Zwitsersleven: Stugl-Stuls in schaal N (1:160)
Geplaatst: 22 aug 2022, 22:44
Na twee jaar Covid, gaan we weer met DTS naar de beurs. Niet de reguliere evenementen in Houten, maar de wat grotere evenementen. Dit jaar (2022) staan wij voor het eerst met het bedrijf op OnTraxs. Speciaal voor deze nieuwe stap hebben wij een tweetal beursdemonstraties ontworpen. Een ervan is een Casco modelbaan in schaal N, waarvan de bouw niet heel interessant is om verslag van te maken. Dat is alleen hout, elektronica en rails. Maar de tweede is dat wel! En dat is een speciaal project die door Ellen (met een beetje hulp van ondertekende en John Siemons) geheel word vervaardigd.
We zochten een leuk thema en een niet al te ingewikkeld baanplan, omdat het op deze demonstratiebaan gaat om de afwerking en de scenery. Tijdens een van de brainstormsessies werd door Faller het station Stugl-Stuls als lasercut bouwpakket geleverd in onze winkel. Bijna direct waren we verkocht, het thema zal Zwitsers gaan worden, met het station Stugl-Stuls erin als centraal punt.
Naamloos by Martin Domburg, on Flickr
Naamloos2 by Martin Domburg, on Flickr
3 by Martin Domburg, on Flickr
4 by Martin Domburg, on Flickr
Wat ons voornamelijk aansprak is dat het een verlaten station is, en dat is eens iets anders als wat we normaal zouden maken. Maar met enkel het thema bedacht waren we er nog niet! Want we hebben nog iets bijzonders bedacht. Het leek ons wel leuk om eens een diagonale modulescheiding te maken en hiermee een tweeluik te creëren:
sCENERY BAANPLAN by Martin Domburg, on Flickr
Een tweeluik met aan de ene zijde een kopie van het station Stugl-Stuls, en aan de andere zijde een Zwitsers dorpje in de bergen.
Constructie: 9mm populieren Laser gesneden. Afgewerkt met HPL
Gebruikte rails: Peco code 55
Gebruikt digitaal systeem: YaMoRC
Gebruikte software: iTrain 5.1 op een Raspberry Pi4b
Gebruikte bovenleiding: N-Train
Gebruikte seinen: Mafen
Frieslijst voorzien van dag- en nachtsimulatie aangestuurd met een BidiB regelaar vanuit iTrain
Het plan was gesmeed, maar hoe gaan we dat klaarspelen voor OnTraxs? Dat was nog een beetje de grote vraag. Al snel werd dit voor ons beantwoord met een dikke vette NIET. Niet dat we het niet kunnen bouwen, maar door de problemen met toeleveringen kunnen we de baan niet afmaken. Daarop hebben we besloten dat het een project zal worden welke zijn introductie zal hebben op OnTraxs 22, vervolgens op de andere beurzen (Digitale Infodagen, Houten Digitaal, Rijswijk, Rail Houten) steeds verder zal vorderen en vervolgens definitief gereed te zijn op OnTraxs 23. Vanuitgaande dat die doorgang zal hebben natuurlijk.
Enfin, inmiddels zijn we al een flink eind verder. Helaas nu pas tijd om een draadje te starten. maar beter laat dan nooit. Ik zal proberen jullie kort up-to-date te brengen:
20220817_232724 by Martin Domburg, on Flickr
Toch even het Casco demobaantje
20220616_172906 by Martin Domburg, on Flickr
De lasergesneden modules gebouwd
20220618_144428 by Martin Domburg, on Flickr
Achterwand en plafond in een blauwe kleur geschilderd, wolken volgen nog
De baan staat nu op 100 cm hoogte, maar zal naar 120 cm gebracht gaan worden.
20220621_170945 by Martin Domburg, on Flickr
Als basislaag hebben we 4 cm Styrodur op de bodem gelijmd. Zo kunnen we niet alleen de hoogte in, maar ook de diepte in.
20220704_045650 by Martin Domburg, on Flickr
De rails voor Stugl-Stuls werd op 2mm kurk aangebracht, verlijmd en voorzien van wisselaandrijving (servo) en bedrading.
20220621_231143 by Martin Domburg, on Flickr
Ook het spoor door het platteland is op zijn plek, en voorzien van de nodige verkantingen.
20220621_220109 by Martin Domburg, on Flickr
Uiteraard even testrijden met de twee treinen die er gaan rondrijden.
Toen zat mijn tijd er eventjes op en mocht Ellen aan de slag gaan met het vormgeven van de scenery. Ze heeft ervoor gekozen om de vormgeving op te bouwen uit Styrodur platen, welke ze later deze week gaat voorzien van Sculptamold. Dit doet ze nadat onze meubelmaker de zijpanelen heeft voorzien van een laagje witte HPL. Dit is een laminaat laag die kras en stootvast is. Wat vaak word gebruikt om meubelpanelen te bekleden. Dit materiaal laat zich perfect verlijmen op 3mm triplex welke dan weer tagen de bakken aan gelijmd zal gaan worden.
Het ballast welke gebruik is van Spurenwelten, een mix van 3 kleuren voorzien van een sepia en blackwash van Valleyo.
Het bruggetje en de twee muurtjes zijn door Ellen gemaakt uit Forex hardschuimplaat en op kleur gebracht met de verven en drybrushes van Ammo Mig.
De tunnelportalen zijn van Noch, en de binnenwanden van de tunnels van Faller.
Het stationnetje is uiteraard van Faller.
20220722_185417 by Martin Domburg, on Flickr
20220722_185411 by Martin Domburg, on Flickr
20220722_124303 by Martin Domburg, on Flickr
20220722_185426 by Martin Domburg, on Flickr
20220722_185436 by Martin Domburg, on Flickr
20220722_185451 by Martin Domburg, on Flickr
20220815_102108 by Martin Domburg, on Flickr
20220815_102132 by Martin Domburg, on Flickr
20220815_102145 by Martin Domburg, on Flickr
20220815_102503 by Martin Domburg, on Flickr
Afgelopen week heb ik de dag- en nachtsimulatie aangebracht, zodat Ellen goed werklicht heeft onder het plafond
20220817_232023 by Martin Domburg, on Flickr
20220817_232037 by Martin Domburg, on Flickr
20220817_232057 by Martin Domburg, on Flickr
20220817_232106 by Martin Domburg, on Flickr
20220817_232128 by Martin Domburg, on Flickr
Tot zover de korte update
MAND
Deze week komt de afwerking binnen, de rok eromheen is al geleverd door John. Ellen zal dan gaan beginnen met het aanbrengen van de Sculptamold. En ik zal proberen wekelijks hier een update te plaatsen van de vorderingen! Op naar OnTraxs, 23 t/m 25 september in het Spoorwegmuseum te Utrecht!!!
Groetjes
We zochten een leuk thema en een niet al te ingewikkeld baanplan, omdat het op deze demonstratiebaan gaat om de afwerking en de scenery. Tijdens een van de brainstormsessies werd door Faller het station Stugl-Stuls als lasercut bouwpakket geleverd in onze winkel. Bijna direct waren we verkocht, het thema zal Zwitsers gaan worden, met het station Stugl-Stuls erin als centraal punt.




Wat ons voornamelijk aansprak is dat het een verlaten station is, en dat is eens iets anders als wat we normaal zouden maken. Maar met enkel het thema bedacht waren we er nog niet! Want we hebben nog iets bijzonders bedacht. Het leek ons wel leuk om eens een diagonale modulescheiding te maken en hiermee een tweeluik te creëren:

Een tweeluik met aan de ene zijde een kopie van het station Stugl-Stuls, en aan de andere zijde een Zwitsers dorpje in de bergen.
Constructie: 9mm populieren Laser gesneden. Afgewerkt met HPL
Gebruikte rails: Peco code 55
Gebruikt digitaal systeem: YaMoRC
Gebruikte software: iTrain 5.1 op een Raspberry Pi4b
Gebruikte bovenleiding: N-Train
Gebruikte seinen: Mafen
Frieslijst voorzien van dag- en nachtsimulatie aangestuurd met een BidiB regelaar vanuit iTrain
Het plan was gesmeed, maar hoe gaan we dat klaarspelen voor OnTraxs? Dat was nog een beetje de grote vraag. Al snel werd dit voor ons beantwoord met een dikke vette NIET. Niet dat we het niet kunnen bouwen, maar door de problemen met toeleveringen kunnen we de baan niet afmaken. Daarop hebben we besloten dat het een project zal worden welke zijn introductie zal hebben op OnTraxs 22, vervolgens op de andere beurzen (Digitale Infodagen, Houten Digitaal, Rijswijk, Rail Houten) steeds verder zal vorderen en vervolgens definitief gereed te zijn op OnTraxs 23. Vanuitgaande dat die doorgang zal hebben natuurlijk.
Enfin, inmiddels zijn we al een flink eind verder. Helaas nu pas tijd om een draadje te starten. maar beter laat dan nooit. Ik zal proberen jullie kort up-to-date te brengen:

Toch even het Casco demobaantje

De lasergesneden modules gebouwd

Achterwand en plafond in een blauwe kleur geschilderd, wolken volgen nog
De baan staat nu op 100 cm hoogte, maar zal naar 120 cm gebracht gaan worden.

Als basislaag hebben we 4 cm Styrodur op de bodem gelijmd. Zo kunnen we niet alleen de hoogte in, maar ook de diepte in.

De rails voor Stugl-Stuls werd op 2mm kurk aangebracht, verlijmd en voorzien van wisselaandrijving (servo) en bedrading.

Ook het spoor door het platteland is op zijn plek, en voorzien van de nodige verkantingen.

Uiteraard even testrijden met de twee treinen die er gaan rondrijden.
Toen zat mijn tijd er eventjes op en mocht Ellen aan de slag gaan met het vormgeven van de scenery. Ze heeft ervoor gekozen om de vormgeving op te bouwen uit Styrodur platen, welke ze later deze week gaat voorzien van Sculptamold. Dit doet ze nadat onze meubelmaker de zijpanelen heeft voorzien van een laagje witte HPL. Dit is een laminaat laag die kras en stootvast is. Wat vaak word gebruikt om meubelpanelen te bekleden. Dit materiaal laat zich perfect verlijmen op 3mm triplex welke dan weer tagen de bakken aan gelijmd zal gaan worden.
Het ballast welke gebruik is van Spurenwelten, een mix van 3 kleuren voorzien van een sepia en blackwash van Valleyo.
Het bruggetje en de twee muurtjes zijn door Ellen gemaakt uit Forex hardschuimplaat en op kleur gebracht met de verven en drybrushes van Ammo Mig.
De tunnelportalen zijn van Noch, en de binnenwanden van de tunnels van Faller.
Het stationnetje is uiteraard van Faller.










Afgelopen week heb ik de dag- en nachtsimulatie aangebracht, zodat Ellen goed werklicht heeft onder het plafond





Tot zover de korte update






Deze week komt de afwerking binnen, de rok eromheen is al geleverd door John. Ellen zal dan gaan beginnen met het aanbrengen van de Sculptamold. En ik zal proberen wekelijks hier een update te plaatsen van de vorderingen! Op naar OnTraxs, 23 t/m 25 september in het Spoorwegmuseum te Utrecht!!!
Groetjes