Analoge Fleischmannbaan 315x122 H0

TonK

Analoge Fleischmannbaan 315x122 H0

Bericht door TonK »

Mijn vorige zolderbaan is nooit afgekomen. Gezondheidsredenen waren daarvan de grootste boosdoener, bovendien was ie net dat beetje te groot om werkbaar te zijn.
Een van de dingen waar ik moeite mee heb is onder de baan te kruipen en ik heb ontdekt dat het fijner is om zittend op de grond niet al te veel ruimte over te houden zodat ik mijn arm niet te hoog hoef te tillen om met aansluitdraadjes te prutsen aan de onderkant. Bovendien is de reikwijdte groter wanneer de baan wat lager is. En mijn publiek (kleinzoons) kunnen dan ook wat beter meekijken. Ik ontkom er niet aan om onder de baan te kruipen om aan de achterkant te komen. Zover de inleiding van het verhaal van de voorgenomen nieuwe baan. (Mijn gezondheid zal bepalen of het er ooit van komt)

Het baanplan ziet er zo uit (gemaakt met AnyRail):
Separated_Hillbillies_315x122.jpg
Separated_Hillbillies_315x122.jpg (329.44 KiB) 1583 keer bekeken
Het gaat om 4 min of meer gescheiden banen, waarvan er 3 onder de heuvel door lopen en één erboven.
Ik gebruik 5 rij-trafo's (T) en de meeste wissels worden elektrisch bediend (W). De stationnetjes worden benaderd door vertragers en stoppers.
De twee weilanden en het meertje zijn uitneembaar. De achterzijde is open. De oranje vlakken zijn "gaten" waardoor ik van boven onder de heuvel kan komen op cruciale punten.

Graag reacties. (Om nostalgische redenen géén digitalisatie)
Groet,
Ton

Stoom, altijd stoom :D

Hube

Bericht door Hube »

Mooie baanplan Ton,
Dat onder de baan kruipen herken ik.
Met mijn slechte knieën gaat dat ook niet zo lekker meer. Maar de kleinkinderen willen graag de treinen op ooghoogte kunnen bekijken.
Mijn vrouw had daarvoor een heel goed idee; neem een hoog-laag frame van Ikea.
Ik heb een N baan van 70 x 210 cm dus wat kleiner en lichter.

Wat me bij jouw plan opvalt is dat het niet altijd mogelijk is om van omloop te veranderen.
Als je bijv van het buitenste spoor naar het spoor daarnaast gaat kun je niet meer terug als je dezelfde rijrichting aanhoudt.
Tussen het binnenste groene een het gele spoor heb je ook zo’n situatie.
Kan zijn dat je dat gewoon zo wilt.

Succes met jouw plan
Groetjes,
Gerard
Pr8baan, Nederland 60~70 jaren, mijn jeugd
N-spoor, z21, iTrain, Mac mini
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... an#p247635

TonK

Bericht door TonK »

Bedankt Gerard,

Het klopt dat ik "met moeite" van baan kan veranderen. Dat is inderdaad wel bewust. In eerste instantie had ik zelfs helemaal geen mogelijkheden tot baanwissel. Iedere trein rijdt zijn eigen parcours en het spannende zit hem in langzaam rijden (en stoppen) bij de stations en de buitenste baan stopt door een schakeling in de tunnel. Verder kan er bij de draaischijf wat spannends gedaan worden. Op de buitenbaan gaat een treinstel met grote loc en lange wagons rijden (die een ruime boog moeten kunnen nemen). Ik rij met stoomlocs.

De boventoon gaat hem zitten in het bouwen en het landschap vormen.
Groet,
Ton

denobis

Bericht door denobis »

Beste Tonk
Je zou kunnen overwegen om half digitaal te gaan met dinamo.
Je kan dan gewoon met je analoge treinen rijden als of ze digitaal zijn.
Scheelt een hoop geknoei met elektronica en zo.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

TonK

Bericht door TonK »

Bedankt voor je tip, Denobis.
Ik zal me er eens in verdiepen, al kan ik me nauwelijks voorstellen dat iets op een simpelere manier (en goedkoper) kan dan ik met dit "analoog" plan kan.
Maar voor deze tips heb ik het topic ook aangemaakt ;)
Groet,
Ton

denobis

Bericht door denobis »

Met het dinamo systeem kun je zowel analoog en digitaal rijden zelfs door elkaar heen (uiteraard niet in het zelfde blok).
Enige is wel dat je het dan met iTrain moet besturen en goedkoop is het niet.
Ik heb het systeem hier nu draaien (al ben ik nog lang niet klaar) en rij nu met 7 treinen op 4 sporen waar van 1 analoge.
het grappige is dat je in iTrain de analoge trein een fictief digitaal adres geeft en dat hij zich dan nagenoeg als een digitale trein gedraagt.
Groeten
Hans
Laatst gewijzigd door denobis op 29 dec 2022, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

c-rails

Bericht door c-rails »

Volg eens met je gedachte het verloop van de treinen. Volgens mij als je met de klok mee gaat, dan kun je alleen van de buitenbaan naar de binnenbanen, maar nooit op de binnenste komen. Andersom kom je met alles op de buitenbaan uit.
Je geeft met de pijlen de rijrichting aan. Wat is dan de functie van de wissels? Immers, wisselen van baan betekent, dat de treinen elkaar tegemoet rijden.
Maar mogelijk begrijp ik je gedachtegang niet goed.
Het ontwerp spreekt op zich wel aan, maar de logica minder.
Met vriendelijke groet,
Cor

TonK

Bericht door TonK »

Ha, dat je mijn gedachtengang niet goed kan volgen, Cor, is op zich niet raar, ik heb nog niet zo lang geleden een herseninfact gehad waardoor het (logisch) denken en ook het bewegen nog niet heel best gaat. Maar dat terzijde.
De buitenste trein komt in een kortere boog al gauw in de problemen dus daar wil ik hem eigenlijk niet hebben. (Maar helemaal niet kunnen is ook al zowat). Boven heb je wel een punt bij de overgang van de gele baan naar de binnenste groene, daar waag ik misschien nog wel twee wissels aan. (Overigens zijn de rijrichtingen uiteraard niet verplicht!)

Dit pleit misschien toch wel voor de tip van Hans om half digitaal te gaan.

De kleinkinderen zijn nu nog te klein, maar gaan er misschien toch ooit wel mee spelen, dan wil ik baan wisselingen toch zoveel mogelijk vermijden.

Bedankt voor jullie tips
Groet,
Ton

TonK

Bericht door TonK »

Ik denk dat het zo beter is Cor? Ik heb de wissels w5a en w5b toegevoegd, dat maakt de wisseling van geel naar lichtgroen iets makkelijker.
Separated_Hillbillies_315x122_corr.jpg
Separated_Hillbillies_315x122_corr.jpg (45 KiB) 1545 keer bekeken
Groet,
Ton

denobis

Bericht door denobis »

TonK
Ga eens bij Martin Domburg (dts) te raden.
Dat is een dinamo dealer maar heeft ook andere prima oplossingen.
Ik zie trouwens dat je een helling van 6,7 % hebt dat is wel heel enthousiast (3 % is al stevig ).
Gr. Hans
Ps mocht je nog een Fleismann elektrisch aangedreven 3 weg wissel nodig hebben dan heb ik er hier nog 1 liggen in perfecte staat.

Groeten Hans

Plaats reactie

Terug naar “Baanplannen”