schakelbord

YD6016LN-CS, YD6016ES-CS
Gerard.H

Bericht door Gerard.H »

oké bedankt
vriendelijke groeten
Gerard

Karst

Bericht door Karst »

Done :D

Zit in de volgende release :)

Komt ook mooi uit met het uitbrengen van de YD6016LN-GND en YD6016ES-GND. Die zijn bij uitstek geschikt voor schakelpanelen ;)

Grtzz,
Karst
Yet another Model Railroad Company

BartvV

Bericht door BartvV »

Even het draadje opfrissen. Hoe de yd6016-gnd aan te sluiten is me helemaal duidelijk (staat ook zo in de handleiding).

Grote vraag is echter of je moment schakelaars dient te gebruiken of continu schakelaars.

Wie kan me hier mee helpen?
Fleischmann/roco Z21 icm iTrain
N-spoor

Karst

Bericht door Karst »

BartvV schreef: 20 mar 2025, 13:32 Wie kan me hier mee helpen?
Ik natuurlijk ;)

Je mag beide. Bij momentschakelaars heb je 2 ingangen nodig. Bij "tuimel" schakelaars maar 1.

Grtzz,
Karst

BartvV

Bericht door BartvV »

Die volg ik niet helemaal. Ik was van plan tuimelschakelaars te gebruiken die weer terugveren naar de ‘uit’ stand. https://www.amazon.nl/Heschen-MTS-123-M ... a_hp_atf_d

Maar lees ik het goed dat een tuimelschakelaar die continu ‘aan’ of ‘aan’ is ook werkt?
Ik zou dan namelijk verwachten dat er dan ook een continu signaal is dat dan continu acties in iTrain triggert

En per wisselstand zal er toch een poort op de module gebruikt worden (als in, 4 wissels dus 8 aansluitingen)
N-spoor

Karst

Bericht door Karst »

Wat je wilt.

Een On-Off-On "kost" inderdaad net zoveel ingangen als twee moment schakelaars. Domweg, omdat een on-off-on eigenlijk twee samengebouwde momentschakelaars zijn :D

"...Ik zou dan namelijk verwachten dat er dan ook een continu signaal is dat dan continu acties in iTrain triggert..."

Tja, door "aannames" zijn er al heel wat rampen gebeurd op aarde :P Maar daarvoor zorgt de YD6016LN of YD7010 dat dat niet gebeurt.

Maar je zegt: "...continu acties in iTrain triggert..." daarop maak ik op dat je misschien niet de functionaliteit van de YD6016LN-GND of de YD7010 gebruikt c.q. gebruiken wilt c.q. gebruiken kunt ??

"...En per wisselstand zal er toch een poort op de module gebruikt worden (als in, 4 wissels dus 8 aansluitingen)..."

De wisseldecoder heeft niets, direct, met de aansturing te maken. Het is immers digitaal en niet analoog ;)

Grtzz,
Karst

BartvV

Bericht door BartvV »

Tja, door "aannames" zijn er al heel wat rampen gebeurd op aarde
In mijn wereld geldt: assume makes an ass out of u and me.... of: Assumption is the mother of all fuck-ups....
Dat is ook de reden waarom ik hier even m'n oor te luister kom leggen en wat vragen stel in plaats van blind alles aan elkaar proberen te schroeven en er achter komen dat het niet werkt.
De wisseldecoder heeft niets, direct, met de aansturing te maken. Het is immers digitaal en niet analoog ;)
Juist dit probeer ik te combineren. Een 'ouderwets' analoog schakelbord, maar dan gekoppeld aan een digitaal besturingssyteem. Dit moet het mogelijk maken om volautomatisch te rijden (via iTrain) of om volledig handmatig te rijden zonder dat ik allerlei zaken op de laptop/computer moet gaan aanklikken.
daarop maak ik op dat je misschien niet de functionaliteit van de YD6016LN-GND of de YD7010 gebruikt c.q. gebruiken wilt c.q. gebruiken kun
Laten we het hier op mijn onwetendheid houden. Van wat ik begrijp is de YD6016LN-GND (en YD6016ES-GND) bij uitstek geschikt om "analoge" schakelingen te detecteren en dit om te zetten naar een digitale actie (wat dan ook in bijvoorbeeld iTrain). Mocht ik hier nog iets missen in de functionaliteit dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Mijn plan is om met een on-off-on tuimelschakelaar een wissel op een schakelbord na te bootsen en via de YD6016LN-GND de digitale trigger wil geven om een wissel om te zetten. Hierbij kies ik voor schakelaars die terugveren naar de middenstand (omdat dit esthetisch mooier is (alles staat dan in dezelfde stand) en ik hoef niet meer na te denken over wat de huidige stand van de wissel is, dit laat ik namelijk zien via ledjes die aan de wissel zelf gekoppeld zijn).

Als je nog toevoegingen of ideeën hebt, van harte welkom....
N-spoor

AlbertG

Bericht door AlbertG »

Karst schreef: 12 feb 2023, 21:01 1 pool van de spanningsbron aan een “C”, andere pool aan de zijkant van het Flm kastje via een 2k2 weerstand.
Op pagina 7 van de handleiding van de YD6016LN-GND zie ik wat aansluitvoorbeelden, maar allemaal zonder de weerstand. Hoe zit dat?
Vriendelijke groeten,
Albert.

Mijn video's: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Karst

Bericht door Karst »

AlbertG schreef: 20 mar 2025, 19:25 Op pagina 7 van de handleiding van de YD6016LN-GND zie ik wat aansluitvoorbeelden, maar allemaal zonder de weerstand. Hoe zit dat?
De -GND varianten hebben een interne Pull-Up weerstand van 10kOhm naar +5. Door de ingang, zonder weerstand, naar GND ( de blauwe klemmen ) te trekken, schakel je de ingang op actief.

grtzz,
Karst

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Als je redelijk wat schakelaars wil doen dan zou je ook kunnen kijken naar https://etecmo.nu/producten.html#!/prod ... witch-unit of https://etecmo.nu/producten.html#!/prod ... ieer-0x29-

Die sturen op basis van de schakelaar een Express Bus commando uit.
Daar heb ik wel een unit van gekocht maar nog niet toegepast.

In combinatie met die flip schakelaars zie ik daar wel een optie om een paneel te maken voor de wissels.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.

Plaats reactie

Terug naar “YD6016 Bezetmeld producten”