YD6016LN CS: pinout schakelaar

YD6016LN-CS, YD6016ES-CS
Rmi007

YD6016LN CS: pinout schakelaar

Bericht door Rmi007 »

Ik heb een YD6016LN-CS en een YD6061ES-CS welke via S88n met elkaar verbonden zijn. De bezetmelders werken goed.

Ik las online dat het ook mogelijk zou zijn om een fysieke drukknop aan te sluiten op een YD6016CS. In de software van YaMoRC zie ik dat alle inputs standaard op terugmelden staat. Nu wil ik graag een knop maken die alle treinen op de baan stilzet. Moet ik dan de optie "Emergency" gebruiken? Of juist "PowerOff"?

En hoe sluit ik de drukschakelaar aan? Tussen de C en de input van de YD6016CS?
Moet daar bijvoorbeeld nog een weerstand tussen?

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

De drukknop sluit je aan op de zwarte draad van de centrale en een input van de 6016CS, er moet immers een stroompje gaan lopen. En ja, er moet een weerstandje tussen van bijvoorbeeld 10K ohm.

De keuze "Emergency" of "PowerOff" hangt af van wat je wilt: de eerste zet alle rijdende treinen op "stop" maar de baanspanning blijft aanwezig. Het tweede schakelt de baanspanning geheel af.

Gr, Ben.

captainc

Bericht door captainc »

@Ben: hoe worden treinen op "stop" gezet? Is dat een DCC commando?
Met vriendelijke groet, Clemens
Mac OS X, iTrain Plus, Roco Z21, Uhlenbrock Power 4
H0: 3-rail met Digikeijs DR4088LN-OPTO, 2-rail met DR4088LN-CS, wissels met servo's en DR4024 via SPROG IIv4
H0e: Busch met Busch lichtsluizen
KPF-Zeller rollenbank

Ben Spoorman

Hoe het werkt? Geen idee......

captainc

Bericht door captainc »

Op het iTrain forum heb ik die vraag ook ooit al gesteld, maar heb nooit begrepen hoe dit nu zit.

Ik heb gemerkt dat sommige locs - lees decoders - nukken hebben als de spanning plots van de baan wordt gehaald; soms wil een loc daarna niet rijden totdat je nòg een keer de spanning er af en er weer op zet. Het is niet 100% reproduceerbaar: soms is het de ene loc, soms de andere.
Met vriendelijke groet, Clemens
Mac OS X, iTrain Plus, Roco Z21, Uhlenbrock Power 4
H0: 3-rail met Digikeijs DR4088LN-OPTO, 2-rail met DR4088LN-CS, wissels met servo's en DR4024 via SPROG IIv4
H0e: Busch met Busch lichtsluizen
KPF-Zeller rollenbank

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

captainc schreef: 05 nov 2025, 19:01 Op het iTrain forum heb ik die vraag ook ooit al gesteld, maar heb nooit begrepen hoe dit nu zit.

Ik heb gemerkt dat sommige locs - lees decoders - nukken hebben als de spanning plots van de baan wordt gehaald; soms wil een loc daarna niet rijden totdat je nòg een keer de spanning er af en er weer op zet. Het is niet 100% reproduceerbaar: soms is het de ene loc, soms de andere.
Mogelijk dat de spanning er af gaat tijdens het verzenden van een DCC signaal. En als de luiterende lok dan nog aan het puzzelen is of het nu wel of niet voor de lok was dan raakt de decoder wellicht verward.
Eerlijk gezegd is dat puur een stuk theorie en zou je dat exact moeten testen en meten in reproduceerbare settings.
Het kan dus ook gewoon typisch geval zijn van 'shit happens'.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
https://hugo.vanderkooij.org/modelspoor/

Ben Spoorman

captainc schreef: 05 nov 2025, 19:01
Ik heb gemerkt dat sommige locs - lees decoders - nukken hebben als de spanning plots van de baan wordt gehaald; soms wil een loc daarna niet rijden totdat je nòg een keer de spanning er af en er weer op zet.
Da's niet best want dat zou betekenen dat bij elke kortsluiting door ontsporing o.i.d. loks niet (of soms niet) direct op gang komen. Geen herkenning, nog nooit heeft zich dat bij mij voor gedaan.

Heb even getest zonet hoe dat gaat met "Emergency" en "PowerOff": centrale (YD7001) aangepast naar "Emergency", drie treinen met de hand laten rijden op stap 10 en op de stopknop gedrukt. Treinen stoppen direct terwijl de baanspanning aanwezig blijft. De handregelaar gaat er niet in mee en geeft bij alle drie aan dat de snelheid stap 10 is, ondanks dat ze stil staan.
Bij drukken op de groene knop wordt het rijden hervat: de drie treinen rijden op stap 10.

In het iTrain verhaal kan ik niet mee, we hebben het hier over de situatie dat de centrale de boel op stop zet, niet het besturingsprogramma.

Gr, Ben.

Plaats reactie

Terug naar “YD6016 Bezetmeld producten”