Hetzelfde DCC adres voor locomotief en wissel?

Voor alle digitale vragen en problemen
Andre67

Hetzelfde DCC adres voor locomotief en wissel?

Bericht door Andre67 »

Hallo,

Voor mijn locomotieven gebruik ik meestal het nummer van de locomotief-serie als DCC adres, dus de DB103 heeft bij mij DCC adres 103 en de DB212 heeft adres 212.

Bij wisseldecoders worden meestal 8, 16 of zelfs 32 opeenvolgende adressen gereserveerd op het moment dat je de wissel decoder configureert. Ik probeer daarbij zoveel mogelijk op volgorde te nummeren bij uitbreiding van een volgende module.

Nu mijn vraag: de DCC adressen van locomotieven zijn nogal divers (dus bv 103, 212, 1206 etc) en als ik niet oplet ontstaat een dubbel adres voor zowel een wissel als locomotief.

Ik lees in documenten dat een DCC wisseladres iets anders is dan een DCC locomotief adres en dat adres 103 dus zowel voor locomtief als wissel kan worden gebruikt.
Maar tegelijkertijd lees ik waarschuwingen om dit vooral niet te doen omdat het mogelijk toch verkeerd gaat bij de centrale (ECoS, Z21).

Heeft iemand ervaring hiermee, ik zou voor de overzichtelijkheid van gebruikte DCC adressen namelijk zoveel mogelijk ‘opeenvolgend’ willen adresseren.

Groeten, André
Z21, iTrain, OC32/NG, ECoS2.1, RocoLine

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Bij DCC gaat het in ieder geval niet verkeerd. De door jou genoemde centrales zijn multiprotocol dus worden mogelijk ook Motorola adressen gebruikt. Misschien maakt dat het verschil?

Andre67

Bericht door Andre67 »

Ik ben 2-rail rijder en maak geen gebruik van Motorola protocol.

Maar ik durf het vooralsnog niet te proberen uit angst dat ik dure sounddecoders kapot en/of wisseldecoder kapot maak.
Tot heden heb ik verschillende adres reeksen gebruikt, maar het wordt steeds onoverzichtelijker door om de locdecoderadressen heen te programmeren.

Ben Spoorman

Als het al mis gaat (ik geloof er niet in) kan er niets kapot.

Henk

Bericht door Henk »

Locomotief en accessoire adressen staan los van elkaar. Ik gebruik zelf de Z21 en nooit problemen mee gehad.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

Andre67

Bericht door Andre67 »

Dag Henk,

Ik zie dat je behalve de Z21 ook Rocoline rails en iTrain 5.1.x gebruikt, dat is exact dezelfde configuratie ais ik zelf heb.
Dus dan kan ik dus inderdaad - zoals Ben ook al aangaf - hetzelfde adres gebruiken.
Daar ben ik blij mee.

Bedankt voor alle reacties.

Groet, André

Cor H

Bericht door Cor H »

Andre67 schreef: 06 nov 2025, 18:12 Ik zou voor de overzichtelijkheid van gebruikte DCC adressen namelijk zoveel mogelijk ‘opeenvolgend’ willen adresseren.
Terwijl je er met de locomotieven een 'potje' van maakt. :D

Wat ik weet is dat in de binaire code, als je een loc een adres geeft, de binaire code altijd begint met een 0 en andere codes met een 1 wordt geschreven. Dit laatste gebeurt dus met wissels, ed. niet en dus kunnen zowel een wissel oid. en een loc eenzelfde adres krijgen.
Dus een binaire code voor een loc is dus altijd: 0xxxxxxxxxxxenz. en andere zaken altijd 1xxxxxxxxxxxxenz.
Met vriendelijke groet,
Cor

Ben Spoorman

Cor H schreef: 07 nov 2025, 07:11
Terwijl je er met de locomotieven een 'potje' van maakt. :D
Juist niet. Je hoeft maar naar de lok te kijken en je weet het digitale adres. Da's reuze handig.

Cor H

Bericht door Cor H »

Daarom ook ' ' en :D , Ben

Zelf probeer ik ook in mijn ECOS de loc's op locnummer in te voeren.
Met vriendelijke groet,
Cor

Plaats reactie

Terug naar “Digitale modelspoor”