Pagina 1 van 1

lok kaart

Geplaatst: 19 apr 2025, 18:21
door Erik-B
Loc fiche ?

Bestaat er ergens iets waarmee je een fiche-data-bank kan maken om de gegevens van je verschillende loc’s bij te houden.?
Ik dacht aan fabricant, nummer, max-speed originele loc; schaal snelheid, periode, en een tabel van de belangrijkste CV waarden = fabriek instelling, gevonde waarde, welke functie zijn er.

ik kan dat natuurlijk maken in Excel, maar dan moet ik een Exceltje gaan maken voor ieder loc die ik heb.
of je kan iets maken in Word , ook weer voor ieder loc

Zodat je die gegevens zou kunnen uitdrukken en dat papiertje kleven op een stukje karton? zodat je snel alle gegevens bij de hand hebt.?

Re: lok kaart

Geplaatst: 19 apr 2025, 18:53
door c-rails
Je hoeft niet van elke loc een Excel te maken. Het kan ook in 1 Excel-document.

Geplaatst: 20 apr 2025, 17:02
door hvdkooij
Is https://wdevaal.nl/trainbase-pro/ niet wat je zoekt?

Persoonlijk vind ik het niet wat. Vooral omdat je een handmatige database hebt voor CV's van digitale loks .... Daar heb je DecoderPro voor.
Ik ben van mening dat je vooral een computer het domme werk voor je moet laten doen. En een CV database is daar zeker 1 aspect van.

Geplaatst: 29 apr 2025, 11:35
door Jeroen
Dit kwam ik tegen op het www.
Werkt met Microsoft Acces.
INfo staat op 3rail forum
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M ... r_Database

Geplaatst: 29 apr 2025, 11:47
door hvdkooij
Erik-B schreef: 19 apr 2025, 18:21 Loc fiche ?

Bestaat er ergens iets waarmee je een fiche-data-bank kan maken om de gegevens van je verschillende loc’s bij te houden.?
Ik dacht aan fabricant, nummer, max-speed originele loc; schaal snelheid, periode, en een tabel van de belangrijkste CV waarden = fabriek instelling, gevonde waarde, welke functie zijn er.

ik kan dat natuurlijk maken in Excel, maar dan moet ik een Exceltje gaan maken voor ieder loc die ik heb.
of je kan iets maken in Word , ook weer voor ieder loc

Zodat je die gegevens zou kunnen uitdrukken en dat papiertje kleven op een stukje karton? zodat je snel alle gegevens bij de hand hebt.?
Als je het wil printen dan is excel wellicht niet de beste manier.

Voor alle DCC loks gebruik ik DecoderPro van JRMI. Daarmee lees ik alles uit van de decder en heb dat dan vastgelegd buiten de lok. En aanpassen daarmee is ook eenvoudig. Vooral handig als je ook wil testen. Want je kan dan je uitgangs positie vastleggen en als je het verprutst dan zet je die weer terug

Geplaatst: 29 apr 2025, 12:54
door Erik-B
hvdkooij schreef: 29 apr 2025, 11:47 Voor alle DCC loks gebruik ik DecoderPro van JRMI. Daarmee lees ik alles uit van de decder en heb dat dan vastgelegd buiten de lok. En aanpassen daarmee is ook eenvoudig. Vooral handig als je ook wil testen. Want je kan dan je uitgangs positie vastleggen en als je het verprutst dan zet je die weer terug
Je hebt mij overtuigd :D ;) ik gaa eens kijken naar die DecoderPro, hoe ik die op de Macbook krijg en op de Raspberry.

Geplaatst: 04 jul 2025, 09:25
door DTS
Vrij simpel wel.

Er is een MacOS versie van DecoderPro en een Linux ARM versie voor Raspbian

Kwestie van downloaden en installeren.

Verstuurd vanaf mijn SM-S936B met Tapatalk

Geplaatst: 04 jul 2025, 18:10
door Hube
Maar dat staat toch ook in iTrain?
Waarom apart opslaan?

Gerard

Geplaatst: 05 jul 2025, 22:17
door Bram
Hoi Gerard,
dat is omdat JMRI-Pro alle cv-waardes opslaat. Bovendien doet JMRI het op een overzichtelijker manier.
Nee, ik raad je ook aan naast iTrain ook JMRI-Pro te gebruiken! Als je tenminste met digitale loc's rijdt. 't kost 'nauwelijks' wat, niet aan geld en ook niet aan werk.

Geplaatst: 06 jul 2025, 15:20
door Hube
Bram schreef: 05 jul 2025, 22:17 Hoi Gerard,
dat is omdat JMRI-Pro alle cv-waardes opslaat. Bovendien doet JMRI het op een overzichtelijker manier.
Nee, ik raad je ook aan naast iTrain ook JMRI-Pro te gebruiken! Als je tenminste met digitale loc's rijdt. 't kost 'nauwelijks' wat, niet aan geld en ook niet aan werk.
Alle cv-waarden ? Dat zij er heel erg veel. Het voordeel om het met iTrain te doen en in te bewaren is dat je alleen maar de cv-waarden bewaard die je veranderd hebt. Met JMRI heb je weer een programma erbij dat je, je eigen moet maken. En mijn ervaring was dat het op een iMac ook niet zo lekker draait. Maar dat kan natuurlijk aan mij liggen….

Groetjes,
Gerard

Geplaatst: 06 jul 2025, 20:37
door Erik-B
Ik zocht iets echt op papier, dat je naast je kan leggen als je de loc programmeert en of een snelheidsmeting doet.
Waar je met een pen iets kan op schrijven .
Niks dat nog eens op een PC staat, of nog eens met een ander bestand.
Neen - lekker ouderwets.

Heb me dan zelf maar een exceletje gemaakt.
Dit is mijn steekkaart op een A5’je.
Afbeelding

Gegevens loc, Fabrieksinstelling, Eigen CV waarden en wat je er nog op kwijt wil.

Geplaatst: 08 jul 2025, 22:22
door Lennart
Persoonlijk gebruik ik YardTower voor het overzicht,
is simpel in gebruik en werkt op alle besturingssystemen omdat het via een browser werkt.
https://yardtower.com/nl/
dit is nog volop in ontwikkeling.(hier onder de roadmap)
https://yardtower.com/nl/updates/?utm_s ... hat-is-new

Afbeelding
Overzicht na het inloggen.

Afbeelding
Overzicht van een Locomotief/Wagon.

Geplaatst: 09 jul 2025, 22:33
door Erik-B
hvdkooij schreef: 29 apr 2025, 11:47 Voor alle DCC loks gebruik ik DecoderPro van JRMI. Daarmee lees ik alles uit van de decder en heb dat dan vastgelegd buiten de lok. En aanpassen daarmee is ook eenvoudig. Vooral handig als je ook wil testen. Want je kan dan je uitgangs positie vastleggen en als je het verprutst dan zet je die weer terug
Eindelijk, het heeft wat geduurd, andere prioriteiten onderweg. Maar da decoderpro en de panelpro staan werkende op mijn raspberry. ;) Het heeft mij wel een sprog3 gekost, (toch verkeerde aansluitingen en hij kan echt niet tegen overspanning, :twisted: :oops:
Dan maar een nieuwe besteld.
Kan die oude nog hersteld worden.?
ik zit er niets mee in om een smd chip los te solderen en een nieuwe te plaatsen,. maar je moet dan wel de componenten kunne kopen!
De opgebrande SMD-chip is zo op 1-2-3 niet verkrijgbaar, behalve in hoeveelheden van min. 500 stuks ) :cry: :twisted: :mrgreen:
Weet iemand een. herstel adres ? Dan is er daarna een sprog3 te verkrijgen. Wat moet ik met twee werkende :?:

Ik moet dus gaan zorgen voor een zekere, niet verwisselbare aansluiting. Waarbij ik geen verkeerde aansluitingen kan maken tussen tracks en voeding.
Vandaag mijn vraag.
Sluit ik de sprog3 enkel aan op een klein stukje spoor ( programmeerspoor) of kan ik daar een aansluiting maken naar de spoorbaan; heb ik connectie met de wisseldecoders, en ander zaken die met DCC zijn verbonden.
Jullie advies graag en of suggesties?

Geplaatst: 10 jul 2025, 10:32
door Ben Spoorman
Zo'n Sprog sluit je éénmalig aan op een programmeerspoor of rollenbank lijkt mij. Ik zie niet in waarom je je gehele baan er op zou moeten aansluiten, die hangt immers aan de Z21.

Geplaatst: 10 jul 2025, 11:43
door Erik-B
ik dacht aan het programmeren van de esu servo switch. Nu hangt die aan de onderkant van de bodemplaat. Ik kan wel via de knoppen de waardes veranderen , maar zie dan niet wat er met de wissel gebeurt die aan de andere kant van nde bodemplaat zijn. als ik dus die CV waarden van de esu switch kon veranderen terwijl ik naar de wissels kijk zou dat leuk zijn.
nu moet ik de esu van de bodemplaat losschroeven, alle draden tijdelijk verlengen. de esu naast de rails leggen. en kan ik zien wat de waarden die ik instel op de esu met de wisseltongen doet. travel servo en transfert snelheid o.a/
het leek mij dus een hulp mocht die sprog3 aan de baan aangesloten te kunnen worden.

Geplaatst: 10 jul 2025, 12:18
door bellejt
als je een PC dichtbij hebt kan je simpel de switch aan de lokprogrammer hangen en zo programmeren via het programma.Uitslagen aanpassen en opsturen en je ziet direct het effect.

Geplaatst: 10 jul 2025, 12:40
door Ben Spoorman
Johnny, hij heeft geen pc en geen LokProgrammer. Beide heeft Erik niet nodig trouwens, hij heeft een Sprog gekocht. En daar kun je ook de servoswitch aan hangen om te programmeren, het zijn maar twee draadjes.