Erik's baantje van 165 x 85

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Eind jaren 80 heb ik ooit met een fiks aantal Volts en een stevig amperage gewerkt op leds. Als die puls maar smal genoeg is (nanoseconde werk) dan kun je prima 50 pulzen per seconde er doorheen jassen.
Ledjes en stevige amperage ?? ik dacht dat men daar in termen van mA sprak. :lol: :D

Terwijl de boekbinderslijm ligt te drogen op de laatste boog rechts.
Even een opstelling gemaakt, ook als geheugensteuntje, waar de servo’s moeten komen en ook welke. Links of rechts geplaatst in de houder. Ook even bepaald waar de kegeltjes moeten komen voor de servo-links. Zowel servo's als kegeltjes mogen niet op een plaats komen waar die koperdraadjes van rails door de bodemplaat komen natuurlijk. E.e.a. vraagt wel wat planning.
Afbeelding

Nu nog één links bocht op lengte maken en lijmen. Daarna kan ik aan de onderkant beginnen. Verlengen van draden, plaatsen kegels, plaatsen servo’s etc.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Tram 8x. is niks goed aan.
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

c-rails

Bericht door c-rails »

Erik-B schreef: 27 jul 2025, 11:24 Ledjes en stevige amperage ?? ik dacht dat men daar in termen van mA sprak. :lol: :D
Wel voor continue stromen, maar alles kun je zwaar overbelasten, als de tijdsduur maar kort genoeg is of de genomen maatregelen afdoende. Hugo heeft het dan ook over nanosecondes (1 miljardste seconde)
Bij tractorpulling worden V8-motoren gebruikt, die regulier een 200 pk leveren, maar aangepast wel 3000 kunnen leveren.

Alles heeft dus te maken met hoe en wat.
Met vriendelijke groet,
Cor

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Vanaf nu ben ik tech. werkloos, totdat “Alie” mijn getwiste servo draad levert ( est. 11-08)
Zolang die niet is geplaatst kan ik ook deze plaat niet op zijn plaats leggen.
Wel heb ik de printjes voor de aansluiting van de servo en servo draad al klaar. U ziet ze dicht bij elke servo.
Onderkant station links
Afbeelding

onderkant station rechts
Afbeelding

Misschien kan ik zonder servo’s en zonder puntstuk isolatie al wel wat proefdraaien. ? heeft dat wel zin ?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Hmmm. Als je wissels correct aangedrukt zijn in de juiste stand en je hebt een pruts lok waarvan je de motor los kan halen van de rails maar die met een 9V batterij kan aansluiten dan kan je die proefritten laten lopen. Wellicht met aan/uit schkelaartje tussen battery en motor?

Weet je in ieder geval hoe goed de rails rijdt.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
https://hugo.vanderkooij.org/modelspoor/

Frits

Bericht door Frits »

Werkeloos? :lol: Een modelbouwer heeft altijd nog wel een klusje in afwachting van het bestelde materiaal. Ik tenminste wel. :oops:
M.v.g. Frits.

Spoorbaan is in ontwerp, maar is nog lang niet klaar. :oops:

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

@ Hugo.
.... en je hebt een pruts lok waarvan je de motor los kan halen van de rails maar die met een 9V batterij kan aansluiten dan kan je die proefritten laten lopen. Wellicht met aan/uit schakelaartje tussen battery en motor?
Zal wel weer aan mij liggen. :D maar motor los halen van rails en dan proefritten lopen... :!: :?: Als de motor los is van de rails, hoe kan je dan rondrijden. :lol: :D

OOOPS/. € is gevallen. heb alléén geen prutsloc die ik kan slopen.
Wat ik wel kan is alle draadjes aan elkaar solderen, ( wel correcte polariteit,) daar een regelbare lab voeding aanhangen en ik heb nog een locje dat moet omgebouwd worden met een decoder. Die kan ik dus heen en weer laten rijden.
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Wat me wel tegenvalt in de “decoder-pro”

Je kan het aansluiten op je hoofdbaan. :!:
Je kan aan de “ESU instellingen = CV's. :!:
Je kan CV veranderen. :idea:

Doch
Je ziet niet ogenblikkelijk wat die waarden bij b.v. een servo , gekoppeld aan een wissel doen? :twisted:
Drukt de tong tegen de rail met deze waarde?
Drukt de tong teveel tegen de rail met deze waarde?
Je weet het niet!! je voert iets in , blindelinks :oops: :twisted:

De enige oplossing die ik, voorlopig heb, is de ESU losmaken. De ESU tijdelijk voorzien van extra bedrading en die van de onderkant van het tafelblad naar de bovenkant brengen. Dan via de schakelaars op de ESU kijken wat resultaat die waarden geeft aan je wissel. Ik bedoel dus pos-a en pos-b !!

Ik had de vraag al gesteld; @Ben gaf een tip om nog maar eens een ander programma te starten. :-(.
Daar hou ik nu echt niet van. het geeft nog eens een extra te doen !!!
Ik vind dat in een app, waar je veranderingen uitvoert of invoert, je ook het resultaat moet zien. Slechte punten voor decoder-pro.

Dus totdat ik een ander oplossing vind, zie, via tip, blijft mij telkens demonteren, draden verlengen, en instellen via de knopje.
Simpel, eenvoudig, gebruiksvriendelijke :mrgreen: :twisted: ???
Grtz Erik

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Overstappen op de YD8242 van YaMoRC of de OC32/NG. Deze stel je in via hun eigen software op je laptop die je dan bij de wissel kan zetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-S936B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | Digitale Infodagen 2025

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

De OC32 was verreweg de mooiste oplossing geweest, goed voor 16 servo's en 16 puntstuk relais. Maar Erik heeft geen Windows, daar draait het in dit topic al maanden om.
Erik-B schreef: 28 jul 2025, 21:28
OOOPS/. € is gevallen. heb alléén geen prutsloc die ik kan slopen.
Wat ik wel kan is alle draadjes aan elkaar solderen, ( wel correcte polariteit,) daar een regelbare lab voeding aanhangen en ik heb nog een locje dat moet omgebouwd worden met een decoder. Die kan ik dus heen en weer laten rijden.
Prutsloc, motortje loshalen....? Je kunt elke lok, ook die met een decoder er in heen en weer laten rijden op je regelbare DC spanning van je lab voeding. Immers elke digitale lok is geschikt om analoog mee te rijden.

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

DTS schreef: 29 jul 2025, 00:45 Overstappen op de YD8242 van YaMoRC of de OC32/NG. Deze stel je in via hun eigen software op je laptop die je dan bij de wissel kan zetten.
Zolang die producenten weigeren om hun producten multi-OS te maken, wil ik er ook niets van kopen. Dan nog liever kl*n. :twisted: :mrgreen:
Als ik zelf app's kan schrijven die multi-os zijn ( sinds 2014) dan moeten die fabricanten dat normaal gezien ook kunnen. :x

PS Het materiaal dat ik nu heb is mij nochtans aangeraden door DTS , enkele jaren gelden. :D goed wetende dat ik toen wel gesteld heb dat ik Mac of Linux heb. :lol: :lol:
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”