Minitrix 15722 stuurstand digitaliseren

Sharan83

Bericht door Sharan83 »

Kun je in Jip en Janneke taal mij op weg helpen? Wat heb ik nodig?

arnaud

Bericht door arnaud »

Sharan83 schreef: 02 dec 2021, 11:53 Zodra 1 van de lampjes aan gaat maakt deze geluid. Heen en weer bewegen in het metalen blokje zorgt ervoor dat het lampje gaat flikkeren alsof deze kortsluiting maakt. Wat kan dit zijn?
logische wijze zou dit komen door dat er een kortsluiting is, met "heen en weer bewegen in het metalen blokje" ( ground behuizing) bedoel je dan het lampje bewegen? zo ja dan kan deze gaan flikkeren door geen / slecht contact.

een vreemd geluid als kortsluiting klinkende zou ook kunnen wijze op een massa probleem , waar zaten de diodes van de lampjes? of heb je toevallig de onderdelen lijst met tekening? ik kan online geen PDF vinden van de wagon :(
Sharan83 schreef: 02 dec 2021, 14:19 Kun je in Jip en Janneke taal mij op weg helpen? Wat heb ik nodig?
als je met led wil gaan werken kun je kiezen voor ronde (stift* = geen idee hoe deze officieel heten zie plaatje:) ) leds geel en rood of smd leds geel of warmwit (net wat je zelf zou willen) en rode smd leds, zelf ben ik behoorlijke fan van de 0201 en 0402, de laatste zijn voor mij zelf te solderen maar je kan ze uiteraard bedraad aanschaffen. naast de leds heb je weerstanden nodig voor 16 v baanspanning = +/- 16 v decoder uitgangsspanning dan heb je minimaal een 820 ohm weerstand nodig voor de rode led, voor de witte kan je deze ook gebruiken (minimaal 680 ohm) zelf gebruik ik standaard 1K ohm of meer ongeacht voor de kleur, soms tot 4k7 ohm en dan in de decoder verder afdimmen om dat het anders te fel is.

je kan kiezen om gebruik te maken van de gehele lichtgelijders of deels en de smd leds achter de lenzen van de imitatie lampen plakken.

plaatje van eerder genoemde led:
Afbeelding
deze zijn er in 2mm ronde leds (persoonlijk vind ik dit veelte lomp!) en zou ik voor smd 0402 gaan
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.

P.S. ik vergeet nog wel eens een; punt komma of hoofdletter, sorry alvast

Sharan83

Bericht door Sharan83 »

Dankjewel Arnaud!!! Hoe ziet het aansluitschema eruit met de decoder, leds en weerstanden?

arnaud

Bericht door arnaud »

Afbeelding
plaatje beneluxspoor

de rode leds + paarse + groene draad weg denken

witte draad wit/ gele leds
gele draad rode leds
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.

P.S. ik vergeet nog wel eens een; punt komma of hoofdletter, sorry alvast

FidOo

Bericht door FidOo »

Niet lullig bedoeld maar ook ik heb regelmatig dat ik doehler-haass decoders hoor zodra de verlichting aan gaat. Soort tjirpend geluid. Dit kan geen enkel kwaad. Dit is volgens mij te danken aan de aansturing van de verlichting bij doehler-haass.

Als alles werkt zoals het moet heb je geen enkele kortsluiting. De buffer is waarschijnlijk niet groot genoeg om te voorkomen dat een gloeilampje gaat knipperen, deze vragen 10x zo veel stroom als een led.

Mijn advies, of ombouwen naar led of accepteren dat het blijft knipperen. Vaak scheelt het ook als er ff flink gereden wordt met de wagons. Dit haalt de vuil van de stroomafname weg en maakt het knipperen minder.
met vriendelijke groet, Joost.

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”