@ben: Ga toch proberen of ik één of andere wijze ik ze erin krijg die rot schroefjes.
draadstangen zijn ondertussen weg. Ideaal is een slijpschijf ervoor en je baan goed afdekken.
Vandaag aan die r*t servo’s begonnen met instellen.
Ik heb nog eenmaal eenpoging geven om het met de sprog te doen. De CV waarden in de ESU in te voeren. Dat werkt, doch je voert enkel de waarden in. Je servo zelf, beweegt niet. Dus je weet niet of het ‘getal’ dat je invoert nu de juiste instellingen is.
Ook nog even geprobeerd met JMRI-turnout. Dat is in wezen, vanuit mijn standpunt, nog eens hetzelfde als iTrain. In beiden kan ik de wissel wel laten omslaan, doch je weet niet wat je ingestelde waarde nu juist is.
Beide systemen heb ik dus opgegeven en ga maar voor het instellen via de knopjes. ( goed voor later, niet goed bij het instellen)
Gelukkig dat ik uit mijn RC-verleden ooit nog een aantal hulp-tooltjes heb gemaakt. Die komen nu goed van pas. Kan ik met het servo-tooltje de servo mooi instellen op zijn mid positie = 1.5 ms puls. Ook snel de draadjes van de servo verlengen..
Onbekende draadjes onder de baan gewoon verbinden. Met de servo-tools kijken welke servo het is.
Dan aansluiten aan de gedemonteerde ESU. Daar met de knopjes de juiste instelwaarden kiezen.
A) geluk dat ik vroeger de trackspanning etc. naar buiten heb gebracht.
Moet ik niet telkens de kastdeur opheffen, dichtdoen, draadjes verbinden, kastdeur terug neerlaten.( Pfff dat begint te wegen al dat hout voor een paar spoortjes)
B) Nu kan ik eenvoudig de wissel bekijken, terwijl ik een waarde invul in de ESU.
Wat mij wel opvalt is dat met de montage methode die ik nu gebruikt heb ik veel betere besturing heb van de servo. Een puls op de knopjes geeft nauwelijks merkbare uitslag. Je kan dus met deze montage methode van de servo’s veel beter regelen wanneer de tongen met iets druk op de spoorstaaf liggen.
C) nadeel van dit alles; ik moet wissel/wissel werken en steeds die tafel opheffen, dichtdoen, ( dat weegt al wel enkel Kg. , draadjes merken, ander draadjes aansluiten, tafel neerlaten, kijken welke servo ik nu heb…enz…
D) Nu ik weet hoe, zie ik ertegen op dat ik dit nog eens moet herhalen voor de twee wissel die nog moeten komen in het 2e verdiep.