Erik's baantje van 165 x 85

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Op een buurforum vind ik dit over de Minitrix decoder op basis van een foto: wellicht van D&H. Daar hoort dan weer dit bij:

Documentatie:

https://doehler-haass.de/cms/pages/prod ... /dh14b.php
https://doehler-haass.de/cms/pages/haeu ... .php#a2aba

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Thanks Ben. ;)

Vandaag nog eens een poging gedaan.
Zelfde FLM. BR44(sound)
Maar op programmeer-spoor en verbonden met de Z21 en programmeren via iTrain.
Nu niet alle CV , doch enkele CV, eerst gewoon verbeteren, wegschrijven. En terug lezen.
En de ingevoerde waarden komen terug na het lezen.

De decoder is dus niet defect. Dan moet er ergens iets anders zijn dat maakt dat een groot deel van de CV op 255 staan. Het inlezen van alle CV’s had ik wel met "Decoderpro" gedaan met de "Sprog" en op het programmeer-spoor.
In het zoeken op dat grote net kwam ik ergens op een USA site een beschrijving tegen (NMRA S-9.2.3). En dat deed een lichte aangaan.
—> “ Bij het programmeren geeft de centrale een impuls of meerdere impulsen naar de loc decoder. Deze decoder moet dan antwoorden met een “Ack”. Dit komt dan van de tegen-EMK van de motor. Die impulsen laten de motor even draaien en daardoor kan de loc wel een zichtbaar sprongetje voorwaarts maken. De ‘ack.(= 60 mA, gedurende 6-millisec.) word door de centrale ontvangen als bevestiging van een geslaagde programmeer-actie. Kan de decoder geen “Ack geven, omdat er geen tegen EMK is, dan geeft de centrale dit aan door een “FF” hx te geven. (Vrij samengevat en vertaald)
Maar deze regeltjes deden een belletje rinkelen. In het begin van het programmeren staat mijn loc helemaal rechts op het programmeer-spoor.
Afbeelding

Tijdens het inlezen van de CV maakt te loc nogal grote sprongetjes achteruit. Omdat het inlezen van alle CV nogal tijd vraagt blijf ik niet bij de loc staan. Kom ik pas terug kijken na een tijdje. Wat ik dus niet direct opmerk is dat mijn loc tegen mijn spooropzetter staat, men gaat ineens zien wat de ingelezen CV waarden zijn. Niet ? Ik toch.
Afbeelding

Maar tijdens dat lezen is de loc dus tegengehouden. Hij kon dus geen sprongetjes meer maken, geen tegen-EMK meer opwekken en dus is er geen “Ack” signaal geven !!!
Je raad het al zeker? Vandaar die “255” in iedere CV. Voor deze loc is mijn programmeer-spoor voor het lezen van alle CV veel te kort. Nu kijken hoe ik e.e.a. terug correct krijg.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Tram 8x. is niks goed aan.
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Oplossing: rollenbank als programmeerspoor. Ook handig voor onderhoud en testen.

https://www.modelspoorgigant.nl/kpf-zel ... 15-mm.html

captainc

Bericht door captainc »

aansluitingenTreintafel.jpg
aansluitingenTreintafel.jpg (55.6 KiB) 3356 keer bekeken
Ik heb aan mijn treintafel een paar stekkeraansluitingen gemaakt:
- P voor programmeerspoor dat met de Z21 is verbonden
- M (Main) met daarop het DCC signaal afgetakt van de rails
- S (SPROG) om met DecoderPro een decoder te programmeren

Als ik een decoder wil configureren sluit ik een meter rails hierop aan om daar de loc of wagon op te zetten.

De Z21 met programmeerspoor gebruik ik uitsluitend voor het configureren van Motorola. De SPROG met DecoderPro biedt zoveel comfort voor instellen en configureren

Ideaal een rollenbank - niet te vergeten ook voor snelheidsmetingen!
Omdat het positioneren van de loopkatjes voor elke loc anders is, is het even gepruts en is doe ik op de rollenbank alleen snelheidsmetingen.
Een apart stuk rails is perfect voor instellen met DecoderPro
Laatst gewijzigd door captainc op 17 sep 2025, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet, Clemens
Mac OS X, iTrain Plus, Roco Z21, Uhlenbrock Power 4
H0: 3-rail met Digikeijs DR4088LN-OPTO, 2-rail met DR4088LN-CS, wissels met servo's en DR4024 via SPROG IIv4
H0e: Busch met Busch lichtsluizen
KPF-Zeller rollenbank

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

captainc schreef: 17 sep 2025, 09:19 en niet te vergeten snelheidsmetingen! Ideaal een rollenbank
leg dat eens uit a.u.b. Begrijp niet hoe je dat kan gebruiken in de snelheidsmetingen van iTrain ?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Ben Spoorman schreef: 16 sep 2025, 18:28 Oplossing: rollenbank als programmeerspoor. Ook handig voor onderhoud en testen.

https://www.modelspoorgigant.nl/kpf-zel ... 15-mm.html
goede tip.
Moet ik weer bestellen. :cry:

Maar ik heb hier nog 90 cm peco-55 rail over. Ik ga er snel twee draadjes aan solderen en zet dat locje dan in het midden als ik de CV ga lezen met de Sprog-3
Dan heb ik vandaag nog een resultaat ( goed of slecht)

Voorlopig: wijze les. maak geen prog-spoor met een stukje rail dat je juist nog over hebt. Bij het lezen van alle CV's, blijkt dat de loc nu al 15 cm is opgeschoven t.o.v. zijn start positie. en ik heb nog niet alle CV's gelezen.
Laatst gewijzigd door Erik-B op 17 sep 2025, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz Erik

captainc

Bericht door captainc »

hoe je dat kan gebruiken in de snelheidsmetingen van iTrain?
De KPF-Zeller rollenbank kun je met een Speedcat aansluiten; dat apparaatje wordt ondersteund door iTrain.

Ik sluit de rollenbank aan op het DCC signaal van mijn baan en kan zo makkelijk in iTrain een loc inmeten.
KPFZellerRollenbankInItrain.png
KPFZellerRollenbankInItrain.png (58.47 KiB) 3354 keer bekeken
EDIT: op de website van KPZ-Zeller staat eea. Schaal N kan ik niet vinden, maar wel andere schalen maar ik verwacht dat 'ie N ook biedt. Vraag je leverancier info.

Mijn meeste locs rijden alleen vooruit en kunnen prima af met een meting in één richting, ook als die loc soms langzaam achteruit rangeert. Hier een voorbeeld:
Snelheidsmetingen.png
Snelheidsmetingen.png (199.73 KiB) 3346 keer bekeken
H0: 3-rail met Digikeijs DR4088LN-OPTO, 2-rail met DR4088LN-CS, wissels met servo's en DR4024 via SPROG IIv4
KPF-Zeller rollenbank

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Ho. Maar dat heb ik al sinds ik de kast gemaakt heb.
Afbeelding

Bovenste is uitgang track spoor van de Z21
Middelste is uitgang programmeerspoor van de Z21
Onderste is de 12V voeding voor … o.a. de Sprog3

Afbeelding
Hier hoe ver de loc als gesprongen is. Ik ben begonnen aan het inlezen van de CV aan de plaats waar mijn vinger is. Moet nu nog 5 min. CV’s inlezen.

Ondanks det het weer eens eenmalige uitgaven zijn. :oops: ( moet uiteindelijk maar 9 locjes inregelen) , je hebt mij overtuigd, ik ga die rollenbak dan toch maar bestellen. Baat het uiteindelijk niet, het schaad ook niet en je hebt het tenslotte in de kast liggen voor ????
Grtz Erik

captainc

Bericht door captainc »

Dat springen doen trouwens niet alle locs: bij mij (zeg 15 locs) ongeveer de helft.

Voor het configureren van decoders is een stuk rails makkelijker dan een rollenbank: het is gepruts om de 'loop-katjes' van de rollenbank zo te schuiven dat een wiel er precies 'in' valt.
Een stuk rails maakt ook dat je later wel eens even een waarde van een decoder wilt aanpassen bijv. voor geluidsvolume en iets even doen blijft dan makkelijk.

Mijn rollenbank gebruik ik uitsluitend voor snelheidsmetingen. Als jouw meeste locs al zijn ingemeten en reproduceerbaar stoppen, is het denk ik een rollenbank niet waard. Of moet je nog 9 locs inmeten?
Als je problemen hebt mbt stoppen of gedrag, kunnen we daarover op het iTrain gedeelte van dit forum verder gaan.

Iets anders: ik gebruik de Z21 voor de aansturing van mijn baan en de SPROG voor de aansturing van (bijna) alle accessoires. En het configureren van decoders met DecoderPro.

Ik ben op deze opzet uitgekomen toen ik de indruk kreeg dat soms DCC pakketjes verloren gingen of opdrachten niet aankwamen. Een enkele keer reed een trein zonder te stoppen langs een station, terwijl die dat volgens zijn vaste route wel moest doen. Op zo'n moment was het best druk omdat er meer treinen reden. Toen ben ik de aansturing van wissels vanuit de SPROG gaan doen.
KPF-Zeller rollenbank

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Als pogrammeer plekh eb ik een plank van 1,80 genomen en die netjes door midden gezaagd en daarna met een piano scharnier aan elkaar. Daar liggen zowel een HO als een N spoor op naast elkaar zodat ik eenvoudig iemand kan helpen met een lok. (Ok, 3 RAIL valt buiten mijn scope ;-))

Voor N kun je zelfs aardig op het oog je CV5 en CV6 inregelen op zo'n lengte. En omdat die opgevouwen kan worden is vervoer ook niet zo'n uitdaging.

De training DecoderPro had ik al op de club gegeven voordat Martin hem online deed ;-)
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
https://hugo.vanderkooij.org/modelspoor/

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”