Waldbrunn an der Veluwe. Een modelbaan in H0

DTS
Site Admin
Contacteer:

Waldbrunn an der Veluwe. Een modelbaan in H0

Bericht door DTS »

Ola vrienden,

Na jaren twijfelen, heb ik de knoop doorgehakt en beslotwen dat ik toch weer een modelbaan ga maken. Ditmaal niet het welvetrouwde schaal N, maar een uitstapje naar H0 :mrgreen:

De reden hiervoor was vrij eenvoudig, ik ben toe aan een nieuwe uitdaging. Mijn hele modelspoorleven bouwde ik schaal N, echter begint mijn interesse zich meer te verleggen van de techniek naar de scenery. In schaal N heb je domweg minder details, en H0 bied me meer uitdaging. Daarnaast ook de welbekende valkuil, dat je in schaal N op een oppervlakte meer kunt doen, wat automatisch in mijn geval betekent dat ik er (gezien de drukte in ons bedrijf) dan ook weinig vooruitgang boeken kan.

Het concept:
Ik ben nog steeds erg gecharmeerd van de insteek die we bij "Stugl-Stuls" hebben gekregen met een scheidingswand. Hierdoor kan je vrij wimpel een modelbaan opsplitsen in 2 modelbanen en dus ook twee werelden. Ik heb dit concept meegenomen en de scheidingswand wel heel letterlijk genomen: Onze Showroom aan de ene zijde en onze werkplaats aan de andere zijde. Het grote voordeel is dat ik nu twee modelbanen kan maken die niet heel diept zijn en met elkaar zijn verbonden.

Showroomzijde: Station Waldbrun, een enkelspoor spoorlijn met een station. Rijdende auto's via MCC en een romantisch geheel in tijdperk III/IV (kan niet kiezen)
Werkplaatszijde: Hier wil ik wat breder gaan met een wat groter station met stoomdepot, en een stad.

Ik begin met de showroomzijde, Station Waldbrun am Veluwe:

AfbeeldingBaanplan showroom by Martin Domburg, on Flickr

Deze zijde heeft een lengte van 650 cm en 60 cm diepte.

Rails: Peco Code 75
Autosysteem: MCC
Digitale treinbesturing: YaMoRC
Accessoire besturing: OC32
Besturing: iTrain en handmatig
Bezetmelders: YaMoRC RailCom

Afbeeldingwaldbrun 3d by Martin Domburg, on Flickr

Afbeeldingwaldbrun 3d-2 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeeldingwaldbrun 3d-3 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeeldingwaldbrun 3d-4 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeeldingwaldbrun 3d-5 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeeldingwaldbrun 3d-6 by Martin Domburg, on Flickr

De bouw van de modules zelf zal pas later beginnen. Ik heb momenteel de werkplaats vol staan met een grote modelbaan die we bouwen, en daar ben ik nog best druk mee.

Maar ik start al wel vast, en dat met het bouwen van de gebouwen. Waldbrun ligt al klaar en die kan ik vast gaan weatheren, bouwen en voorzien van verlichting en inrichting. In tegenstelling tot wat vele van mij gewend zijn is snelheid ditmaal een nogo, ik wil echt elk detail aanpakken.

Ook dit baanplan is daarom nog niet compleet, ik mis nog veel details zoals borden en dergelijken. Dus zijn er tips, of aanvullingen om het echt tydperk getrouw te maken laat het me weten.

Groetjes Martin
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | Digitale Infodagen 2025

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

Hey topper,

Kijk dat werd eens tijd dat je weer iets ging maken. :D
DTS schreef: 27 jul 2025, 18:20 In schaal N heb je domweg minder details, en H0 bied me meer uitdaging. Daarnaast ook de welbekende valkuil, dat je in schaal N op een oppervlakte meer kunt doen, wat automatisch in mijn geval betekent dat ik er (gezien de drukte in ons bedrijf) dan ook weinig vooruitgang boeken kan.
:( minder details??? :o :roll: misschien is het welke eisen je aan de details stelt???? :D Ik merk persoonlijk dat je qua detaillering HO makkelijker te hanteren is en dus ook sneller bouwt. En dat laatste lijkt me voor jouw wel lekker, dat je na eventjes aandacht aan aan je hobby te hebben gegeven ook meteen resultaat ziet.

:) ben blij dat ik schaal N heb, als me vrouw mijn tippelzone op de baan zien, heb ik wat uit te leggen :lol: nu denk ze ach een poppetje met haar jas open :lol:
Met vriendelijke groet, Mark

c-rails

Bericht door c-rails »

Goedendag Martin,

Is het een idee om aan de linkerkant van je baan het spoor onder de weg door te laten gaan, in plaats van erover? Je kunt dan daar wat meer accenten aanleggen voor de rijdende auto's met een bushalte, ongeval, oid. Tevens kun je treinen dan al in de flauwe bocht onder een viaduct laten verdwijnen, waardoor je ook niet tegen de openingen kijkt tussen wagons.
Met vriendelijke groet,
Cor

Frits

Bericht door Frits »

Het idee van een twee deling heb ik ook in mijn ontwerp voor een spoorbaan verwerkt. Dat biedt een hoop leuke mogelijkheden.
M.v.g. Frits.

Spoorbaan is in ontwerp, maar is nog lang niet klaar. :oops:

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

c-rails schreef:Goedendag Martin,

Is het een idee om aan de linkerkant van je baan het spoor onder de weg door te laten gaan, in plaats van erover? Je kunt dan daar wat meer accenten aanleggen voor de rijdende auto's met een bushalte, ongeval, oid. Tevens kun je treinen dan al in de flauwe bocht onder een viaduct laten verdwijnen, waardoor je ook niet tegen de openingen kijkt tussen wagons.
Hoe bedoel je dat? Ik snap niet helemaal hoe je dit ziet, sorry

Verstuurd vanaf mijn SM-S936B met Tapatalk

c-rails

Bericht door c-rails »

Jouw getekende baan is 6,5 m lang. Ongeveer op 1,40 m van links heb je een brug voor het spoor. Op 1,65 m een naar links afbuigend spoor. Halverwege beginnen de aftakkingen naar het station. Je wilt deze baan maken in H0. Hier ga je dus al problemen krijgen met de hellingspercentages, tenzij je de autoweg al flink laat dalen.
Als je het spoor nu 'gelijkvloers' houdt en de autoweg omhoog laat gaan,dan kun je aan de linkerkant met de auto's omhoog gaan en over het spoor. Je zou zelfs op ongeveer 1 m van links het spoor al kunnen laten verdwijnen in een tunnel van een soort van berg. Op de berg zou je dan met de autoweg een paar haarspeldbochten kunnen maken en daarna deze ook in een tunnel naar achteren laten verdwijnen.
Met vriendelijke groet,
Cor

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Het spoor is 1 niveau, het is de weg die daalt voorlangs:)

Ik heb de scenery wat verand3rd na wat tips van Prutser Huib

Zo heb ik links een dal gemaakt met een waterval, in het midden een breking in het landschap rn de spoordijk vorm gegeven.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Deze miste ik nogAfbeelding

c-rails

Bericht door c-rails »

A, ik heb een afbeelding gemist. Toch vind ik de rechterkant (aanzicht) wat saai ogen ten opzichte van de linkerkant. Maar goed, wie ben ik.

Wel benieuwd naar de uitvoering, dus maar een keer Ermelo aandoen.
Met vriendelijke groet,
Cor

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Daar ben ik ook nog niet helemaal over uit, moet daar nog wat mee :)

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”