5 jaar oude DR5000

Psmajave@2025

5 jaar oude DR5000

Bericht door Psmajave@2025 »

Ik heb ca 5 jaar geleden een Digikeijs DR5000 digitale centrale en iTrain als besturingssoftware aangeschaft voor het regelen van de treinenloop op mijn modelbaan (KATO Unitrack). Toen ging dat alles zonder problemen. Na ca 0,5 jaar gebruik moest ik daar echter wegens omstandigheden mee stoppen. Nu ik hem na 5 jaar eindelijk weer kan gebruiken, weer samen met iTrain als besturingssoftware, willen de locs niet of alleen zeer schokkerig rijden. Mijn V100 geeft alleen geluid maar rijd niet. Het snelheid-ijkprogramma wil niet starten (de software doet wel mee wat te zien is aan het klokje en alleen de stopknop actief). Ik kan alleen een loc een klein stukje laten rijden mbv de drive functie op de DR5000. De voeding voor de DR5000 geeft ca 20V en de DR5000 geeft daarvan ca 8V af aan de baan. Van de 4 4088CS modules geven alleen de eerste 2 een brandend rood ledje en nrs 3 en 4 niet (verhangen van de koppel-kabels (S88N) geeft hetzelfde resultaat (dus aan die kabels ligt het niet)
Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
In de separate aan DTS verstuurde bijlage het baanplan en een foto van het schakelpaneel (ivm het verzoek geen foto's meer te sturen)
Mvg, Peter

Cor H

Bericht door Cor H »

Is 8V op de baan niet wat weinig? Ik had met mijn nieuwe Ecos 13,5V en verschillende locs weigerden goed te rijden. Na het opvoeren van de voedingsspanning naar 16,5V was het probleem verholpen.
Met vriendelijke groet,
Cor

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Maar de voedingsspanning is al 20V zegt Peter en da's feitelijk al te veel voor N-spoor.

Wat ik zou doen is even met een lokkie gaan rijden op een los stukje spoor aan de DR5000 met verder alles afgekoppeld en dan eens zien wat het doet.
Als het probleem blijft de DR5000 een reset geven naar fabrieksinstelling en firmware 1.55 opnieuw laden. Ik meen dat dat de laatste versie is die correct werkt.

Albert

Bericht door Albert »

Kan goed zijn dat de baanspanning wordt gemeten met een Voltmeter die daar niet geschikt voor is (niet Thrue RMS). Dan krijg je nl ong de halve waarde van wat het werkelijk is.
Mvg Albert

Gebruiker van iTrain, DR5000, Peco (code 55)

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Een overweging is om de DR5000 een hardware upgrade te geven naar de YD7001. Dat heb ik al met 3 units gedaan. Wel handig om het werkdag te doen of even geduld oefenen voor de key vanuit Yamorc.

Voor N spoor heb ik 15 V gekozen als voeding. Dan kan er 1.2 V vanaf in de centrale of booster en 1.2 er af voor de bezetmelders. en dan hou ik nog wel ruim 12 V over.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
https://hugo.vanderkooij.org/modelspoor/

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

De DR5000 mag sowieso niet hoger als 19V gevoed worden, daarboven loop je het risico op onherstelbare schade aan de interne electronica.

15 tot 18V is de beste voltage voor N of H0

Verstuurd vanaf mijn SM-S936B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | Digitale Infodagen 2025

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”