Erik's baantje van 165 x 85

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Een wisseltje aansluiten met 0,14 kwadraat is echt geen probleem hoor....... ;) En draden verlengen d.m.v. een soldeerverbinding is ook geen probleem......

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

even een lastige vraag:
Hoe verwijder men het veertje in een peco 55- double-slip. ofte de engelsman ?
Ik zie aan de onderkant wel een plaatje zitten en daarachter zou dat veertje verborgen zijn.
iemand een tip?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Tram 8x. is niks goed aan.
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

Ik heb altijd de peco veertjes eruit getrokken met een tandartshaak ;)
Met vriendelijke groet, Mark

c-rails

Bericht door c-rails »

Vuistregel voor spanningen tussen 12 en 24 volt: 1 vierkante millimeter 5 ampère, oftewel 1 kwadraat max. 5 ampère. Dit geldt voor draden, waar constant stroom doorgaat.
Verwar niet de diameter (mm) van een draad met het oppervlak (vierkante millimeter, oftewel kwadraat)
Met vriendelijke groet,
Cor

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

snel gerekend. 0.14 mm^2 = 0.7 A. Meer dan genoeg voor een N-loc. :D :lol:
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

c-rails

Bericht door c-rails »

Ik zou het zeker aandurven om ook wissels ermee aan te sluiten. Immers om wissels te bedienen gebruik je een korte stroompuls (controllers maximaal 250 ms) en dat is te kort om van de draad een gloeidraad te maken. :D
Met vriendelijke groet,
Cor

Sylvester

Bericht door Sylvester »

Ik zou het zeker aandurven om ook wissels ermee aan te sluiten. Immers om wissels te bedienen gebruik je een korte stroompuls (controllers maximaal 250 ms) en dat is te kort om van de draad een gloeidraad te maken.
Ik niet, de puls mag dan kort zijn , de stroom die er loopt kan tot 5 ampère oplopen, wat bij langere bedrading tot spanningsverlies lijdt en het omschakelen onbetrouwbaar kan worden. Persoonlijk zou ik 0,5 mm2 gebruiken.
Groet Sylvester.
Onderzoek alles en behoudt het goede. :D

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

jongens

Ik werk met servo's. "Bij de les blijven"
Tot max. 30 cm van de rails is alle voeding in 0.75 mm^2 dus niet zeveren over 0.14 mm^2
Grtz Erik

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Op zich is een zeer dunne draad gebruiken onder de rails op het eerste stukje prima. Maak er geen meterslange stukken van maar 10 tot 15 cm om van rails naar onder de baan te komen is prma en daar ga je dan op de bus aansluiten met een betere diameter. Worst case is dat je een ander stuk rail dwarsover laat liggen en daarmee kortsluiting geeft. En dan vermoed ik nog dat je central al lang afschakelt voordat het warm genoeg wordt om schade te doen.

Eind jaren 80 heb ik ooit met een fiks aantal Volts en een stevig amperage gewerkt op leds. Als die puls maar smal genoeg is (nanoseconde werk) dan kun je prima 50 pulzen per seconde er doorheen jassen.
Het effect is iets wat je met het blote oog niet ziet maar wel perfect 50 beelden per seconde vastlegde op de video camera. Soms is zo'n project waarbij je eerste reactie is dat kan toch niet toch mogelijk als je het eens goed doorrekent.

En Erik het is een fraai stukje soldeer werk. Dus dat moet helemaal goed komen.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
https://hugo.vanderkooij.org/modelspoor/

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Eind jaren 80 heb ik ooit met een fiks aantal Volts en een stevig amperage gewerkt op leds. Als die puls maar smal genoeg is (nanoseconde werk) dan kun je prima 50 pulzen per seconde er doorheen jassen.
Ledjes en stevige amperage ?? ik dacht dat men daar in termen van mA sprak. :lol: :D

Terwijl de boekbinderslijm ligt te drogen op de laatste boog rechts.
Even een opstelling gemaakt, ook als geheugensteuntje, waar de servo’s moeten komen en ook welke. Links of rechts geplaatst in de houder. Ook even bepaald waar de kegeltjes moeten komen voor de servo-links. Zowel servo's als kegeltjes mogen niet op een plaats komen waar die koperdraadjes van rails door de bodemplaat komen natuurlijk. E.e.a. vraagt wel wat planning.
Afbeelding

Nu nog één links bocht op lengte maken en lijmen. Daarna kan ik aan de onderkant beginnen. Verlengen van draden, plaatsen kegels, plaatsen servo’s etc.
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”