Je hebt volgens mij een sprog.
Als je met decoderpro van JRMI gaat spelen dan kun je met een beetje goede wil de herkenning laten doen door decoderpro.
Dan hoef je een hoop zaken niet zelf uit te vinden. Ik heb een redelijk gekke mix van decoders en de meeste kan decoderpro redelijk goed zelf herkennen.
CV’s en ijken en inregelen loc’s.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
https://hugo.vanderkooij.org/modelspoor/
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
https://hugo.vanderkooij.org/modelspoor/
thanks Ben, heb ineens dat *.pdf maar opgeslagen.
@Hugo. moet nog door de Sprog manual doorworstelen. Voorlopig volg ik de video's van 'Bob-UK' over iTrain en die leest de CV via iTrain.
@Hugo. moet nog door de Sprog manual doorworstelen. Voorlopig volg ik de video's van 'Bob-UK' over iTrain en die leest de CV via iTrain.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Tram 8x. is niks goed aan.
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Daar ook weer een wijze les geleerd.hvdkooij schreef: 17 aug 2025, 16:21 Je hebt volgens mij een sprog.
Als je met decoderpro van JRMI gaat spelen dan kun je met een beetje goede wil de herkenning laten doen door decoderpro.

Op de hoofdbaan, kan je enkel schrijven , niet lezen. Dus om de info van je ECU switchdecoder in te lezen = noppens. Dus ook het programmeren van mijn wissels lukte niet zo goed. Lezen en schrijven via iTrain, van loc decoders, lukt dan wel perfect. Helemaal niet van die switchdecoder.
Laatst gewijzigd door Erik-B op 22 aug 2025, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Grtz Erik
Grtz Erik
Misschien een goed idee om ineens terug met een propere lei te beginnen!
Met de 'Sprog3' alle loc's terug naar fabriekinstelling te zetten. Dan de volledige CV lijst met 'Sprog-3' uitlezen.
Pas daarna terug de loc's te ijken via iTrain. CV1 - CV2 - CV3 - CV4 - CV5 - CV6 en dan de snelheidsmetingen te doen.
Het is veel werk, maar van sommige loc's heb ik er wel een zootje van gemaakt met mijn gepruts, ze rijden echt niet prettig meer.
Strange ?? bij het inlezen van de decoders van Minitrix met de 'Sprog3' krijg ik fout meldingen. Met het inlezen van de FLM loc's ging alles goed.
Met de “SPROG3”
Op programmeerspoor
—> New-Entry
—> Read type from decoder”
Krijg ik :
“Found MFG 131 ( Trix model …) version 47., No such decoder defined)
Dit bij 3 loc’s
Bij 4e loc (De rail-bus) krijg ik
“Found MFG 4, version 4 - no such manufacturer defined.
Ga ik iTrain-plus. Ook op programmeerspoor
Kan ik de decoders wel lezen en krijg daar toch cv8 = 131
Met de 'Sprog3' alle loc's terug naar fabriekinstelling te zetten. Dan de volledige CV lijst met 'Sprog-3' uitlezen.
Pas daarna terug de loc's te ijken via iTrain. CV1 - CV2 - CV3 - CV4 - CV5 - CV6 en dan de snelheidsmetingen te doen.
Het is veel werk, maar van sommige loc's heb ik er wel een zootje van gemaakt met mijn gepruts, ze rijden echt niet prettig meer.
Strange ?? bij het inlezen van de decoders van Minitrix met de 'Sprog3' krijg ik fout meldingen. Met het inlezen van de FLM loc's ging alles goed.
Met de “SPROG3”
Op programmeerspoor
—> New-Entry
—> Read type from decoder”
Krijg ik :
“Found MFG 131 ( Trix model …) version 47., No such decoder defined)
Dit bij 3 loc’s
Bij 4e loc (De rail-bus) krijg ik
“Found MFG 4, version 4 - no such manufacturer defined.
Ga ik iTrain-plus. Ook op programmeerspoor
Kan ik de decoders wel lezen en krijg daar toch cv8 = 131
Grtz Erik
Grtz Erik