past.
Wat je wielen met hoge flenzen betreft, deze kun je ook vervangen door wielen met lagere flens.
Geplaatst: 18 feb 2025, 22:32
door denobis
Bijna alle treinen zijn om te bouwen.
De ene wat makkelijker dan de andere dat is waar.
Het klopt dat rocoline 0,3 mm lager is dan de oude fleischmann rail.
Dat geeft bv bij oude lima treinen wat geratel van flensen over de bielsen.
Wat de starheid betreft dat valt wel mee.
Geplaatst: 18 feb 2025, 23:31
door gjvonk
Over de rails ben ik nog niet uit. Over niet volledig digitaal wel: digitale locs kosten veel en ik vind het aanbod van b.v. kleinere tenderlocs en zijlijn materieel tijdperk III tegenvallen.
Wat betreft sneren zie ik niet zo: probeer me niet te overtuigen van een kant die ik niet op wil. En zeker niet met als argument "dat is de standaard", als je weet dat die vlieger zeker in de modelbouwwereld niet altijd op gaat. Iedere fabrikant geeft zijn eigen draai aan die standaard. Voorbeeld? H0 rails heeft een spoorbreedte van 16,5 mm en is de standaard. En daar houdt het op, want rail lengte, spoorstaafhoogte, geometrie van wissels, enz. enz. blijkt verre van standaard.
En dat lees ik over dcc hier op het forum ook: met name over compatabiliteits issues en functionaliteit die niet altijd beschikbaar is als componenten van verschillende fabrikanten gekoppeld worden.
Geplaatst: 19 feb 2025, 07:38
door Ben Spoorman
Nog even een reactie gjvonk. Je bent dit topic gestart onder de naam Analoog/digitaal, het staat er met grote letters boven en je concrete vraag was onder meer: Is het mogelijk om de baan eerst te bouwen voor analoog bedrijf en dan later makkelijk om te bouwen naar digitaal?
Het antwoord was en is ja door meerdere mensen gegeven en dan gaat dus over ook over digitaal en dan moet je niet roepen dat je dat eigenlijk niet wilt omdat je niet alles om kan bouwen of dat het duur is en dat het alleen maar problemen geeft. En wie duwt wie nu welke kant op? Je wilt aanvankelijk niet met computers in de weer voor rijwegen en nu gaat het over Dinamo. Stel de vraag dan niet en blijf analoog rijden, prima toch.
Op 16 febr roep je dit....
gjvonk schreef: ↑16 feb 2025, 10:46
..... en dit.......
Of nog simpeler: is een 2 rail gelijkstroombaan gebouwd voor analoog bedrijf gemakkelijk geschikt te maken voor digitale treinen? Ik hoef niet zo nodig wissels, seinen en rijroutes te programmeren op een computer...
..... en voorts dit.....
gjvonk schreef: ↑17 feb 2025, 14:17
Zal alleen wennen zijn: geen fysieke schakelaars en knoppen meer maar een scherm/toetsenbord/muis (of is een laptop met touchscreen ook een optie?).
Op een forum krijg je te maken met meningen, al of niet gekleurd, al of niet gefundeerd. Daar heb je mee om te gaan ook als het antwoord je niet bevalt. Bovendien ben jij alleen de baas over de vraag maar ik over mijn antwoord daar op.
Gr, Ben.
Geplaatst: 19 feb 2025, 08:48
door gjvonk
Ben Spoorman schreef:
denobis schreef: ↑18 feb 2025, 17:16
Niet doen, stop er mee svp of ik meld je bij de forumbeheerder. Je kunt met me discussiëren over de inhoud maar niet persoonlijk worden.
Geplaatst: 19 feb 2025, 08:49
door gjvonk
Ben Spoorman schreef:Prima gjvonk, ik zal verdere posts in dit topic achterwege laten.
Gr, Ben.
Geplaatst: 19 feb 2025, 08:51
door denobis
PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF
Geplaatst: 19 feb 2025, 09:41
door Ruud Muste
Gezellig hé
Geplaatst: 19 feb 2025, 10:19
door c-rails
gjvonk schreef: ↑18 feb 2025, 23:31
Wat betreft sneren zie ik niet zo: probeer me niet te overtuigen van een kant die ik niet op wil.
Vanzelfsprekend mag je een eigen mening erop na houden. Zo is mijn mening, dat Ben je niet naar DCC wilde sturen, maar alleen aangaf, dat het de meest gebruikte protocol is.
Elk systeem heeft zijn voor en nadelen. In elk systeem zul je jezelf moeten verdiepen.
Er is één ding wat ik niet begrijp, maar mogelijk kun je het me uitleggen. Begrijp ik het goed, dat je et analoge locomotieven over een geautomatiseerde baan wil rijden? Of heb ik ergens informatie gemist.
Trouwens, je argument dat locomotieven met een decoder duur zijn, geldt alleen maar als je ze nieuw koopt. Daarnaast zijn analoge locomotieven meestal wel om te bouwen, zodat er een decoder in kan. En een standaard decoder is rond de €40.
Dan een persoonlijke noot van mij: Dit was je eerste vraag:
gjvonk schreef: ↑16 feb 2025, 08:01
Even voorstellen: GJ en nieuw op het forum. Na lang zoeken heb ik eindelijk het uitgewerkte baanplan van de foto gevonden. Is het mogelijk om de baan eerst te bouwen voor analoog bedrijf en dan later makkelijk om te bouwen naar digitaal? En kan dat ook als ik er een 2 rail DC baan van maak? Het ontwerp heeft een keerlus. (plaatje even weggehaald)
Vervolgens geef je het volgende aan:
Ik moet me iets duidelijker uitdrukken: ik ben "opgegroeid" met een 2 rail gelijkstroom baan: dus denk ik in geïsoleerde raillassen, gescheiden stroomkringen, stopsecties die stroomloos gemaakt moeten kunnen worden en voor een keerlus 3 secties met diodebruggen. Is de baan aanleg voor het rijden met digitale treinen op een 2 rail gelijkstroom systeem wezenlijk anders dan wanneer je alleen analoge treinen rijdt, of moet je hier ook met geïsoleerde raillassen en secties met diodebruggen werken? Of nog simpeler: is een 2 rail gelijkstroombaan gebouwd voor analoog bedrijf gemakkelijk geschikt te maken voor digitale treinen? Ik hoef niet zo nodig wissels, seinen en rijroutes te programmeren op een computer...
Hieruit maak ik op, dat je de nodige kennis hebt van analoge spoorbanen en de gewenste baan analoog zou kunnen bouwen. Als je deze baan zou bouwen, kun je er perfect een analoge loc op laten rijden. Echter een tweede is lastiger. Maar zou je beide locomotieven digitaal hebben en een multimaus, dan kun je prima met beide locs rijden.
Ik schrijf dit, omdat ik nergens van je heb gezien, wat je nu eigenlijk precies wilt met de baan. Wel periode ed., maar als jij bij je baan komt, wat wil je dan? Wil je alleen een trein kunnen laten rijden of wil je rangeren of beide? Wil je alleen maar rijden of ook bezig met landschapsbouw?
Het is natuurlijk niet verkeerd om van alles aan te schaffen om met analoge en digitale locs te kunnen rijden, maar denk er vooral goed over na wat je met je baan wilt. Je geeft aan, dat je niet zo nodig hoeft te programmeren op de pc. Voor zover ik weet, is dat voor Dynamo wel nodig, maar daar weet Hans meer van.
Hiermee sluit ik ook mijn bijdragen af, want ik ben een nitwit op het gebied van Dynamo.
Geplaatst: 19 feb 2025, 10:24
door Ben Spoorman
Ik ga Martin Domburg op de hoogte stellen en hem verzoeken mijn account op dit forum te verwijderen. Ik heb hier verder niets te zoeken noch bij te dragen.
Het gaat u allen goed.
Gr, Ben.
Geplaatst: 19 feb 2025, 11:44
door denobis
@Ben Wees toch niet zo licht geraakt.
Mij viel gewoon op dat je niet goed gelezen hebt ( of het niet goed begreep) wat gjvonk in gedachte had.
Natuurlijke hebben alle systemen hun eigen voor en tegens.
Ik heb inmiddels met beide systemen (Z21 en dinamo) gereden en in mijn optiek en situatie is voor mij dinamo het handigst.
En ja bij dinamo moet je een pc gebruiken maar er is inmiddels zo heb ik gelezen ook een handbediening voor verkrijgbaar.
Bij iTrain pro is het ook mogelijk de besturing via wifi en een tablet over te nemen zo heb ik gelezen.
Of dat handig is ik heb echt geen idee.
Geplaatst: 19 feb 2025, 12:17
door c-rails
@Hans: In mijn beleving vel je een oordeel over het niet goed lezen van Ben. Daarnaast vind ik het ook zeer onkies om hem Ben Snoep te noemen. Ik zou je willen adviseren, alvorens op versturen te klikken, eerst even het voorbeeld aan te klikken en je tekst te screenen. Zelf moet ik dat ook doen door een NAH.
Het is prima, dat je prediker wil zijn voor je eigen systeem, maar laat het daar dan ook bij. Ieder zal zijn eigen keuze moeten maken, dring het niet op. Immers je geeft zelf aan, dat het voor jou werkt, maar dat betekent niet, dat het voor een ander 'gesneden koek' is en 1 op 1 kan werken.
@Ben: Ben, ik zou het zeer spijtig vinden als je dit forum gaat verlaten. In mijn ogen heb je ook niets verkeerds geschreven.
Geplaatst: 19 feb 2025, 12:29
door denobis
Beste Cor dat snoep is er helaas automatisch achter gezet en is zeker niet de bedoeling geweest.
Inmiddels gecorrigeerd.
Geplaatst: 28 feb 2025, 01:00
door DTS
Heren,
Dit draadje is nu een voorbeeld van hoe het juist niet moet. Laten we hier lering uit halen voor de volgende keer.
Voor nu laat ik de tekst staan, echter is dit geen toonbeeld van hoe we met elkaar om moeten gaan. Discussiëren is goed, maar met lange tenen struikel je te vaak.
Zowel Ben, als Hans hebben valide argumenten. Waar ik ook van beide onwaarheden lees. Een kleine tip, baseer je wat meer op feiten dan op meningen.
1. DCC is in de basis 2 draadjes, net als analoog. Los van decoders in de loc plaatsen, kan je een trafo gewoon omwisselen met een digitale centrale.
2. Dinamo is bedoeld als hybride systeem en absoluut nog relevant. Sterker nog, de DCC fabrikanten ontdekken nu pas features die Dinamo in 2006 al ingebouwd had. En sommige zijn nog steeds niet mogelijk bij een dcc systeem.
3. Meningen zijn irrelevant bij dit soort vraagstukken. Feiten wel!
De enige mening die relevant is, is die van de vraagsteller. Hij moet er immers mee werken en zijn eigen mening vormen. Als hulpgever kan je enkel feitelijk antwoorden, en daarbij je eigen mening als een ervaring als sidenote plaatsen.
Gevaar daarvan is dat wanneer je de mening niet als ervaring omschrijft, dit als mening word opgevat en de deur tot discussie open zet.
Voorbeeld:
Ik vind dat systeem waardeloos
Hiermee impliceert je dat het systeem wat ik gebruik kut is, en nu ga ik jou even corrigeren!
Oplossing:
Mijn ervaringen met dat systeem waren niet heel succesvol, ik kon er niet mee uit de voeten.
Hiermee geef je aan dat je het systeem wat ik gebruik niet fijn vind. Vervelend voor je, heb je hulp nodig?
De functionaliteit analoge en digitale locomotieven tegelijk laten rijden, daar adverteerde het Fleischmann FMZ systeem ook mee, als ik mij goed herinner. Of dat ook werkte, weet ik niet.
Wat mij echter ook bezig houdt: zowel YaMoRC als Dinamo komen op mij over als 1 mans bedrijven waarbij productontwikkeling, aansturing van productie en distributie aan 1 persoon gekoppeld zijn. Dat roept bij mij de "what if" gedachte op: "Koploper" wordt om die reden niet meer doorontwikkeld en het bedrijf achter Digikeijs is ook definitief gesloten.
Geplaatst: 28 feb 2025, 08:24
door c-rails
Beste gjvonk,
Vergis je niet in wat allemaal '1-mans' is. Dat gold oa. voor koploper en Raptor en geldt voor oa. iTrain, Rocrail, Anyrail, Light my Train en min of meer ook Tams. Veel van dit soort zaken ontstaan uit de behoefte om iets te willen hebben, wat voldoet aan eigen maatstaven of ideeën. Hier op het forum zie Reinder met Traintastic en op BNLS is Bas nogal actief met een handregelaar. YaMoRC is natuurlijk Karst Drenth, die vroeger het werk deed voor Digikeys. Als je de beurs bezoekt in Houten, dan vind je daar Patrick (Ik weet niet zeker of dit de juiste naam is), die in het gat probeert te springen van Digikeys.
Ik denk dan ook dat je een keuze moet maken voor nu en niet voor de toekomst over 30 jaar. En valt een systeem/man/vrouw weg, dan is er wel weer iets of iemand anders, die in het gat springt. Het zou niet leidend moeten zijn.
Kies iets waar je mee uit de voeten kunt. Met elektronica is het vaak zo, het is binnen een paar maand kapot of het werkt jaren. Ik heb nog een oude pc (harde schijf van wel 40 MB!) met Windows 3.1, Wordperfect, Dbase en Lotus 123 met Impress. Ook zit er nog een spelletje op: Wolfenstein. Geen internet verbinding maar werkt nog steeds.
Met winkels is het vaak net zo. De 'oude' eigenaar heeft geen opvolger/of niet meer gemotiveerd/ruzie of overlijdt en dus sluit de zaak. Zaken als Berger in Groningen, de treinenwinkel in Hoogeveen, Barry Somberg in Almelo en Keutermans.
Niets is voor eeuwig, ook al ontkent ons hoofd dat.
Geplaatst: 28 feb 2025, 08:32
door gjvonk
Ah, dit is verhelderend. Zoveel 1 pitters had ik niet verwacht...
Geplaatst: 28 feb 2025, 08:42
door denobis
De Z21 is compatible meet meerdere merken maar de ervaring is dat uitbreiden met z21 materiaal makkelijker werkt.
Geplaatst: 28 feb 2025, 09:24
door DTS
Geld voor mij ook, ben nog de enige in Nederland die zich specialiseert in Digitaal en automatiseren. Als ik nu wegval is er ook niemand meer die dat commercieel doet.
Overigens is het vaak een denkfout.
De grote bedrijven zijn in de afgelopen decennia vaker failliet gegaan dan. Roco/Fleischmann bijvoorbeeld zijn nu eigenaar van een bank. Als de bank morgen besluit dat er te weinig word verdiend gaat de stekker eruit.
Eenmans bedrijven worden gerund op passie en enthousiasme.
De grote jongens op winst, en financiële cijfers.
Dan even een nuance, Karst wat nooit werkzaam voor Digikeijs.
Hij ontwikkeld al sinds de jaren 80 elektronica voor veel fabrikanten, welke hij onder licentie verkocht aan die bedrijven. Denk aan Uhlenbrock, ESU, Rosoft en ja de laatste decennia vooral voor Digikeijs.
Tot deze besloot dat de winst belangrijker was en ze dachten zonder Karst de huidige producten uit te kunnen melken. Ze kwamen er hardleers achter dat je niet zonder ontwikkeling kan
Geplaatst: 28 feb 2025, 13:58
door Ben Spoorman
Martin,
Off-topic.
Je bent weer boven water zo te lezen. Ik heb je verzocht mijn account inactief te maken en mijn aanmeldgegevens te verwijderen. Ik zou graag opvolging zien van deze vraag.
Met groet,
Ben.
Geplaatst: 28 feb 2025, 15:11
door DTS
Hoi Ben,
Ben ik altijd al geweest hoor, alleen enorm druk met van alles.
Als je dat alsnog even doet pak ik dat volgende week op.
P.s: zet erbij om welk platform het gaat, we hebben er meerdere. Als ik je mail lees is de kans groot dat de link naar hier niet direct gelegd word.
Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk
Geplaatst: 28 feb 2025, 15:12
door c-rails
Ben,
Ook off topic dan.
Jammer, dat je dit besluit neemt. Niet de Ben, die ik een heel ietsiepietsie dacht te kennen. Maar goed, wie ben ik.
Geplaatst: 28 feb 2025, 15:38
door DTS
Ja het is inderdaad jammer, Ben heeft goede bijdragen hier.
Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk
Geplaatst: 06 mar 2025, 21:20
door gjvonk
Ik kom steeds stukjes verder, maar er blijven puzzels over: ook in de digitale modelwereld lijken er nog grote verschillen te zijn? Natuurlijk 2 en 3 rail, maar ook 15 of 18 volt voeding. Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit en hoe ik er achter kom welk voltage welke digitale locomotief nodig heeft?
Geplaatst: 06 mar 2025, 21:38
door denobis
Digitale lok rijd tussen de 15 v en 18 volt prima (ik rijd zelf met 15 volt).
Drie rail is het systeem wat marklin heeft ingevoerd en dan heb je onder je lok en eventueel onder personen wagens met verlichting een sleper nodig daar tussen de rails er nog een soort pukkel rail zit die de spanning aanvoert en de 2 buitenste rails dus voor de - zorgen.
Persoonlijk vind ik dit niet zo handig maar meningen zijn verdeeld.
Geplaatst: 06 mar 2025, 22:27
door gjvonk
De problemen met sleepcontacten en het overspanningsrelais wat Märklin nodig had om van rijrichting te veranderen, weet ik nog wel.
Maar 15 of 18 volt bij digitale 2 rail DC systemen maakt dus niet uit, snap ik dat goed? Voor Dinamo is het overigens 15 volt, maar ik neem aan dat dat voor analoge locs is, waarvoor het wel uitmaakt?
Geplaatst: 07 mar 2025, 08:12
door c-rails
Ik werk met de ECOS 52200 en daarvan staat de voeding op 16,5 V. Dat was nodig, omdat de digitale Fleissmann-loc van een kennis niet wilde rijden. Het is dus gewoon een beetje uitzoeken, wat het beste werkt. Tot dusver heb ik met de 16,5 V geen problemen gehad met een eigen loc.
Geplaatst: 07 mar 2025, 09:14
door DTS
De vuistregel is dat je schaal N een voltage geeft van 15-16V en H0 een voltage van 18V.
Het maakt in principe niet uit wat je doet zolang het maar niet onder 15V of boven 18V zit.
Alleen 3-Rail zetten we op 19V vanwege MFX.
Bij RailCom gebruik zetten we de voltage altijd op 18V.
Tussen de ingang en de uitgang van de centrale verlies je 1,2V
In een bezetmeldmodule verlies je ook 1,2V
In de decoder verlies je eveneens 1,2V
Zo kom je op de baan tussen de 12 en 15V uit.90% van de locs rijden goed op 12V. Maar sommige functies zoals powerpacks, of koppelingen hebben liever wat meer. Het is dus afhankelijk van de toepassingen op de baan.
Geplaatst: 07 mar 2025, 13:18
door Ben Spoorman
Ben Spoorman schreef: ↑19 feb 2025, 10:24
Ik ga Martin Domburg op de hoogte stellen en hem verzoeken mijn account op dit forum te verwijderen.
Twee weken verder en bovenstaand is opnieuw gewogen. Ik kom tot een ander inzicht en laat me hier niet wegjagen.