Pagina 1 van 1
Topaka bridge
Geplaatst: 03 sep 2025, 18:00
door Frits
Mijn voorkeur ging vaak naar diesel treinen. Waarom? Ten eerste zijn diesel geluiden makkelijk te maken en betrouwbare Kadee koppelingen om te kunnen rangeren.
Ten tweede is de scenery ook eenvoudig te bouwen. En tenslotte hield ik wel van een beetje lange treinen.
Dat laatste was een groot probleem, als je zoals ik niet heel veel ruimte hebt.
Maar waar een wil is is een weg en ik heb er iets op gevonden.
Onder mijn toekomstige rangeerterrein bij een fabriek, bouw ik twee of eigenlijk zes helices. Drie dalende en drie stijgende. Ze zijn op het laagste punt met elkaar verbonden via drie sporen.
Op het hoogste punt komen de drie sporen bij elkaar en lopen dan aan de voorzijde van mijn baan (rechts op de foto) over een fraaie enkelsporige spoorbrug naar de andere helices terug.
Dat alles staat straks op twee gekoppelde tafels van 160 x 160 cm, dus mijn spoorbaan is 320x160 cm en die is verrijdbaar op hoge poten.
Voorlopig is het zover nog niet, maar de modulaire helices beginnen te groeien. Dit is nog niet eens de helft van alles. Helix 3 komt nog binnen deze twee.
Ik ben van plan zoveel mogelijk werk door de 3D printer te laten doen en koos daarom voor deze (LEGO-achtige) constructie.
Met deze oplossing kan ik straks een
geladen kolentrein, een
lege kolentrein in de andere richting en een
gemengde goederentrein van ieder ongeveer
100 
wagons en meerdere locomotieven om beurten laten rondrijden. Dat heeft nog weinig met rangeren te maken, maar dat komt in een latere fase boven de helices.
Verder details en vorderingen zal ik later plaatsen.
Re: Topaka bridge
Geplaatst: 05 sep 2025, 11:58
door Ben Spoorman
Bijzonder, treinen met 100 wagons. Ben benieuwd waar dit op uit draait, even volgen dus.
Geplaatst: 07 sep 2025, 13:26
door Cor H
Zeker weten. Wordt het een slang, die zijn eigen staart opeet?

Geplaatst: 07 sep 2025, 13:46
door Frits
Dat komt in de buurt Cor. Van het hele traject is maar een klein deel zichtbaar. Anders is het niet mogelijk.
Het was eventueel mogelijk de helix nog een winding hoger te maken en er konden wel 5 sporen parallel liggen. Dat werd mij toch net wat te veel van het goede, dus ik beperk het wat.
Ik vind het al leuk dat je eerst een volle kolentrein van links naar rechts over de brug ziet rijden en dat die ogenschijnlijk zelfde trein wat later leeg van rechts naar links rijdt.
Tussendoor passeert er nog een lange gemengde goederentrein in een willekeurige richting en af en toe komt er een consist 'helperlocs' terug rijden.
Maar zover zijn we nog lang niet.

Geplaatst: 18 sep 2025, 17:51
door Frits
Inmiddels zijn de segmenten voor de linker helices allemaal geprint en bij de rechter helices wordt er nog geprint aan de binnenste helix. De andere staan al klaar.
Het wordt tijd dat ik mijn beide tafels ga bouwen. Ik ben nog op zoek naar geschikte meubelwielen en de constructie van de poten.
Nog genoeg te tekenen en te printen.

Geplaatst: 19 sep 2025, 09:48
door captainc
Indrukwekkend
Heb je ook al een totaalplaatje of ontwerp van hoe je baan er uit moet zien?
In RailModeller of een Windows ontwerpprogramma?
Geplaatst: 19 sep 2025, 20:21
door Frits
Nee, ik heb wel voor mijzelf iets in Anyrail gemaakt, maar dat wijkt nogal af van de werkelijkheid. Binnenkort ga ik de tafels maken om het spul op te monteren.
Van bovenaf gezien zie je drie helices links en meteen daarnaast drie helices rechts. De hele spoorbaan meet 160 x 320 x 60 cm.
Aan de achterzijde zijn de sporen op het laagste punt parallel met elkaar verbonden. Dus wat de trein eerst omlaag rijdt, rijdt hij daarna weer naar boven.
Boven gekomen voegen de drie sporen zich samen in een wisselstraat om uiteindelijk links of rechts van de baan tevoorschijn te komen uit een tunnel en dan over de spoorbrug aan de voorkant naar de andere zijde te rijden, waar de trein weer een tunnel in gaat en het spoor weer opsplitst in drie sporen die weer in de helices verdwijnen.
Allemaal super symmetrisch en eenvoudig. Toch zijn er bovenin ook niet zichtbare verbindingen tussen de in en uitgaande sporen, waarmee het schouwspel nog wat opgeleukt kan worden door enkele korte treinen die nooit in de helices komen, maar wel over de brug een rondje kunnen maken.
Ter zijner tijd komt er boven over deze baan een tweede spoorbaan, die wel met elkaar verbonden zijn, maar een hele andere functie heeft.

Geplaatst: 19 sep 2025, 22:20
door captainc
Een aardig kloppend plan is wel nodig om een vliegende start te maken, dwz weten hoeveel wissels, waar en hoeveel terugmelders en hoeveel treinen en wat je ongeveer wilt daarmee.
Daaruit kun je afleiden wat je nodig hebt en heb je iets om je goed te laten adviseren. Ooit ben ik zo bij Domburg uitgekomen en heeft Martin mijn ideën en plan met mij doorgenomen.
Je kiest dan een oplossing en hebt daar dan jàren plezier van!
Edit: ik heb je een PM gestuurd
Geplaatst: 20 sep 2025, 14:37
door Frits
Laat ik mijn spoorbaanplannen nog wat toelichten.
Naar mijn mening dienen rails uitsluitend om de trein in een bepaalde richting te laten rijden. Om die reden kan ik ze dus ook van PLA printen. Zie de laatste foto hierboven.
Net als bij het grote spoor hebben mijn locomotieven straks zelf hun brandstof bij zich in de vorm van een geladen accu.
Er komen kleine stukken metalen rails, waar het materiaal geladen gaat worden als het toch staat te staan.
Dat heeft een aantal voordelen.
Nooit geen gezeur met vuile rails en dus slechte contacten.
Geen treinen die een zetje nodig hebben midden op de baan.
Geen keerlus problemen.
Geen kortsluitingen bij wissels of dode gedeelten in het spoor.
De treinen rijden volkomen onafhankelijk van elkaar.
De loc weegt nog iets zwaarder en dat verhoogt de adhesie en dus de trekkracht.
Om al die redenen rijd ik ook uitsluitend met diesellocomotieven en omdat voor het rangeren de Kadee koppeling erg prettig werkt, kom je dan al snel bij Amerikaanse modellen uit.
Maar ook in andere landen als India en Brazilië rijden soortgelijke machines rond.
Dat betekent dat ik de vrijheid heb om een fantasie landschap en werkwijze te kiezen.
Omdat er vaak geen seinpalen worden gebruikt, maar men via de radio met een 'dispatcher' communiceert, benaderd dat ook mijn werkwijze om de baan te besturen.
En ja, ook een radioverbinding kan kuren hebben

. maar die zijn, door automatische herhaling, onzichtbaar op te lossen.

Geplaatst: 20 sep 2025, 15:03
door captainc
Aha, dank voor de uitleg.
Ik ben benieuwd naar hoe het gaat werken.
Vuile rails ed is inderdaad wel eens een probleem maar door een buffer te gebruiken heb je daar geen last van.
Jouw ingeslagen weg biedt geen weg terug en ik begrijp dat jij de treinen handmatig gaat besturen.
Dit is trouwens ook zo leuk aan deze hobby; iedereen doet het anders en gebruikt andere aspecten die 'het treinen' of de modelbouw biedt. Dat maakt het ook zo leuk.
Succes!
Geplaatst: 20 sep 2025, 15:50
door Frits
Handbesturen?
Ook een radiocontroller is te automatiseren hoor.
Maar zover zijn we hier nog lang niet.
Geplaatst: 20 sep 2025, 16:07
door captainc
Ja dit bedoelde ik ook precies