Draad
Een schaar op de rails is op geen enkele manier schadelijk voor de TM44. Leg maar eens een muntje op de rails, zo zoeken we bezetmelders op 

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

En toch deed de zelfherstellende zekering zijn werk spanning was van de tm af.
Maar goed ik denk dat we veel te ver van de vraag van Bas afwijken.
Maar goed ik denk dat we veel te ver van de vraag van Bas afwijken.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Zou je denken 

Goed verhaal Denobis.denobis schreef: 27 feb 2023, 08:57 Bi mij liggen de draden gewoon in 3/4 Electra pijp en bij de kast alles opgebonden,
Juist apart liggende draden werken als antenne.
Het verlies in de draden is niet meetbaar.
Ik heb het geprobeerd te meten met multimeter en scope.
Met de scope en functie generator gemeten met 20hz , 1000hz , 10000hz en 1v, 5v (zowel blok golf als sinus).
0,14 mm had op 10m (2x 1+ en 1-) draad 0,5 mv verlies , 0,5 mm kon ik al niet meer meten.
Dus al die verhalen van verlies en interferentie vind ik veel te ver gezocht.
Goede verbindingen zijn wel noodzakelijk (ik gebruik ader eindhulzen of vertin de uiteinden).
En uiteraard een goede voeding.
Ik weifelde of ik zou reageren, want ik kan nog wel eens direct overkomen.

In praktijk heb je weinig overspraak indien draden onder een hoek van 90 graden liggen.
Maar ja, bij onze hobby liggen ze vaker langs elkaar dan haaks op elkaar.
Je noemt het bij elkaar liggen van de draden. Dat gebeurd ook bij de netwerkkabels.
Bij de UTP (Unshielded Twisted Pair) netwerkkabels heb je per kabel twee of vier signaal sets van twee draadjes elk (noem het maar even plus en min, klopt niet helemaal, maar ik wil het niet TE lastig maken voor de lezers.). Als er een verstoor piek in de plus komt , zal er eenzelfde verstoor piek in de min komen. door de manier van signaaltransport zal de verstoor piek in de min en de plus draad elkaar opheffen.
Tot zover overspraak in één kabel.
Eén dingetje die je noemt, daar wil ik toch even op reageren volgens het principe "Als je je kennis wilt vermenigvuldigen, moet je het eerst delen."
Misschien ben ik old school, maar op de MTS (Zo, dat is lang geleden....) werd het ons verboden om draadeindes te vertinnen.
Er werd mij toen geleerd dat tin onder druk, van bijvoorbeeld de schroef van een kroonsteentje, kan gaan vervormen en dat deze vervorming niet stopt als je klaar met met het aandraaien van de schroef.
Uiteindelijk is het goede contact niet meer zo goed als de bedoeling is en kun je overgangsweerstanden krijgen.
Er zijn meer materialen die gek vervorm gedrag vertonen onder druk.
Zoek maar eens op zinc whiskers en op tin whiskers. Die dingen groeien namelijk.
Een goed Nederlands woord is snorharen of metaalharen.
Op de Nederlandse Wikipedia is er een artikel aan besteed, https://nl.wikipedia.org/wiki/Metaalhaartjes
Voor de liefhebbers, ook de NASA heeft er de nodige artikelen aan besteed op https://nepp.nasa.gov/whisker/reference ... reness.pdf en ophttps://nepp.nasa.gov/WHISKER/background/index.htm
Indien die whiskers af breken, worden ze, zodra ze in een luchtstroom terecht komen, meegevoerd.
Per Meneer Murphy komen ze het liefst terecht in de netvoedingen.
En als die whiskers zich bij elkaar verzamelen in een voeding, dan gaat die voeding kapot.
Het eerste wat ik doe bij een klant met een hoog verbruik van voedingen, is zoeken of er whiskers aanwezig zijn.
Ze komen niet meer zo veel voor als vroeger, maar ze zijn er nog wel.
Zover mijn mening over vertinnen van draadeindes, waar ik weer veel te uitvoerig over in ga...
Toch weer een stukje uit de oude doos en die ouwe verteld.
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)
Willem (a.k.a. GND)
Klopt, draadeindjes vertinnen voor in schroefkelken of schroefterminals is verboden. Door de tin maak je dat het koper sneller breekt, iets wat flexibel is stijf maken verslechterd de sterkte.
De electronica die we tegenwoordig kopen hebben schroefkelken. Dit noemen we aderbescherming, even heel simpel. In de installatiietechniek kost vertinnen en het aanbrengen van adereindhulzen veel tijd. En tijd kost geld!
De fabrikanten zoals phoenix, de marktleider, onderscheiden zich juist door bedrijven een hoger rendement te bieden in de montagetijden. Zonder dat de kwaliteit van de verbinding verslechterd.
Daarom: Adereindhulzen gebruiken bij schroeven, geen adereindhuls bij kelken of verbindingen met aderbescherming.
Vertinnen alleen als de draad ergens op word vastgesoldeert!
De electronica die we tegenwoordig kopen hebben schroefkelken. Dit noemen we aderbescherming, even heel simpel. In de installatiietechniek kost vertinnen en het aanbrengen van adereindhulzen veel tijd. En tijd kost geld!
De fabrikanten zoals phoenix, de marktleider, onderscheiden zich juist door bedrijven een hoger rendement te bieden in de montagetijden. Zonder dat de kwaliteit van de verbinding verslechterd.
Daarom: Adereindhulzen gebruiken bij schroeven, geen adereindhuls bij kelken of verbindingen met aderbescherming.
Vertinnen alleen als de draad ergens op word vastgesoldeert!