Hallo,
Ik heb altijd een trein gewild en ga het nu echt uitvoeren.
Eerste vraag weet ik al direct geen antwoord op, ga ik analoog of digitaal?
Analoog of digitaal
Digitaal is er veel meer mogelijk maar ook een stuk kostbaarder.
Ook heeft digitaal een behoorlijke leer curve maar heb je het eenmaal door dan zijn de mogelijkheden bijna onbeperkt.
Ook heeft digitaal een behoorlijke leer curve maar heb je het eenmaal door dan zijn de mogelijkheden bijna onbeperkt.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Kijk eens wat beter naar wat je zou willen bereiken met je modelbaan.
Wil je (bijvoorbeeld) een eenvoudig baantje waar je handmatig rijdt en waar vooral de scenery belangrijk is? Dan zou analoog nog wel een goede keuze kunnen zijn. Maar er zijn mooie digitale startsets waarmee je meer doorgroei mogelijkheden hebt.
Wil je meer mogelijkheden met je treinbaan waar je ook automatisch kunt rijden dan ligt digitaal meer voor de hand.
En alles is natuurlijk afhankelijk van hoeveel geld je er aan kunt en wilt uitgeven.
Als je je wilt oriënteren op digitaal rijden, kijk dan eens naar mijn video serie over dit onderwerp:
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... UBeJerOHHw
Mijn advies is om vooral klein te beginnen om een beetje gevoel te krijgen bij de materie. Ik ben 14 jaar geleden begonnen met een digitaal startsetje met 1 locomotief, wat rails en een handregelaar.
Op 21 februari 2026 is er de Modelspoor Plus in Houten. Daar zijn diverse modelspoorbanen aanwezig waar je je licht op kunt steken.
Voor meer info: https://www.expohouten.nl/agenda/
Daarnaast raad ik je aan eens te gaan kijken bij een modelspoorvereniging of andere hobbyisten om een goed beeld te krijgen van wat mogelijk is.
Wil je (bijvoorbeeld) een eenvoudig baantje waar je handmatig rijdt en waar vooral de scenery belangrijk is? Dan zou analoog nog wel een goede keuze kunnen zijn. Maar er zijn mooie digitale startsets waarmee je meer doorgroei mogelijkheden hebt.
Wil je meer mogelijkheden met je treinbaan waar je ook automatisch kunt rijden dan ligt digitaal meer voor de hand.
En alles is natuurlijk afhankelijk van hoeveel geld je er aan kunt en wilt uitgeven.
Als je je wilt oriënteren op digitaal rijden, kijk dan eens naar mijn video serie over dit onderwerp:
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... UBeJerOHHw
Mijn advies is om vooral klein te beginnen om een beetje gevoel te krijgen bij de materie. Ik ben 14 jaar geleden begonnen met een digitaal startsetje met 1 locomotief, wat rails en een handregelaar.
Op 21 februari 2026 is er de Modelspoor Plus in Houten. Daar zijn diverse modelspoorbanen aanwezig waar je je licht op kunt steken.
Voor meer info: https://www.expohouten.nl/agenda/
Daarnaast raad ik je aan eens te gaan kijken bij een modelspoorvereniging of andere hobbyisten om een goed beeld te krijgen van wat mogelijk is.
Dank voor jullie reacties. Ik denk dat het verstandig is om direct digitaal te gaan.
op lange termijn wordt digitaal makkelijker en goedkoper.Lees je eens goed in en vertel wat je wil bereiken. Simpel spelen kan met vrij goedkope centrale en alternatieve decoders.
Het mooie van digitaal is, voor mij, het kijken naar de treinen die volgens tijd en route schema hun traject afleggen. Je kan eindeloos aanpassen en veranderen om bv aansluitingen op perrons, kruisen met goederentreinen, snelheden enz realistisch te laten plaats vinden. Scenery is voor mij van minder belang.
Spoorse Groeten,
Luud.
Luud.
-
Ben Spoorman
Je bedoelt: het mooie van computergestuurd rijden?Luud schreef: 22 dec 2025, 10:53
Het mooie van digitaal is, voor mij, het kijken naar de treinen die volgens tijd en route schema hun traject afleggen.
Dank weer. Ik verheug mij vooral op het bouwen van een landschap. Maar toch ook zeer zeker op het spoor. Ik ben mij goed aan het inlezen.
Dank voor deze aanvulling Ben, idd computergestuurd rijden.Ben Spoorman schreef: 22 dec 2025, 11:01Je bedoelt: het mooie van computergestuurd rijden?Luud schreef: 22 dec 2025, 10:53
Het mooie van digitaal is, voor mij, het kijken naar de treinen die volgens tijd en route schema hun traject afleggen.
Spoorse Groeten,
Luud.
Luud.