Testbaantje wordt kerstbaantje

Momfer

Bericht door Momfer »

jeemka schreef: 22 nov 2022, 22:18Grote klasse!
Euhm, zo voelt het eigenlijk niet, maar bedankt voor je aanmoediging :)
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan

Momfer

Bericht door Momfer »

Gisteren en vandaag stonden in het teken van het permanent realiseren van de bedrijfsspanning van de kerstbaan.

Allereerst een XLR connector en een zekeringhouder geplaatst. XLR heeft als voordeel dat het een hufterbestendige constructie heeft. Daarnaast is de afwerking glad. De stekker zelf wordt vergrendeld bij het insteken.

Afbeelding

De zekeringhouder heb ik wat dieper gemonteerd, zodat ik als de "dop" eraf is, weer een glad oppervlak heb.

Afbeelding

Aan de binnenkant ziet er samen met de DC-DC step-down converters (Gelijkstroom omvormers die van 18 - 40V naar een lagere VASTE spanning omvormen, namelijk 15V voor motor shield en wissels en 7,75V voor de Arduino Mega en de verlichting)

Afbeelding

Het op maat gemaakte profiel voor de Arduino zit hier op zijn plek, op de tweede foto was dat ook al zichtbaar vanuit een andere hoek.

Afbeelding

En nog een overzichtsfoto:

Afbeelding

Later verder met het aansluiten.
Groet,
Rico (momfer)

Momfer

Bericht door Momfer »

Gisteren en vandaag verder gegaan met het aansluiten van de verschillende onderdelen. De DC-DC omzetters aangesloten, zodat de voedingsspanning zijn weg kan vinden naar de Arduino, het motorboard, de baanverlichting en schakelbare verlichting voor het schaduwstation.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de kennis van nu had ik de DC-DC omvormers andersom geplaatst. Dat komt voornamelijk omdat ik pas in een laat stadium besloot om het schaduwstation te verlichten met verkeer geleverde leds met steekfittingen. Deze liggen al tijden op de plank niks te doen en ze bleken het goed te doen op de 7.75 waar de Arduino mee wordt gevoed.

Later meer :)
Groet,
Rico (momfer)

Momfer

Bericht door Momfer »

Nou, bij het aansluiten van de laatste voedingslijn heb ik ineens een kortsluiting. 8)7

Zoeken, zoeken, zoeken: dader gevonden: het MOSFET bordje dat als laatste werd aangesloten!

Afbeelding

Het SMD IC (PS2801-4 :: 4x optocoupler) ziet er op de detailopnames niet bijster gezond uit: verbogen pootjes :o

Met het nameten loopt de sluiting vol van de VPP (15V) naar de massa, die ook met de Arduino verbonden is :shock:

Afbeelding

Bovenstaand schema geeft weinig aanleiding te denken dat er bij het IC wat fout is gegaan door de verbuiging van de pootjes. De oorzaak van de volle sluiting (0 Ohm tussen VPP en ground) is voorlopig nog onduidelijk.

Inmiddels twee nieuwe bordjes besteld. Dit bordje gaat naar de martelkamer :twisted: Kijken of we met wat soldeer- en andere werkzaamheden er nog wat werkbaars van kunnen maken.
Groet,
Rico (momfer)

Momfer

Bericht door Momfer »

En weer doorrrrr....

Na het monteren van het 4-kanaals mosfetboard, de dubbelzijdige tape verwijderd, de %$#$%$# schoongemaakt met wasbenine ze daarna schoongemaakt met alcohol.

Weer gemeten en het lijkt nu in orde. Maar ik twijfelde een beetje of ik dit stuk verdriet terug op zijn plek zou zetten. Tijd voor plan B:

Terugplaatsen van het bord en stapje voor stapje weer meten en testen en daarna in fasen aansluiten. Uiteindelijk doet ie alles zoals het hoort, maar de twijfel blijft. Zo ziet het er nu uit:

Afbeelding

Daarom besloten om een testscript in EX-RAIL te schrijven en deze een tijdje laten draaien als duurtest. Tegelijk daarmee sluit ik ook voor het eerst een OLED display aan waarop ik statusberichten laat weergeven.

Groet,
Rico (momfer)

rthuinte

Bericht door rthuinte »

Mooi om te lezen dat het probleem opgelost lijkt. Ik snap het wantrouwige gevoel wel. Aangezien je alles schoongemaakt hebt, wellicht toch ergens een kleine sluiting gehad door bijvoorbeeld een 'strand' (adertje uit een stranded wire - > Ken zo even niet de Nederlandse vertaling) of wellicht geleiding door de tape die verwijdert is...

Wat dat betreft is het soms niet te traceren waar een sluiting plaats heeft gevonden en wat de oorzaak was, vooral met dit soort kleine printjes.

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk

Momfer

Bericht door Momfer »

Nadat ik eerst langdurig de testroutine heb laten lopen om de wisselaandrijving via de MOSFET modules te testen, voldoende vertrouwen gekregen in de huidige setup (en ook de MOSFET bordjes). Daarna langdurig het pendelautomaat-scipt laten draaien met de lokjes en wagonnetjes. Alles functioneert naar behoren, fijn!

Gisteren en vandaag bezig geweest met de afdekking van de vernieuwde ombouw. Ik heb daar een dunne MDF-plaat voor gebruikt.
Omdat de ombouw gemaakt is van oud pallethout, is alles niet even recht. Daarom heb ik eerst xps ondervloer op maat gesneden en daarmee de maten overgebracht op het MDF. Met name de ronding voor de kerstboomvoet goed op de plek krijgen was wel even een dingetje.

Daarna de boel gezaagd. De rechte stukken met de handzaag, de ronding met de decoupeerzaag op een lage stand met een scherp zaagje. Het ziet er van boven nu zo uit, althans voordat ik het zwart had gemaakt met acrylverf:

Afbeelding

Onder de afdekplaat ziet het er met de verlichting aan nu zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

De verlichting kan ik via een actie in Engine Driver aan en uitschakelen.

Afbeelding

En zo rijdt de rode BR218 zijn eerste rondjes na het afwerken van de ombouw.

Afbeelding
Groet,
Rico (momfer)

Momfer

Bericht door Momfer »

Vandaag de ESP-01S wifi module definitief geïnstalleerd en getest. Door deze module kan ik de baan straks via de mobiele telefoon bedienen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De baan naar de woonkamer verplaatst en op de LACK tafel geplaatst. Daarna gekeken of de stam van de inmiddels opgehaalde kerstboom in de voet past en daarna kon bovenzijde definitief dicht. Met zwart duct-tape de deksel licht en dennennaalden dicht gemaakt. Klaar voor de boom!

Afbeelding

En dan dus de boom erin, altijd een lastig klusje. Het is inmiddels weer gelukt en de lampjes hangen erin. De rest volgt later nog.

Afbeelding
Groet,
Rico (momfer)

Momfer

Bericht door Momfer »

Even wat sfeerfoto's:

Afbeelding

Afbeelding