Verschil in snelheid

Jos

Verschil in snelheid

Bericht door Jos »

Hallo, ik heb een aantal Fleischmann vectron loc's waar een MX658N18 version 37+ van Zimo in zit. Bij alle loc's is het verschil in snelheid voor heen en terug bij het ijken in iTrain ongeveer 10 km. Dus bijv 100km heen is 90km terug. Omdat het bij allemaal zo is heb ik het vermoeden dat het aan een cv instelling ligt. Ik heb met decoderpro geprobeert om bij het tabblad snelheidsgrafiek de Trim vooruit en Trim achteruit wat verschillende waardes te geven maar niet echt resultaat. Iemand nog een suggestie?

Jos

denobis

Bericht door denobis »

Beste Jos dit is heel normaal.
Dit fenomeen kom je bijna bij iedere lok en iedere decoder tegen.
Ik heb dit zowel getest met de speedcat op de rollenbank als op de baan tussen 2 melders in.
Het is overigens niet nodig om in 2 richtingen te ijken , ik ijk in 1 richting ( voor uit) en de loks rijden altijd goed.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Jos

Bericht door Jos »

Wordt wel wat vreemd als je een pendel trein hebt. Bijv een koploper..... maar goed.... ik ga ook nog even het iTrain forum polsen.

denobis

Bericht door denobis »

Het gekke is dat in iTrain dan voor en achteruit bij het rijden wel gelijk zijn ik sta dus ook voor een raadsel.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Anne W

Bericht door Anne W »

iTrain stuurt op snelheid en als dat betekent dat er verschil zit in het aantal stappen in vooruit of achteruit maakt dat iTrain helemaal niets uit.

Groet, Anne W

denobis

Bericht door denobis »

Klopt helemaal Anne.
Jos heeft op het iTrain forum een hele discussie los gemaakt kijk maar eens.

Groeten Hans

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

denobis schreef: 04 jul 2024, 13:59
Het is overigens niet nodig om in 2 richtingen te ijken , ik ijk in 1 richting ( voor uit) en de loks rijden altijd goed.
Daar heeft Jos niets aan, hij constateert snelheid verschillen bij vooruit en achteruit. En als je dat niet in de decoder op wil lossen moet je zowel "vooruit" als "achteruit" ijken, iTrain lost dan het probleem voor je op door de lok op de juiste stap aan te sturen.

Wat wel helpt is een check op antislipbandjes, die kunnen zorgen dat het ijkproces verstoord wordt door verschil in detectie per draaistel. Maar dat mag als bekend veronderstelt worden (alhoewel..... ;) ).

Gr, Ben.

Jos

Bericht door Jos »

Ben, je schrijft "als je dat niet in de decoder wilt oplossen", maar wil ik juist wel. Middels decoderpro moet dat mogelijk zijn....alleen lukt het mij niet.

Jos

denobis

Bericht door denobis »

Het zit hem niet in de decoders en je kan dit niet in de decoder veranderen.
Ik was dat fenomeen ook al lang geleden tegen gekomen en heb diverse testen met 10 verschillende loks gedaan zowel met de speedcat op een rollenbank als op de baan met 2 melders.
Ook heb ik de opgenomen stroom gemeten bij een baanspanning van 18 volt (ik heb een testbank gebouwd met ampere en volt meter treu rms).
Ik ben tot de conclusie gekomen dat het iets mechanisch is daar er maar 1 lok zowel vooruit als achteruit een gelijke max snelheid had nl. de roco vectron (deze heeft dan ook 2 grote vliegwielen).
Je ziet ook bij de stroom metingen dat vooruit een aantal ma minder gebruikt dan achteruit.
Met andere woorden de loks lopen achteruit iets stroever.
Het waren overigens alle vrij nieuwe loks.
In iTrain ijk ik zelf maar in 1 richting en de loks lopen zowel vooruit als achter uit prima en het gekke is (vanochtend getimed met stopwatch) de tijd die ze over een bepaald traject doen is zowel vooruit als achteruit na genoeg gelijk.
Dus Jos ik zou maar eens in 1 richting en ga dan maar eens testen.

Groeten Hans

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Vergeet dat ijken Hans, daar zit het probleem niet. Als een lok vooruit sneller rijdt dan achteruit - ongeacht de oorzaak - kun je dat oplossen in de decoder. En als je dat niet wilt laat je het door iTrain oplossen. Een speedcat, een stopwatch of een stroommeting heb je daar helemaal niet bij nodig.

Esu:

Afbeelding

Zimo:

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”