Bi mij liggen de draden gewoon in 3/4 Electra pijp en bij de kast alles opgebonden,
Juist apart liggende draden werken als antenne.
Het verlies in de draden is niet meetbaar.
Ik heb het geprobeerd te meten met multimeter en scope.
Met de scope en functie generator gemeten met 20hz , 1000hz , 10000hz en 1v, 5v (zowel blok golf als sinus).
0,14 mm had op 10m (2x 1+ en 1-) draad 0,5 mv verlies , 0,5 mm kon ik al niet meer meten.
Dus al die verhalen van verlies en interferentie vind ik veel te ver gezocht.
Goede verbindingen zijn wel noodzakelijk (ik gebruik ader eindhulzen of vertin de uiteinden).
En uiteraard een goede voeding.
Draad
Je vergeet wel factor vermogen. Je verliezen nemen toe bij belasting. 0,14 is echt te dun om te gebruiken langer dan 1 meter bij vermogens meer dan 250 mA.denobis schreef:Bi mij liggen de draden gewoon in 3/4 Electra pijp en bij de kast alles opgebonden,
Juist apart liggende draden werken als antenne.
Het verlies in de draden is niet meetbaar.
Ik heb het geprobeerd te meten met multimeter en scope.
Met de scope en functie generator gemeten met 20hz , 1000hz , 10000hz en 1v, 5v (zowel blok golf als sinus).
0,14 mm had op 10m (2x 1+ en 1-) draad 0,5 mv verlies , 0,5 mm kon ik al niet meer meten.
Dus al die verhalen van verlies en interferentie vind ik veel te ver gezocht.
Goede verbindingen zijn wel noodzakelijk (ik gebruik ader eindhulzen of vertin de uiteinden).
En uiteraard een goede voeding.
Verder met je verhaal eens. Capaciteiten werking treed pas als 2 geleiders op dezelfde afstand van elkaar lopen. En er een afstand is tussen de beide geleiders van meer dan 2 cm.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Gedeeltelijk mee eens. Ik houd alleen servosturing en data communicatie apart. Een klein stukje kan best maar hele meters geven wel problemen.c-rails schreef:Van dergelijke berichten wordt ik altijd blij. Er zijn zoveel 'broodje aap'-verhalen over draaddiktes/-lengtes en wat je vooral niet moet doen. En als je vraagt om een onderbouwing, dan wordt het stil.
Bij mij op het werkt liggen ymvk-kabels gebroederlijk in dezelfde metalen goten met de datakabels, welke van het type cat 5 zijn. Nergens storing.
Interferentie wordt volgens mij dan ook zwaar overschat.
Melders, voeding en vermogen liggen hier gewoon in 1 gootje.
Op het werk, keur ik installaties gewoon af als de data en sterkstroom niet gescheiden liggen in een kabelgoot. Naast de praktische werking, is er ook nog zoiets als orde, netheid en regelgeving.
En vergeet niet dat installaties tegenwoordig Hoogfrequent zijn in tegenstelling tot vroeger. Tot 2010 waren inductieve en capacitieve belastingen nog gewoon normaal. En niet elke installateur had die balans goed voor elkaar.
Dat merkte je echt wel in de communicatie. Waarin overigens de lengte van de kabel ook meespeelt. En andere factoren die aan de grondslag liggen van een kabelberekening

Martin ik heb het inmiddels ook gemeten met een afname van 1 amp.
0,14 mm op 10m 600mv verlies.
0,5 mm 0p 10 m 150 mv verlies.
0,75 mm op 10m 20mv verlies.
Gemeten met 50 hz (gewoon een trafo ) en 15 volt.
0,14 mm op 10m 600mv verlies.
0,5 mm 0p 10 m 150 mv verlies.
0,75 mm op 10m 20mv verlies.
Gemeten met 50 hz (gewoon een trafo ) en 15 volt.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Netjes,
1A is een redelijke referendable waarde. Al zou je om het echt goed te doen moeten meten met 3A, hetgeen de gemiddelde centrale kan leveren.
En voor spoelen eens met een piekbelasting van 9A, zonder gein er zijn spoelen die dat trekken.
En meet ook dan ook direct de kortsluitstromen voordat de ader het begeeft. Dat is vaak de grote boosdoener van brand en het niet detecteren van kortsluiting door een centrale.
Eigenlijk zou je de geleidingsweerstand en temperatuurcoefficient mee moeten nemen in dit verhaal.
Maar dat gaat echt wel te ver en te diep hoor. Ik houd als vuistregel een max aan van 200 mA verlies over de gehele baan. Daarboven is de kans op vreemde storingen en falende techniek zeer aannemelijk geworden.
1A is een redelijke referendable waarde. Al zou je om het echt goed te doen moeten meten met 3A, hetgeen de gemiddelde centrale kan leveren.
En voor spoelen eens met een piekbelasting van 9A, zonder gein er zijn spoelen die dat trekken.
En meet ook dan ook direct de kortsluitstromen voordat de ader het begeeft. Dat is vaak de grote boosdoener van brand en het niet detecteren van kortsluiting door een centrale.
Eigenlijk zou je de geleidingsweerstand en temperatuurcoefficient mee moeten nemen in dit verhaal.
Maar dat gaat echt wel te ver en te diep hoor. Ik houd als vuistregel een max aan van 200 mA verlies over de gehele baan. Daarboven is de kans op vreemde storingen en falende techniek zeer aannemelijk geworden.

Overigens kan het verlies in voltage ook veroorzaakt worden door raillassen en slechte solderingen. Het zogenaamde overgangsweerstand problematiek

Zelf hanteer ik ook draaddoorsnedes die die dik genoeg zijn om weinig spanningsverlies te hebben, maar ook om ervoor te zorgen dat ze de stroomsterkte aankunnen, aangezien ik weinig behoefte aan brand heb. Vandaar ben ik nog steeds nieuwsgierig of ik naast de 'dikke' (1.5 zou de 6 Ampere groepsafzekering well moeten kunnen verdragen) bedrading de individuele modules als een TM44 en OC32 ook nog middels een zekering moet beveiligen of hebben de modules zelf al een ingebouwde (resettable) zekering (een HPP4 heeft on ieder geval geen zekering, maar aan de andere kant kan, in het ergste geval, alleen mijn spoel hier doorbranden) ?DTS schreef: En meet ook dan ook direct de kortsluitstromen voordat de ader het begeeft. Dat is vaak de grote boosdoener van brand en het niet detecteren van kortsluiting door een centrale.
Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk
Er zijn hele formules voor heb ze in het grijze grijze verleden op school moeten leren.
Als ik me na 48 jaar nog kan herinneren is er 1 van l x RO x d kwadraat.
Maar dan de hamvraag wat kan meer warmte afvoeren en heeft minder weerstand?
Massive draad of getwiste draad met meer kernen?
En wat afzekeren betreft ik heb alle dinamo modules afgezekerd in de voeding met ieder een zelfherstellende zekering van 3 amp.
Als je op de foto van de grondplaat met dinamo mudules kijkt zie je kleine bruine soort vlaggetjes in de voedingen van de modules.
Dit zijn de zelfherstellende zekeringen.
Aan de uitgaande kant van de modules afzekeren lijkt mij 1 overbodig en 2 nogal storings gevoelig immers de modules zijn in zekere maten kortsluitvast.
En mocht je meer dan 3 amp af nemen dan schakelt de zelfherstellende zekering de boel af.
Wat ik zeker vind is dat 0,14 mm draad veel te dun is voor onze hobby , ook voor korte draden.
Als ik me na 48 jaar nog kan herinneren is er 1 van l x RO x d kwadraat.
Maar dan de hamvraag wat kan meer warmte afvoeren en heeft minder weerstand?
Massive draad of getwiste draad met meer kernen?
En wat afzekeren betreft ik heb alle dinamo modules afgezekerd in de voeding met ieder een zelfherstellende zekering van 3 amp.
Als je op de foto van de grondplaat met dinamo mudules kijkt zie je kleine bruine soort vlaggetjes in de voedingen van de modules.
Dit zijn de zelfherstellende zekeringen.
Aan de uitgaande kant van de modules afzekeren lijkt mij 1 overbodig en 2 nogal storings gevoelig immers de modules zijn in zekere maten kortsluitvast.
En mocht je meer dan 3 amp af nemen dan schakelt de zelfherstellende zekering de boel af.
Wat ik zeker vind is dat 0,14 mm draad veel te dun is voor onze hobby , ook voor korte draden.
Groeten Hans
Groeten Hans
Is dat niet een beetje jez eigen kunnen niet vertrouwen dus doe ik iets wat geen nut heeft?
Het afzekeren van de modules heeft enkel nut met FF zekeringen (super snel). Bij elke andere zekeringen is de aanspreektijd te lang, de electronica zal gewoon defect geraken nog voor de zekeringen is aangesproken.
Ik heb het nog nooit gedaan. Hoe groot is de kans dat er aan de ingang van een decoder of module een kortsluiting word gemaakt. Het enigste wat kan gebeuren is kortsluiting op de print, omdat je er iets van metaal op laat vallen. Maar dan gaat die sowieso gewoon defect, daar helpt de zekering niet veel aan.
1x goed aansluiten en dan gebeurd er niets meer mee. Als dat wel zo is moet je mijn inziens wat veranderen aan de opstelling.
Het afzekeren van de modules heeft enkel nut met FF zekeringen (super snel). Bij elke andere zekeringen is de aanspreektijd te lang, de electronica zal gewoon defect geraken nog voor de zekeringen is aangesproken.
Ik heb het nog nooit gedaan. Hoe groot is de kans dat er aan de ingang van een decoder of module een kortsluiting word gemaakt. Het enigste wat kan gebeuren is kortsluiting op de print, omdat je er iets van metaal op laat vallen. Maar dan gaat die sowieso gewoon defect, daar helpt de zekering niet veel aan.
1x goed aansluiten en dan gebeurd er niets meer mee. Als dat wel zo is moet je mijn inziens wat veranderen aan de opstelling.

Klopt Martin maar het risico dat de draden gaan fikken is dan een stuk minder.
En toch ook weer niet.
Hier een praktijk geval:
Ik was zo idioot om een schaar op de rail te laten liggen en zette toen de spanning er op.
De zelfherstellende zekering deed zijn werk.
Na het verwijderen ven de schaar kwam er gewoon weer spanning op de rail en de tm 44 was nog heel.
En toch ook weer niet.
Hier een praktijk geval:
Ik was zo idioot om een schaar op de rail te laten liggen en zette toen de spanning er op.
De zelfherstellende zekering deed zijn werk.
Na het verwijderen ven de schaar kwam er gewoon weer spanning op de rail en de tm 44 was nog heel.
Groeten Hans
Groeten Hans