Hallo,
Ik heb laatst een aantal digitale locomotieven en wagons van Roco overgenomen. In eentje daarvan zit vreemd genoeg een Märklin sounddecoder 60986 die standaard met een diesel soundfile wordt uitgeleverd.
Dat klopt ook wel, alleen klinken er heel andere geluiden dan volgens de handleiding te horen zouden moeten zijn. Vermoedelijk heeft de vorige eigenaar er ‘iets anders’ in gezet.
Ik wil nu graag de soundfile aanpassen en bijvoorbeeld laden met een V200 soundfile van Märklin de website, zoals ik die vond met de mdecodertool mdt3 software. Alleen heb je dan een CS2/3 voor nodig om in de decoder te laden….
En je hebt bovendien een programmer 60971. Dat wordt een prijzige toestand voor 1 decoder….
Ik heb zelf een zwarte Z21 en eventueel een ECoS2.1. Kan ik met bij voorkeur de Z21 toch op een of andere manier die soundfile in de decoder krijgen?
Is JMRI Decoder pro een optie, ik ben daar ooit wel eens i.c.m. De Z21 mee bezig geweest om decoders te ‘backuppen’. Maar werkt dat ook met Märklin (sound)decoders en kan ik dan sound laden?
Ik ben reuze benieuwd naar eventuele ervaringen hiermee!
Groeten, André
Andere soundfile laden in Märklin 60986 sounddecoder
Andere soundfile laden in Märklin 60986 sounddecoder
Z21, ECoS2.1, iTrain, OC32/NG, Digikeijs YaMoRC, RocoLine
Mogelijk is het niet een geval van verkeerde sound files maar van de koppeling van de sound files aan de functies.
Dat zou in principe te herstellen zijn en DecoderPro kan daar een nuttig hulp middel zijn.
Ik zou beginnen met de configratie dan uit te lezen en op te slaan als los bestand.
Daarna is een reset een overweging zodat wellicht dan weer alles goed staat.
Dat zou in principe te herstellen zijn en DecoderPro kan daar een nuttig hulp middel zijn.
Ik zou beginnen met de configratie dan uit te lezen en op te slaan als los bestand.
Daarna is een reset een overweging zodat wellicht dan weer alles goed staat.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
https://hugo.vanderkooij.org/modelspoor/
Aanhakend op DecoderPro: als je met DecoderPro je loc uitleest en een Märklin decoder moet kiezen, is het laatste kenmerk waar je je keuze op baseert of 'ie electrisch, stoom of diesel is. Je krijgt voor de decoder een redelijk specifiek tab GeluidsVolume.
De functies die daar worden getoond, komen niet altijd overeen met de functies in een Rijregelaar of Throttle die DecoderPro je biedt. Soms zit zeg 'fluit' van het tabblad niet onder 'fluit' van de regelaar. Dus voor het volume van een specifieke functie moet je soms onverwachte functieknoppen op de regelaar indrukken om die te testen. Maar je kunt wel degelijk met DecoderPro van een Märklin decoder dus ook specifieke functies qua geluidsvolume tunen; het overall volume (CV63) zet je op 255 en per functie ga je testen en aanpassen.
Je zult de toekenning van de functies in iTrain moeten nalopen. Met DecoderPro kun je ook de mapping van functies aanpassen, maar dat lijkt best complex.
Ik ben ook heel benieuwd hoe je in een Märklin decoder met de Z21 of DecoderPro een soudfile kunt laden want ik heb wel een loc die ik wil upgraden qua decoder en uit gemakzucht met een modernere Märklin decoder.
De functies die daar worden getoond, komen niet altijd overeen met de functies in een Rijregelaar of Throttle die DecoderPro je biedt. Soms zit zeg 'fluit' van het tabblad niet onder 'fluit' van de regelaar. Dus voor het volume van een specifieke functie moet je soms onverwachte functieknoppen op de regelaar indrukken om die te testen. Maar je kunt wel degelijk met DecoderPro van een Märklin decoder dus ook specifieke functies qua geluidsvolume tunen; het overall volume (CV63) zet je op 255 en per functie ga je testen en aanpassen.
Je zult de toekenning van de functies in iTrain moeten nalopen. Met DecoderPro kun je ook de mapping van functies aanpassen, maar dat lijkt best complex.
Ik ben ook heel benieuwd hoe je in een Märklin decoder met de Z21 of DecoderPro een soudfile kunt laden want ik heb wel een loc die ik wil upgraden qua decoder en uit gemakzucht met een modernere Märklin decoder.
Met vriendelijke groet, Clemens
Mac OS X, iTrain Plus, Roco Z21, Uhlenbrock Power 4
H0: 3-rail met Digikeijs DR4088LN-OPTO, 2-rail met DR4088LN-CS, wissels met servo's en DR4024 via SPROG IIv4
H0e: Busch met Busch lichtsluizen
KPF-Zeller rollenbank
Mac OS X, iTrain Plus, Roco Z21, Uhlenbrock Power 4
H0: 3-rail met Digikeijs DR4088LN-OPTO, 2-rail met DR4088LN-CS, wissels met servo's en DR4024 via SPROG IIv4
H0e: Busch met Busch lichtsluizen
KPF-Zeller rollenbank
-
Ben Spoorman
Je kunt met de Z21 of DecoderPro geen sound laden in een Marklin decoder.
Hallo allemaal,
Het is me gisteren inderdaad gelukt om de Märklin decoder in DecoderPro in te lezen. Inderdaad lijken de functies door elkaar te zitten. Maar als ik het geluid onder de juiste functieknop probeer te zetten, doet het hele geluid het soms niet meer. Als ik het weer terugzet naar de oude ‘verkeerde’ stand, heb ik het betreffende geluid weer wel.
Goed idee om het vanuit iTrain te proberen aan te passen met de functietoewijzing, wellicht dat het dan beter gaat.
@Ben,
je geeft aan dat het helaas met Z21 en DecoderPro niet mogelijk is om nieuwe/andere soundfile te laden.
Weet je of het wel mogelijk is om met de mdecodertool mDT3 (USBstick) in combinatie met de mDecoderTool software het wel mogelijk is om sound te laden in de decoder. Het wordt mij op de Märklin website niet helemaal duidelijk of je dan ook nog steeds een CS2 of CS3 centrale nodig hebt.
Groeten, André
Het is me gisteren inderdaad gelukt om de Märklin decoder in DecoderPro in te lezen. Inderdaad lijken de functies door elkaar te zitten. Maar als ik het geluid onder de juiste functieknop probeer te zetten, doet het hele geluid het soms niet meer. Als ik het weer terugzet naar de oude ‘verkeerde’ stand, heb ik het betreffende geluid weer wel.
Goed idee om het vanuit iTrain te proberen aan te passen met de functietoewijzing, wellicht dat het dan beter gaat.
@Ben,
je geeft aan dat het helaas met Z21 en DecoderPro niet mogelijk is om nieuwe/andere soundfile te laden.
Weet je of het wel mogelijk is om met de mdecodertool mDT3 (USBstick) in combinatie met de mDecoderTool software het wel mogelijk is om sound te laden in de decoder. Het wordt mij op de Märklin website niet helemaal duidelijk of je dan ook nog steeds een CS2 of CS3 centrale nodig hebt.
Groeten, André
-
Ben Spoorman
Ik vind dit: https://www.marklin.nl/service/download ... r-mld3msd3
Zoals ik het lees heb je geen CS2/3 nodig.
Zoals ik het lees heb je geen CS2/3 nodig.
Goede morgen Ben,
Bedankt! Waarom vind ik dat nou niet zelf…..
Inderdaad zou het zo dus moeten kunnen!
André
Bedankt! Waarom vind ik dat nou niet zelf…..
Inderdaad zou het zo dus moeten kunnen!
André
Je hebt wel iets aan hardware nodig als ik deze regel lees:
"U plaatst uw inbouwdecoder op de Decoder-Programmer die u vervolgens in een USB-poort van uw PC of laptop steekt."
Zie ook: https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4 ... Programmer
"U plaatst uw inbouwdecoder op de Decoder-Programmer die u vervolgens in een USB-poort van uw PC of laptop steekt."
Zie ook: https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4 ... Programmer
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Dat klopt inderdaad, helaas wat prijs betreft ook niet direct een artikel dat je er even bij koopt voor slechts 1 decoder….v
Dus mocht er iemand in Dordrecht of directe omgeving wonen die bereid is zijn decoder-programmer kort beschikbaar te stellen en/of voor mij een andere soundfile erop te laden, dan houd ik me aanbevolen.
André
Dus mocht er iemand in Dordrecht of directe omgeving wonen die bereid is zijn decoder-programmer kort beschikbaar te stellen en/of voor mij een andere soundfile erop te laden, dan houd ik me aanbevolen.
André