dubbele engelse wissels en servo's

Erik-B
Contacteer:

dubbele engelse wissels en servo's

Bericht door Erik-B »

In mijn baan heb ik twee dubbele Engelse wissels liggen. ( W9 & W10). Peco SL-E390F. -schaal-N.)
Ik heb een Z21, besturing via een Raspberry-linux, Servo’s gestuurd door een 'ESU-switch-pilot+extentie.'

Volgens de iTrain handleiding, blz96, heb ik maar één adres ingevuld.
De wissel zelf is bedient door twee servo’s.
Ik krijg dus 4 toestanden: Recht AC, Recht BD, Buig BC, Buig AD.
De beide servo’s kunnen dus ingesteld worden op twee standen. Pos-A of pos-B.

Klik ik nu in het iTrain paneel op deze wissels zie ik ze wel op het scherm veranderen. Doch ik slaag er niet in om de servo’s zodanig in te stellen dat de echte tongen van de wissel de toestand uit iTrain volgen.
M.a.w. als ik in itrain de wissel zet op ‘recht AC’ en laat een loc erover rijden is dat steeds omgekeerd, ofwel neemt hij een bocht naar links of naar rechts.
Het is mij dus niet duidelijk hoe ik de servo’s moet instellen om die in overeenstemming te brengen met wat ik op het scherm van iTrain zie.

Iemand die hier raad mee weet.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Tram 8x. is niks goed aan.
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Anne W

Bericht door Anne W »

Op het iTrain Forum is daar net een topic over geweest, zie https://www.berros.eu/itrain/forum/view ... hp?t=26944

Groet, Anne W

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Na een dagje zoeken, eindelijk toch gevonden hoe ik die dubbel Engelsman met servo’s moet bedienen.
Ik kon er eerst niet aan uit totdat ik een blaadje papier nam en ging optekenen hoe de slips van de wissel staan als ik de wissel in iTrain activeer.
Afbeelding

In itTrain handleiding staat er op blz 96 wel iets over de Engelsman, doch dat heeft met seinen te maken. Gelukkig staat er wel bij hoe je de wissel moet bekijken.
Je hebt vier standen : Recht A-C, Recht B-D, gebogen B-C, gebogen A-D.
Met die gegevens gaan kijken wat de wissel doen als ik hem bedien via iTrain en dan opschrijven wat het feitelijk zou moeten zijn.

In iTrain. —> dubble slip. —> twee adressen
Stand van de slip van de wissel bovenaan gezien. Ik heb de stand van de slip weergegeven met pijltjes.
Kan je op de tekening het resultaat zien wat ik gevonden heb, Ook dit nagekeken ,via een loc, in iTrain op mijn baan.
Het werkt voor mijn twee egelmsmannen :lol: ( W9 en W10)

Ineens dan ook maar een tabel gemaakt van al de waarden in de ESU-switch-pilot, voor al mijn wissels.
Kan ik dat ook niet meer verliezen.
Afbeelding

@Anne W. Thanks, maar had het ondertussen ook gevonden.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Forums dienen om andere te helpen o.a.
Hopelijk help het ooit iemand. :o

Hier het schema hoe ik het opgelost hebt met de aansluiting van de engelse wissels op de ESU.
Belangrijk is dat je de contacten moet wisselen met de servo’s.
Afbeelding

Pijltjes duiden de rijrichting aan.
S1-S2 etc. duiden de servo aan.
Zwarte contacten is relais op rust. De ‘ESU” aanduiding van I & II. Heb ik ook aangebracht.
Grtz Erik

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Als puntstuk S3 "blauw" wordt heb je kortsluiting met de rode draad die van Sw2 komt. Je mist daar een isolatie. Verderop trouwens ook: alle puntstukken moeten geïsoleerd worden.

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

sorry. de isolatie stukjes heb ik niet getekend... alle wissels zijn volledig geisoleerd. kreeg die scheiding tussen de twee engelsmannen niet goed getekend.
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”