proefrijden geslaagd. Alle draadjes gewoon aan elkaar geknoopt. , lab voeding erop en lokje rijd in de goede richting. en nergens kortsluiting.
Hopelijk zijn mijn getwiste servo draden er snel ,zodat ik verder kan met bedraden.
Erik's baantje van 165 x 85
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Tram 8x. is niks goed aan.
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
-
Terug naar JMRI Decoder Pro. Zoals als ik het begrijp draait dat op je Linux ding. Je kunt dan CV's schrijven via je Sprog naar je Esu zodat je de knopjes niet hoeft te gebruiken om je servo in te stellen. Klopt toch?
Dan kun je toch ook een wisseladres sturen vanuit je Linux ding, zie: https://www.jmri.org/help/en/html/tools/Turnouts.shtml en dan kun je toch gelijk zien of je wisseltongen goed aanliggen? En dat allemaal zodanig dat de Esu's kunnen blijven zitten waar ze zitten namelijk onder je plank.
Dan kun je toch ook een wisseladres sturen vanuit je Linux ding, zie: https://www.jmri.org/help/en/html/tools/Turnouts.shtml en dan kun je toch gelijk zien of je wisseltongen goed aanliggen? En dat allemaal zodanig dat de Esu's kunnen blijven zitten waar ze zitten namelijk onder je plank.
120% juist.Ben Spoorman schreef: 29 jul 2025, 12:57 Terug naar JMRI Decoder Pro. Zoals als ik het begrijp draait dat op je Linux ding. Je kunt dan CV's schrijven via je Sprog naar je Esu zodat je de knopjes niet hoeft te gebruiken om je servo in te stellen. Klopt toch?
Heb nog maar pas "decoder-pro" ontdekt, rest van al de JMRI toepassingen moet ik zeker nog bestuderen. Ken ik nog niet. Bedankt voor de tip. Iets voor van avond?Dan kun je toch ook een wisseladres sturen vanuit je Linux ding, zie: https://www.jmri.org/help/en/html/tools/Turnouts.shtml en dan kun je toch gelijk zien of je wisseltongen goed aanliggen? En dat allemaal zodanig dat de Esu's kunnen blijven zitten waar ze zitten namelijk onder je plank.
Pffff, de job is klaar. Ben ik daar een tijdje zoet mee geweest.
Onderkant station gedeelte - rechts

Onderkant station gedeelte - links

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Grtz Erik
Grtz Erik
JMRI-turnout-tabel. Is ook niet meer als een soort iTrain, je hebt een schema en je kan je wissel via de servo’s schakelen. Ik heb iTrain. , waarom dan nog eens iets van het zelfde leren?
In beiden zie je niet wat het effect is van je ingevoerde waarde.
Als voorbeeld:
Stel ik via de knoppen de ESU in voor een bepaalde positie en vul b.v.: het getal “26” in. Dan zie ik ogenblikkelijk de wisseltong bewegen en merk op dat er dan nog 1mm speling is tussen tong en rail. Breng ik daarna getal “24” in, dan zie ik de tong nog meer bewegen richting rail, doch er is nog een speling. De tong ligt nog niet mooi aan tegen de rail. Voer ik dan getal “23” in, komt de tong tegen de rail. Met het getal “22” is er een kleine druk van tong op rail. Dat is dus de waarde die ik wens te gebruiken.
Zelfs werkwijze voor de andere positie.
Je ziet dus in real time wat het effect is van je instelling.
Dat heb je dus als je instelt met de knoppen. Het is die handelswijze die ik zoek zonder dat ik de ESU onder te tafel moet losmaken , draden verlengen en dan mijn wissel visueel kan instellen.
Dat effect zie je niet als je de wissel laat bewegen in “iTrain” of in “JMRI-turnout” tabel. Je ziet dan enkel de eindstand. Je weet niet of je nu juist de rail raakt met de tong of dat je veel te veel druk geeft.
Bedankt voor het meedenken en de tips.
Vermist ik geen Win-PC heb , ook geen OCxx of wat dan ook, denk ik dat het beste is dat ik de ESU wissel decoders voorlopig loslaat. En dat ik wissel per wissel met de knopjes ga instellen. Ben ik weer een dagje of twee zoet mee.
Zet dan de ESU's pas definitief vast als ik ook de laatste twee wissels heb klaargemaakt van mijn niveau-2
In beiden zie je niet wat het effect is van je ingevoerde waarde.
Als voorbeeld:
Stel ik via de knoppen de ESU in voor een bepaalde positie en vul b.v.: het getal “26” in. Dan zie ik ogenblikkelijk de wisseltong bewegen en merk op dat er dan nog 1mm speling is tussen tong en rail. Breng ik daarna getal “24” in, dan zie ik de tong nog meer bewegen richting rail, doch er is nog een speling. De tong ligt nog niet mooi aan tegen de rail. Voer ik dan getal “23” in, komt de tong tegen de rail. Met het getal “22” is er een kleine druk van tong op rail. Dat is dus de waarde die ik wens te gebruiken.
Zelfs werkwijze voor de andere positie.
Je ziet dus in real time wat het effect is van je instelling.
Dat heb je dus als je instelt met de knoppen. Het is die handelswijze die ik zoek zonder dat ik de ESU onder te tafel moet losmaken , draden verlengen en dan mijn wissel visueel kan instellen.
Dat effect zie je niet als je de wissel laat bewegen in “iTrain” of in “JMRI-turnout” tabel. Je ziet dan enkel de eindstand. Je weet niet of je nu juist de rail raakt met de tong of dat je veel te veel druk geeft.
Bedankt voor het meedenken en de tips.
Vermist ik geen Win-PC heb , ook geen OCxx of wat dan ook, denk ik dat het beste is dat ik de ESU wissel decoders voorlopig loslaat. En dat ik wissel per wissel met de knopjes ga instellen. Ben ik weer een dagje of twee zoet mee.

Grtz Erik
Grtz Erik
Kan ik iemand er een plezier mee doen ? Ik gooi het toch maar weg in de kliko.
Stuur je adres per PM. Dan steek ik het in een doos en doe het op de post.

Acht stukjes getwist van +/- 80 cm ; één stuk van +/- 12 m. Let op het is wel dikke draad
Plus nog wat afgeknipte servo connectors met draad.
Stuur je adres per PM. Dan steek ik het in een doos en doe het op de post.

Acht stukjes getwist van +/- 80 cm ; één stuk van +/- 12 m. Let op het is wel dikke draad
Plus nog wat afgeknipte servo connectors met draad.
Grtz Erik
Grtz Erik