Pagina 1 van 1
Verschil in snelheid
Geplaatst: 04 jul 2024, 13:09
door Jos
Hallo, ik heb een aantal Fleischmann vectron loc's waar een MX658N18 version 37+ van Zimo in zit. Bij alle loc's is het verschil in snelheid voor heen en terug bij het ijken in iTrain ongeveer 10 km. Dus bijv 100km heen is 90km terug. Omdat het bij allemaal zo is heb ik het vermoeden dat het aan een cv instelling ligt. Ik heb met decoderpro geprobeert om bij het tabblad snelheidsgrafiek de Trim vooruit en Trim achteruit wat verschillende waardes te geven maar niet echt resultaat. Iemand nog een suggestie?
Jos
Re: Verschil in snelheid
Geplaatst: 04 jul 2024, 13:59
door denobis
Beste Jos dit is heel normaal.
Dit fenomeen kom je bijna bij iedere lok en iedere decoder tegen.
Ik heb dit zowel getest met de speedcat op de rollenbank als op de baan tussen 2 melders in.
Het is overigens niet nodig om in 2 richtingen te ijken , ik ijk in 1 richting ( voor uit) en de loks rijden altijd goed.
Geplaatst: 04 jul 2024, 15:19
door Jos
Wordt wel wat vreemd als je een pendel trein hebt. Bijv een koploper..... maar goed.... ik ga ook nog even het iTrain forum polsen.
Geplaatst: 04 jul 2024, 17:14
door denobis
Het gekke is dat in iTrain dan voor en achteruit bij het rijden wel gelijk zijn ik sta dus ook voor een raadsel.
Geplaatst: 05 jul 2024, 09:21
door Anne W
iTrain stuurt op snelheid en als dat betekent dat er verschil zit in het aantal stappen in vooruit of achteruit maakt dat iTrain helemaal niets uit.
Groet, Anne W
Geplaatst: 05 jul 2024, 09:58
door denobis
Klopt helemaal Anne.
Jos heeft op het iTrain forum een hele discussie los gemaakt kijk maar eens.
Geplaatst: 05 jul 2024, 13:45
door Ben Spoorman
denobis schreef: 04 jul 2024, 13:59
Het is overigens niet nodig om in 2 richtingen te ijken , ik ijk in 1 richting ( voor uit) en de loks rijden altijd goed.
Daar heeft Jos niets aan, hij constateert snelheid verschillen bij vooruit en achteruit. En als je dat niet in de decoder op wil lossen moet je zowel "vooruit" als "achteruit" ijken, iTrain lost dan het probleem voor je op door de lok op de juiste stap aan te sturen.
Wat wel helpt is een check op antislipbandjes, die kunnen zorgen dat het ijkproces verstoord wordt door verschil in detectie per draaistel. Maar dat mag als bekend veronderstelt worden (alhoewel.....

).
Gr, Ben.
Geplaatst: 05 jul 2024, 14:20
door Jos
Ben, je schrijft "als je dat niet in de decoder wilt oplossen", maar wil ik juist wel. Middels decoderpro moet dat mogelijk zijn....alleen lukt het mij niet.
Jos
Geplaatst: 05 jul 2024, 15:01
door denobis
Het zit hem niet in de decoders en je kan dit niet in de decoder veranderen.
Ik was dat fenomeen ook al lang geleden tegen gekomen en heb diverse testen met 10 verschillende loks gedaan zowel met de speedcat op een rollenbank als op de baan met 2 melders.
Ook heb ik de opgenomen stroom gemeten bij een baanspanning van 18 volt (ik heb een testbank gebouwd met ampere en volt meter treu rms).
Ik ben tot de conclusie gekomen dat het iets mechanisch is daar er maar 1 lok zowel vooruit als achteruit een gelijke max snelheid had nl. de roco vectron (deze heeft dan ook 2 grote vliegwielen).
Je ziet ook bij de stroom metingen dat vooruit een aantal ma minder gebruikt dan achteruit.
Met andere woorden de loks lopen achteruit iets stroever.
Het waren overigens alle vrij nieuwe loks.
In iTrain ijk ik zelf maar in 1 richting en de loks lopen zowel vooruit als achter uit prima en het gekke is (vanochtend getimed met stopwatch) de tijd die ze over een bepaald traject doen is zowel vooruit als achteruit na genoeg gelijk.
Dus Jos ik zou maar eens in 1 richting en ga dan maar eens testen.
Geplaatst: 05 jul 2024, 15:48
door Ben Spoorman
Vergeet dat ijken Hans, daar zit het probleem niet. Als een lok vooruit sneller rijdt dan achteruit - ongeacht de oorzaak - kun je dat oplossen in de decoder. En als je dat niet wilt laat je het door iTrain oplossen. Een speedcat, een stopwatch of een stroommeting heb je daar helemaal niet bij nodig.
Esu:
Zimo:

Geplaatst: 05 jul 2024, 16:06
door denobis
Ben dit kan alleen bij lopi 5 van esu .
Bij zimo oa kan dit niet.
Geplaatst: 05 jul 2024, 16:15
door Ben Spoorman
Dan ben je slecht op de hoogte Hans, het is standaard functionaliteit sinds jaar en dag. Het staat gewoon in de Zimo handleiding en geloof me: het werkt.

Geplaatst: 05 jul 2024, 16:20
door denobis
Heb zojuist nog via jmri gekeken naar die instelling maar deze komen niet te voorschijn.
Wel via de esu programmer dat klopt (ik heb beide).
Maar al met al snap ik dus het probleem niet in Itrain merk ik totaal niets van eventuele verschillen (en ik ijk maar in 1 richting).
Ik wou gewoon weten waar het verschil vandaan kwam en meten is weten.
Geplaatst: 05 jul 2024, 16:22
door Jos
Ben, zoiets had ik ook gelezen in decoderpro. Alleen is dat verhaal van de 128 in die 2 cv's mij niet duidelijk. Wat als jij bijv de schuif van reverse trimming iets naar links schuift, wat gebeurt en dan en wat is dan de waarde van cv 95?
Jos
Geplaatst: 05 jul 2024, 16:42
door denobis
Inderdaad in decoder pro zit dat in de snelheids grafiek onderaan.
Daar kun je de cijfertjes veranderen in vooruit en achteruit.
Geplaatst: 05 jul 2024, 16:53
door Jos
denobis schreef: 05 jul 2024, 16:42
Inderdaad in decoder pro zit dat in de snelheids grafiek onderaan.
Daar kun je de cijfertjes veranderen in vooruit en achteruit.
Dat had ik al gemeld in mijn eerste berichtje.....

Geplaatst: 05 jul 2024, 20:39
door Marksintpancras

vrijdagavond, dit is een goed draaide voor de bier en chips.
Maar iedereen zijn mening, en nu de mijne:
Verschil in snelheid (vooruit en achteruit) kan naast de decoder ook komen door gebruikte motor zelf, het is allemaal techniek en niks is me vreemd daarin.
Maar mijn treinen rijden op een modelbaan, deze heeft een maximale snelheid van 100 km per uur, jaja Bahnhof Sankt Pankras ligt aan een altbau strecken, waarbij nog aardig bochtig alles is aangelegd.
Dus de decoder zijn op 28 stappen ingeregeld, waarbij de stap 28 bij alle decoders tussen de 100 en 120 km per uur ligt, en vooruit dus 116 en achteruit 106 in de ijking maakt dus niks uit, iTrain is diegene die erover mag nadenken hoe die locomotief regelt qua snelheid.

het is hobby en mijn vrije tijd, heb wel wat beters te doen dan de locomotief als een zwitsers uurwerk vooruit en achteruit precies gelijk te laten lopen.
De treinen moeten gewoon lekker rijden naar mijn wensen die ik iTrain heb mee gegeven, anders heb ik toch voor niks dat "dure" software programma gekocht, als ik het zelf wilde doen had ik beter een nieuwe lok kunnen kopen ipv van iTrain
Zimo decoders kan je ook bijstellen vooruit en achteruit qua snelheid.
Geplaatst: 05 jul 2024, 21:57
door denobis
@Mark
Je hebt volkomen gelijk.
Alleen liet het fenomeen me niet los , dus heb ik geprobeerd de echte oorzaak te achterhalen.
En volgens mij zit dat in het mechaniek , een worm met wormwiel levert achterwaarts gewoonweg wat meer wrijving op.
Ook de motortjes kunnen een verschil per draairichting opleveren.
En ja het precies afstellen heeft volgens mij ook geen enkele zin.
Ik ijk in 1 richting en de treinen lopen perfect in beide richtingen.
Maar soms is het gewoon leuk om iets uit te zoeken.
Geplaatst: 05 jul 2024, 22:19
door Jos
Dat uitzoeken vind ik ook leuk. Vandaar dat het mij niet los laat/liet. Waar bij deze loc het verschil 12 km was vind nu, na wat instellingen veranderd te hebben in decoderpro, dit een aardig plaatje. Dus het kan wel.
@Ben, dank voor het plaatje, het zette mij op het juiste spoor.
Geplaatst: 05 jul 2024, 22:41
door denobis
Dat het kan waren we al achter alleen heeft het niet zoveel zin.
Als je zoals ik over een 60 tal loks beschikt is het nogal wat om al die decoders zo af te stellen.
Het grappige is ook dat ook temperatuur verschillen weer een verandering in de snelheden teweeg kan brengen.
Geplaatst: 06 jul 2024, 07:33
door Ben Spoorman
Graag gedaan Jos. En mijn oplossing is niet omdat het moet maar omdat het kan. Als eerder gezegd: je kunt het ook door iTrain laten regelen, in de ijktabel ligt de relatie snelheid/decoderstap per rijrichting vast.
Hans, doorgaans lees ik je bijdragen met een glimlach, ik denk dan: alle meningen tellen. Zo ook je bijdrage over de Wadloper op het iTrain forum waar je het hebt over stroever lopen per rijrichting. Nou heb ik ook een paar van die stelletjes maar herken niets van dat alles. Die dingen hebben een dubbele cardan aandrijving met twee vliegwielen, zijn symmetrisch qua aandrijving en rijden zijdezacht eens goed ingesteld.
Bron: PBModels
Mocht je toch verschillen meten per rijrichting heb je slechts twee keuzen: OF je regelt het weg in de decoder, zie wat Jos deed OF je ijkt in twee richtingen in iTrain. Doe je beide niet weet je ieder geval dat in één richting je treintje niet loopt zoals het moet. Als je dat geen probleem vindt prima maar praat de ander jou wijsheid door gewoon één kant op te ijken s.v.p. niet aan als oplossing. Gelukkig zijn er genoeg anderen die ook de helpende hand uitsteken.
No hard feelings Hans, het is maar hobby.
Gr, Ben.
Geplaatst: 06 jul 2024, 08:14
door denobis
Ik constateer dat de wadloper inderdaad het verschil ook heeft.
(zij het dan minimaal ) maar het maakt mij niet uit.
Overigens schreef ik niet dat de wadloper achteruit wat stroever loopt maar dat in het al gemeen een worm op wormwiel achteruit wat stroever loopt (dat is in het groot ook zo).
Was alleen benieuwd of zo'n kwaliteits product ( want dat is het) ook dat fenomeen liet zien.
Voor mij was het gewoon het willen weten.
Overigens is mijn wadloper door Chris gemodificeerd (andere speaker) want ik vond het geluid van de diesel echt nergens naar klinken.
Het is gewoon een fenomeen dat bijna altijd voorkomt en totaal geen probleem is.
En inderdaad het is maar hobby , maar soms komt bij mij nog een beroeps deformatie naar boven.