Pagina 1 van 1

Analoge Fleischmannbaan 315x122 H0

Geplaatst: 29 dec 2022, 14:51
door TonK
Mijn vorige zolderbaan is nooit afgekomen. Gezondheidsredenen waren daarvan de grootste boosdoener, bovendien was ie net dat beetje te groot om werkbaar te zijn.
Een van de dingen waar ik moeite mee heb is onder de baan te kruipen en ik heb ontdekt dat het fijner is om zittend op de grond niet al te veel ruimte over te houden zodat ik mijn arm niet te hoog hoef te tillen om met aansluitdraadjes te prutsen aan de onderkant. Bovendien is de reikwijdte groter wanneer de baan wat lager is. En mijn publiek (kleinzoons) kunnen dan ook wat beter meekijken. Ik ontkom er niet aan om onder de baan te kruipen om aan de achterkant te komen. Zover de inleiding van het verhaal van de voorgenomen nieuwe baan. (Mijn gezondheid zal bepalen of het er ooit van komt)

Het baanplan ziet er zo uit (gemaakt met AnyRail):
Separated_Hillbillies_315x122.jpg
Separated_Hillbillies_315x122.jpg (329.44 KiB) 1411 keer bekeken
Het gaat om 4 min of meer gescheiden banen, waarvan er 3 onder de heuvel door lopen en één erboven.
Ik gebruik 5 rij-trafo's (T) en de meeste wissels worden elektrisch bediend (W). De stationnetjes worden benaderd door vertragers en stoppers.
De twee weilanden en het meertje zijn uitneembaar. De achterzijde is open. De oranje vlakken zijn "gaten" waardoor ik van boven onder de heuvel kan komen op cruciale punten.

Graag reacties. (Om nostalgische redenen géén digitalisatie)

Re: Analoge Fleischmannbaan 315x122 H0

Geplaatst: 29 dec 2022, 15:27
door Hube
Mooie baanplan Ton,
Dat onder de baan kruipen herken ik.
Met mijn slechte knieën gaat dat ook niet zo lekker meer. Maar de kleinkinderen willen graag de treinen op ooghoogte kunnen bekijken.
Mijn vrouw had daarvoor een heel goed idee; neem een hoog-laag frame van Ikea.
Ik heb een N baan van 70 x 210 cm dus wat kleiner en lichter.

Wat me bij jouw plan opvalt is dat het niet altijd mogelijk is om van omloop te veranderen.
Als je bijv van het buitenste spoor naar het spoor daarnaast gaat kun je niet meer terug als je dezelfde rijrichting aanhoudt.
Tussen het binnenste groene een het gele spoor heb je ook zo’n situatie.
Kan zijn dat je dat gewoon zo wilt.

Succes met jouw plan
Groetjes,
Gerard

Geplaatst: 29 dec 2022, 16:02
door TonK
Bedankt Gerard,

Het klopt dat ik "met moeite" van baan kan veranderen. Dat is inderdaad wel bewust. In eerste instantie had ik zelfs helemaal geen mogelijkheden tot baanwissel. Iedere trein rijdt zijn eigen parcours en het spannende zit hem in langzaam rijden (en stoppen) bij de stations en de buitenste baan stopt door een schakeling in de tunnel. Verder kan er bij de draaischijf wat spannends gedaan worden. Op de buitenbaan gaat een treinstel met grote loc en lange wagons rijden (die een ruime boog moeten kunnen nemen). Ik rij met stoomlocs.

De boventoon gaat hem zitten in het bouwen en het landschap vormen.

Geplaatst: 29 dec 2022, 16:31
door denobis
Beste Tonk
Je zou kunnen overwegen om half digitaal te gaan met dinamo.
Je kan dan gewoon met je analoge treinen rijden als of ze digitaal zijn.
Scheelt een hoop geknoei met elektronica en zo.

Geplaatst: 29 dec 2022, 16:40
door TonK
Bedankt voor je tip, Denobis.
Ik zal me er eens in verdiepen, al kan ik me nauwelijks voorstellen dat iets op een simpelere manier (en goedkoper) kan dan ik met dit "analoog" plan kan.
Maar voor deze tips heb ik het topic ook aangemaakt ;)

Geplaatst: 29 dec 2022, 17:28
door denobis
Met het dinamo systeem kun je zowel analoog en digitaal rijden zelfs door elkaar heen (uiteraard niet in het zelfde blok).
Enige is wel dat je het dan met iTrain moet besturen en goedkoop is het niet.
Ik heb het systeem hier nu draaien (al ben ik nog lang niet klaar) en rij nu met 7 treinen op 4 sporen waar van 1 analoge.
het grappige is dat je in iTrain de analoge trein een fictief digitaal adres geeft en dat hij zich dan nagenoeg als een digitale trein gedraagt.
Groeten
Hans

Geplaatst: 29 dec 2022, 19:25
door c-rails
Volg eens met je gedachte het verloop van de treinen. Volgens mij als je met de klok mee gaat, dan kun je alleen van de buitenbaan naar de binnenbanen, maar nooit op de binnenste komen. Andersom kom je met alles op de buitenbaan uit.
Je geeft met de pijlen de rijrichting aan. Wat is dan de functie van de wissels? Immers, wisselen van baan betekent, dat de treinen elkaar tegemoet rijden.
Maar mogelijk begrijp ik je gedachtegang niet goed.
Het ontwerp spreekt op zich wel aan, maar de logica minder.

Geplaatst: 29 dec 2022, 20:45
door TonK
Ha, dat je mijn gedachtengang niet goed kan volgen, Cor, is op zich niet raar, ik heb nog niet zo lang geleden een herseninfact gehad waardoor het (logisch) denken en ook het bewegen nog niet heel best gaat. Maar dat terzijde.
De buitenste trein komt in een kortere boog al gauw in de problemen dus daar wil ik hem eigenlijk niet hebben. (Maar helemaal niet kunnen is ook al zowat). Boven heb je wel een punt bij de overgang van de gele baan naar de binnenste groene, daar waag ik misschien nog wel twee wissels aan. (Overigens zijn de rijrichtingen uiteraard niet verplicht!)

Dit pleit misschien toch wel voor de tip van Hans om half digitaal te gaan.

De kleinkinderen zijn nu nog te klein, maar gaan er misschien toch ooit wel mee spelen, dan wil ik baan wisselingen toch zoveel mogelijk vermijden.

Bedankt voor jullie tips

Geplaatst: 29 dec 2022, 21:04
door TonK
Ik denk dat het zo beter is Cor? Ik heb de wissels w5a en w5b toegevoegd, dat maakt de wisseling van geel naar lichtgroen iets makkelijker.
Separated_Hillbillies_315x122_corr.jpg
Separated_Hillbillies_315x122_corr.jpg (45 KiB) 1373 keer bekeken

Geplaatst: 29 dec 2022, 22:11
door denobis
TonK
Ga eens bij Martin Domburg (dts) te raden.
Dat is een dinamo dealer maar heeft ook andere prima oplossingen.
Ik zie trouwens dat je een helling van 6,7 % hebt dat is wel heel enthousiast (3 % is al stevig ).
Gr. Hans
Ps mocht je nog een Fleismann elektrisch aangedreven 3 weg wissel nodig hebben dan heb ik er hier nog 1 liggen in perfecte staat.

Geplaatst: 30 dec 2022, 08:19
door c-rails
TonK schreef: 29 dec 2022, 21:04 Ik denk dat het zo beter is Cor? Ik heb de wissels w5a en w5b toegevoegd, dat maakt de wisseling van geel naar lichtgroen iets makkelijker.
Goedendag Ton,

Hersenen zijn rare dingen. Ik heb 12 jaar geleden een TIA gehad, dus denk soms ook wonderlijk. Eveneens schrijf ik soms wonderlijk en moet ik actief gebruik maken van spelling controle.

Je toevoegingen zijn wel een verbetering. Toch zou ik in jou geval de baan eens met je vinger gaan volgen en eens kijken of je overal kunt komen. Ik denk, dat je nog wel wat meer dynamiek ik het plan kunt aanbrengen. Voeg de .any anders eens toe als bijlage. Ik heb ook Anyrail en kan dan mee puzzelen als je dat wilt.

Nog een vraagje: Welke trafo bedient de grijze railstukken?

Geplaatst: 30 dec 2022, 08:59
door TonK
Nog een vraagje: Welke trafo bedient de grijze railstukken?
Dat gaat trafo 6 worden. (Heb ik nog niet ingetekend) Dat is een hele oude trafo die ik misschien verruil voor trafo 5 die het draaischijfgebied bedient. Moet uit de praktijk blijken welke het beste daarvoor is.
Voeg de .any anders eens toe als bijlage. Ik heb ook Anyrail en kan dan mee puzzelen als je dat wilt.
De forumsoftware weigert de .any als extense. En als .rar is ie zelfs te groot. Ik zal een kopie maken en een aantal lagen verwijderen.

[edit]
Dit is beter, een gebouw was een echte foto, dat scheelt een paar mb's:
Separated_hillbillies_305x122 - kopie.rar
(130.96 KiB) 93 keer gedownload
Alvast bedankt,
Ton

Geplaatst: 30 dec 2022, 09:20
door c-rails
Helaas kan ik niets met .rar. Ik zal Martin Domburg contacten en vragen of hij de .any wil toestaan.

Geplaatst: 30 dec 2022, 09:33
door TonK
Via een omweg toch een zipje kunnen maken:
any-bestand.zip
(514.62 KiB) 101 keer gedownload
Txt- bestandje is onzin, moest even om een zipje te kunnen maken.

Lukt het zo?

Geplaatst: 30 dec 2022, 10:17
door c-rails
Had hem ondertussen al nagetekend :D

Ik zou onderin in het paarse spoor rechts ook nog twee wissels 6170 plaatsen. Dan kun je ongeacht welke richting je oprijdt, altijd van de buitensporen naar de binnen sporen en vise versa.
Een aandachtspunt is de S-slinger in het gele spoor van 6120. Deze heeft een radius van 356.5 en met iets langere wagons en te hoge snelheid is ontsporen daar denkbaar.

Geplaatst: 30 dec 2022, 11:56
door TonK
Ik zou onderin in het paarse spoor rechts ook nog twee wissels 6170 plaatsen. Dan kun je ongeacht welke richting je oprijdt, altijd van de buitensporen naar de binnen sporen en vise versa.
Alweer een verbetering Cor! Ik KAN nu inderdaad van alle kanten van en naar de buitenbaan! De S bogen zijn inderdaad een aandachtspunt maar het is echt de bedoeling om daar met korte treinstelletjes te rijden. En uiteraard met aangepaste snelheid.

In het vlakke stuk midden-onder kan ik wellicht met "denkende" wissels wel vooruit. En anders kan ik daar de reserve-trafo wel voor inzetten, zoals ik eerder aan aangaf.
Separated_Hillbillies_315x122.jpg
Separated_Hillbillies_315x122.jpg (197.86 KiB) 1581 keer bekeken
Dit gaat hem dan wel ongeveer worden. (Ik kan alles uit voorraad wel leggen, wellicht moeten een paar wissels vervangen worden omdat er minstens twee gebroken wisseltongen hebben).

Bedankt voor het meedenken Cor (en Hans)

Geplaatst: 30 dec 2022, 14:54
door c-rails
Als je toevallig een linkse en een rechtse Engelse wissel hebt, kun je het sporenplan bij het station ook als onderstaand doen:
Ton.png
Ton.png (233.68 KiB) 1574 keer bekeken

Geplaatst: 30 dec 2022, 15:14
door TonK
Dat is wel veel mooier Cor, maar helaas die heb ik niet en die zijn ook niet zo gemakkelijk meer te krijgen. Ik heb ze in een eerder plan ook als eens ingetekend, maar kon ze toen nergens meer krijgen.

Geplaatst: 30 dec 2022, 15:27
door denobis
Ton ik heb hier nog 1 engelse wissel liggen met aandrijvingen.
En op markt plaats staat ene bart de meern die heeft ze zeker en is betrouwbaar.
Heeft heel veel fleischmann rails en onderdelen.

Geplaatst: 30 dec 2022, 15:54
door TonK
Ha, Bart is een van mijn "hofleveranciers", correcte vent inderdaad! Ik stuur je een PB, Hans!

Geplaatst: 30 dec 2022, 17:07
door denobis
Ik ken Bart persoonlijk zeer correct en heeft er ook goede kijk op.

Geplaatst: 02 jan 2023, 07:34
door c-rails
Ton, dit is even een test voor het plaatsen van .any-bestanden. Heb even jouw kopie (door mij aangepast) als slachtoffer genomen.

Geplaatst: 02 jan 2023, 08:09
door TonK
@Cor:
Dat werkt dus! Heb je iets laten veranderen? Of heb ik iets fout gedaan bij mijn poging?

Geplaatst: 02 jan 2023, 09:10
door c-rails
Goedendag Ton,

Ik heb een bericht gestuurd naar Martin Domburg, de beheerder van het forum, met het verzoek om het plaatsen van een .any toe te staan. Hij heeft dit goedgekeurd en degene, die de ICT van het forum doet, heeft het aangepast.
Als je nu klikt op 'Bijlagen' en vervolgens op 'Bestanden toevoegen', dan zie je nu ook in de door jou gekozen map de .any-bestanden staan. Klik je op het vak 'Alle ondersteunde typen', dan zie welke bestands-extenties er allemaal geplaatst kunnen worden op het forum.
Dus je hebt niets fout gedaan, alleen het op dat moment 'onmogelijke' gevraagd. :D

Geplaatst: 26 jan 2023, 16:54
door TonK
Ik zie trouwens dat je een helling van 6,7 % hebt dat is wel heel enthousiast (3 % is al stevig ).
Reactie voor Denobis: de helling van 6,7 % is een straat helling, in heuvelachtig gebied is dat geen uitzondering. (Haha ik heb me rot gezocht in AnyRail waar je die 6,7 procent had gevonden, maar dat is dus een hellende straat.)

Toch bedankt voor je scherpe blik, Hans!