We zochten een leuk thema en een niet al te ingewikkeld baanplan, omdat het op deze demonstratiebaan gaat om de afwerking en de scenery. Tijdens een van de brainstormsessies werd door Faller het station Stugl-Stuls als lasercut bouwpakket geleverd in onze winkel. Bijna direct waren we verkocht, het thema zal Zwitsers gaan worden, met het station Stugl-Stuls erin als centraal punt.




Wat ons voornamelijk aansprak is dat het een verlaten station is, en dat is eens iets anders als wat we normaal zouden maken. Maar met enkel het thema bedacht waren we er nog niet! Want we hebben nog iets bijzonders bedacht. Het leek ons wel leuk om eens een diagonale modulescheiding te maken en hiermee een tweeluik te creëren:

Een tweeluik met aan de ene zijde een kopie van het station Stugl-Stuls, en aan de andere zijde een Zwitsers dorpje in de bergen.
Constructie: 9mm populieren Laser gesneden. Afgewerkt met HPL
Gebruikte rails: Peco code 55
Gebruikt digitaal systeem: YaMoRC
Gebruikte software: iTrain 5.1 op een Raspberry Pi4b
Gebruikte bovenleiding: N-Train
Gebruikte seinen: Mafen
Frieslijst voorzien van dag- en nachtsimulatie aangestuurd met een BidiB regelaar vanuit iTrain
Het plan was gesmeed, maar hoe gaan we dat klaarspelen voor OnTraxs? Dat was nog een beetje de grote vraag. Al snel werd dit voor ons beantwoord met een dikke vette NIET. Niet dat we het niet kunnen bouwen, maar door de problemen met toeleveringen kunnen we de baan niet afmaken. Daarop hebben we besloten dat het een project zal worden welke zijn introductie zal hebben op OnTraxs 22, vervolgens op de andere beurzen (Digitale Infodagen, Houten Digitaal, Rijswijk, Rail Houten) steeds verder zal vorderen en vervolgens definitief gereed te zijn op OnTraxs 23. Vanuitgaande dat die doorgang zal hebben natuurlijk.
Enfin, inmiddels zijn we al een flink eind verder. Helaas nu pas tijd om een draadje te starten. maar beter laat dan nooit. Ik zal proberen jullie kort up-to-date te brengen:

Toch even het Casco demobaantje

De lasergesneden modules gebouwd

Achterwand en plafond in een blauwe kleur geschilderd, wolken volgen nog
De baan staat nu op 100 cm hoogte, maar zal naar 120 cm gebracht gaan worden.

Als basislaag hebben we 4 cm Styrodur op de bodem gelijmd. Zo kunnen we niet alleen de hoogte in, maar ook de diepte in.

De rails voor Stugl-Stuls werd op 2mm kurk aangebracht, verlijmd en voorzien van wisselaandrijving (servo) en bedrading.

Ook het spoor door het platteland is op zijn plek, en voorzien van de nodige verkantingen.

Uiteraard even testrijden met de twee treinen die er gaan rondrijden.
Toen zat mijn tijd er eventjes op en mocht Ellen aan de slag gaan met het vormgeven van de scenery. Ze heeft ervoor gekozen om de vormgeving op te bouwen uit Styrodur platen, welke ze later deze week gaat voorzien van Sculptamold. Dit doet ze nadat onze meubelmaker de zijpanelen heeft voorzien van een laagje witte HPL. Dit is een laminaat laag die kras en stootvast is. Wat vaak word gebruikt om meubelpanelen te bekleden. Dit materiaal laat zich perfect verlijmen op 3mm triplex welke dan weer tagen de bakken aan gelijmd zal gaan worden.
Het ballast welke gebruik is van Spurenwelten, een mix van 3 kleuren voorzien van een sepia en blackwash van Valleyo.
Het bruggetje en de twee muurtjes zijn door Ellen gemaakt uit Forex hardschuimplaat en op kleur gebracht met de verven en drybrushes van Ammo Mig.
De tunnelportalen zijn van Noch, en de binnenwanden van de tunnels van Faller.
Het stationnetje is uiteraard van Faller.










Afgelopen week heb ik de dag- en nachtsimulatie aangebracht, zodat Ellen goed werklicht heeft onder het plafond





Tot zover de korte update






Deze week komt de afwerking binnen, de rok eromheen is al geleverd door John. Ellen zal dan gaan beginnen met het aanbrengen van de Sculptamold. En ik zal proberen wekelijks hier een update te plaatsen van de vorderingen! Op naar OnTraxs, 23 t/m 25 september in het Spoorwegmuseum te Utrecht!!!
Groetjes