Te hoog op de poten

Voor het delen van ontwerpen
TonK

Te hoog op de poten

Bericht door TonK »

Ik heb een zolderkamer met een schuin dak. Ooit heb ik bedacht dat het ideaal zou zijn om de treintafel zo hoog mogelijk te maken, zodat het makkelijker zou zijn om onder de baan te kruipen en om bijvoorbeeld draadjes aan te sluiten, (ik ben niet meer zo mobiel als dat ik ooit was en een leesbril is niet voldoende om de draadjes aan te sluiten). Nu is mijn baan 122 cm diep en 305 cm breed, Ik heb daardoor slechts aan weerszijden 50 cm over om voor en achter de tafel te staan en het bedienen (analoog) doe ik vanuit de deuropening! Om de tafel heen lopen kan met een smalle en vrij lage doorgang aan de rechterzijde. Links staat de tafel tegen een balk van het schuine dak.
Ik heb wieltjes onder alle poten maar het is wel een houten vloer met gewone stoffen vloerbedekking, dus schuiven is wel mogelijk maar verre van ideaal.
Mijn reach is ongeveer 70 cm dus ik moet echt om de tafel heen om daar een ontsporing of een omgevallen figuurtje te herstellen. Of rails schoon te maken etc etc.
De hoogte van de poten is 110 cm (waarvan 5 cm voor de wieltjes).

Nu het probleem: ik heb uit zitten dokteren dat met een armlengte van ongeveer 70 cm, het werken met de electra-draadjes onder de tafel 1.10m toch helemaal niet zo fijn is! Bovendien zou een wat lagere basis betekenen dat ik best wat cm kan winnen doordat de tafel dan onder een balk door kan, zodat de route "rechtsom" wat beter te nemen is. Maar: hoe krijg ik het voor elkaar om 12 poten ieder 10 cm in te korten zonder dat de baan daar onder te lijden heeft? Heeft iemand een tip hoe je dat het beste kan doen? (Eigenlijk zou de baan in zijn geheel even moeten "hangen", dan de poten er onderuit en inkorten en vervolgens langzaam en gelijkmatig weer laten zakken!) Tips zijn van harte welkom!

Voor het beeld een paar plaatjes van de huidige baan:
Afbeelding

Afbeelding
Groet,
Ton

Stoom, altijd stoom :D

c-rails

Bericht door c-rails »

Je zou onderaan elke poot aan de zijkant een balkje (2"bij 3"0 kunnen schroeven op de gewenste ingekorte hoogte. Vervolgens stapel je overal rondom dezelfde dikte plankjes, stukje multiplex of triplex onder het eraan geschroefde balkje.
Dan zaag je de poten door tot de onderkant van het eraan geschroefde balkje. Alles rust nu op de stapel plankjes, stukjes multiplex of triplex. Deze haal je nu laag voor laag rondom weg en de tafel zakt keurig mee.
Met vriendelijke groet,
Cor

TonK

Bericht door TonK »

Bedankt voor het meedenken Cor. Ik probeer me even voor te stellen hoe ik dat moet aanpakken, maar ik geloof dat ik je snap. Door het beetje bij beetje weghalen wordt het verval niet in één keer 10 cm wat idd vragen om problemen is. En in welke volgorde zou ik dat het best doen? Per lange zijde in een keer of juist aan de kortere zijde?
Ik had zelf ondertussen een hefboom-constructie in mijn hoofd. Ik weet niet wat het handigst werkt. (En of het uberhaupt wel werkt, en... waar haal ik 2 sterke hefbomen van meer dan 3 meter vandaan?)

Nog maar even goed nadenken wat het gaat worden. In elk geval bedankt Cor!
Groet,
Ton

c-rails

Bericht door c-rails »

Ik ben zelf een beetje meer van het 'KISS'-principe.
Ik zou gewoon rond gaan door bij elke poot steeds hetzelfde laagje weg te halen.

Afbeelding

Desnoods autokrik gebruiken om hem even op te tillen met een lat/balkje en dan laten zakken. Voordeel is, dat je niet alles in 1 keer hoeft te doen en tussentijds een bakkie kunt doen. Na afloop misschien een borrel. :D :D

Als laatste verwijder je weer de aangeschroefde balkjes.
Met vriendelijke groet,
Cor

TonK

Bericht door TonK »

Met dat bakkie en die borrel ben ik helemaal om Cor! (Een ander voordeel is dat ik dit in mijn eentje zou moeten kunnen, met steigerbuizen als hefboom moet je met 2 man zijn.)
Ik ga maar eens wat balkjes of plankjes verzamelen.
Groet,
Ton

Plaats reactie

Terug naar “Baanontwerpen”