Erik's baantje van 165 x 85

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Ben Spoorman schreef: 19 jul 2025, 16:58
hvdkooij schreef: 19 jul 2025, 15:53 En ik zou liever een keerlus zetten op een dalend spoor als op een stijgend spoor.
Zonder een hele discussie te starten: kun je uitleggen waarom want ik kan niet mee komen. De trein merkt helemaal niets van het ompolen.
Ben, hvdkooij heeft daar al opgeantwoord./
Daarbij is belangrijk dat ik als Nederlander primair denk aan rechtsrijdende treinen en daar dus mijn stijgen/dalen idee op baseer.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Tram 8x. is niks goed aan.
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Dat las ik maar ik begrijp het niet.

Never mind, jij kunt vooruit.

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

Erik,

De tekening keerlus is een goed idee.

Alles valt en staat hoe jij hem aansluit. ;) Maar daar heb jij al een gedachte over, en denk dat het wel goed gaat komen.
Met vriendelijke groet, Mark

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

@Mark. geduld: ik kom er wel. :) stapje voor stapje, maar telkens leer ik toch weer wat bij.

Dank zij de aangifte van Rob is dus het toekomstige probleem van de keerlus opgelost.

Vandaag even weer een stapje verder gezet.
Eerst de docu : een tabel gemaakt met de CV’s en hun waarden voor de twee ESU’s
Afbeelding

Dan de Sprog3 aangesloten aan de voeding - de RB - de “Tracks”.
Whow: Die sprog ziet de Esu. :D ;) :-) Ik had wel niets anders verwacht.
Kan nu de betreffende CV gaan veranderen. Toch iets eenvoudiger als met die knopjes op de Esu’s.
Misschien beter van nu al de CV's van speed en Spe-rel voor al de wissels invullen. Kan ik het in de toekomst niet vergeten. :oops:

Rest mij nog de definitieve bedrading van de servo’s zelf naar de Esu’s te leggen.
Vòòr ik verder kan en wil met het tweede niveau.

Draadjes solderen? Draadjes verlengen? Nieuwe pinnetjes opkrimpen? Verlengsnoeren kopen?
Daar ga ik weer.

Op dat grote net:
- De ene zegt dat je bij verlengen de draden moet twisten.
- Nog een andere spreekt daar niet over en gebruikt naast elkaar liggende draad.
- Een derde gebruikt naast elkaar liggende draad, maar ontstoord met ferriet kern.
- Een vierde raad afgeschermde draad aan. (Waar ga je dan aarden, begin, einde of beide kanten ?) :?:
- Volgens nog een ander, mag je maar max 80 cm verlengkabel hebben en moet je de decoders decentraliseren. T.t.z. vlak bij iedere servo een decoder, met puntstukisolatie. (Wat nut heeft dan een Esu ? :evil: )

Kan ik er aan toevoegen als nog een oplossing: draden twisten én in ferrietkern?

Dat is het leuke aan dat modelspoor. Iedereen heeft een andere mening. :evil: :oops:
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Ik verleng servo draden door het kabeltje door te knippen en draad er naar behoeven tussen te zetten. Even solderen, kousje er om en klaar. Twisten kan, baat het niet schaadt het niet maar ik doe het niet. Hier draaien overigens 50+ servo's naar tevredenheid met soms lengten van 3 meter.
Ferrietkernen toepassen is een sprookje, evenzo afscherming en aarding aanbrengen.

Ik heb wat foto's opgedoken, gemaakt ten tijde van de aanleg van m'n h0 schaduwstation. Geeft een idee hoe ik bedraad. Ik neem het niet zo nauw maar probeer wel zo veel mogelijk servo signaaldraden (die 20 gele voor 20 wissels) apart te houden van DCC.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr, Ben.

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Met normale draden heb je met een duim tussen paren meer dan genoeg afscherming. Zolang je geen 3A (puls) trekt door een draad zal je niet veel veld over hebben na een paar mm.
Waar je een beetje moet opletten is met solenoid wissel aandrijvingen Die trekken een fikse piek en die kan wat invloed hebben als je daar een andere draad pal naast legt.

Op mijn mobiel baantje heb ik er daar 16 van in gebruik en die draden liggen naast de Current Sensor draden van de baan in een 10 mm bindrug als kabelgoot. En ik heb daar nog geen false meldingen gehad op de Current Censor modules. En dat is naar ik verwacht meer storingsbron dan wat je ooit met een servo gaat bereiken.

Dus ik zou er niet te nerveus over doen. Kwalitatief slecht draad zal waarschijnlijk meer verstoringen geven.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
https://hugo.vanderkooij.org/modelspoor/

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Op mijn mobiel baantje heb ik er daar 16 van in gebruik en die draden liggen naast de Current Sensor draden van de baan in een 10 mm bindrug als kabelgoot. En ik heb daar nog geen false meldingen gehad op de Current Censor modules.
OK overtuigd. 'K ga dan maar snel bij DTS een aantal meter servodraad bestellen. (12 servo's à. +/- 1m)
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Getwiste servo draadjes besteld bij Alie . :D Martin had ze niet meer op voorraad. Terwijl ik daarop moet wachten:

Was al sinds het begin niet tevreden over dat solderen van draden aan wissels- rails. Wat ik allemaal zag op dat grote net, kon mij toch niet zo aanspreken. Tot ik zelf mijn schaduwstation en mijn helix moest gaan leggen en daar ook draden moest solderen, vooral aan de wissels met dat puntstuk. Ik had daarvoor dus de optie genomen om aan de wissels telkens 2 cm rail aan bij te solderen. Wou niet ineens aan die kleine puntstukjes, rechtsreeks aan de wissels draden solderen. Dan de verbinding naar aanliggend blok ( beiden geïsoleerd) te doen met Trackswell. Aan de trackswell dan de 0.14 mm^2 draden solderen.

Vond, en vind nu nog, zelf mijn eigen werk niet mooi !! Helemaal niet tevreden. :evil: :shock:

Dan begon ik toch eens die Engelsman van Peco te gaan bekijken. Waarom puntlast Peco daar wel draden aan? Waarom niet aan hun wissels.? Ze zouden dat ook perfect kunnen doen niet ? 3 draadjes? Op de één of ander wijze moet je ze er toch aan solderen.

Ben dan eens gaan meten welke diameter van draad Peco gebruikt aan die wissels. Was 0.38 à 0.40 mm.
Toen ging er een lichtje op. Uit een hoop soepele draad, die ik vroeger gestript had heb ik bussels dunne koperdraad over van verschillende kleine diameters. (Ideaal in scheepsmodelbouw). Heb ik daar toch ook een bussel van 0.40 mm tussen.
Dan eens mijn soldeer technieken wat oppoetsen. Als ik SMD’s kan solderen, met de hand, moet ik toch ook die dunne draad fatsoenlijk aan een rail kunnen solderen! Blijkt dat ik ook heel dicht bij de plastic bielzen langs de onderkant van de rails die draadjes kan solderen. Dan heb ik die trackswell niet meer nodig bij de wissels en kan gewoon isolatie lasjes toepassen.( isolatie latjes zijn groen geschilderd aan de onderzijde, kan ik ze beter zien.

Mijn geëxperimenteer:
Afbeelding

Afbeelding

Misschien dat ik het toch ga proberen in de wisselstraat/ station gedeelte.
Grtz Erik

Roel

Bericht door Roel »

Hoi Erik,

Mijn post was zeker niet bedoelt om jou te beledigen of een bepaalde toon neer te zetten. Mocht dit zo over zijn gekomen (ik denk wel dat jij gelijk hebt met het stukje Noord en Zuid) dan wil ik bij deze mijn excuses aanbieden. Ik probeerde jou alleen maar te motiveren om te denken in kleine projecten en niet teveel te laten beïnvloeden door het grote net...

Je hebt verder mooie vorderingen gemaakt en wat ik lees overzie je de boel al veel beter. Ik heb mij altijd laten vertellen om niet te dunne draad te gebruiken om de baan van stroom te voorzien. Ik las dat jij 0.14mm2 gebruikt of wilde gebruiken maar mij was dat afgeraden. Dit schijnt alleen geschikt te zijn voor verlichting in huisjes of lantaarnpalen. Ik ben er toen meteen vanaf gestapt en gebruik dikker.
Iets met brandrisico uit mijn hoofd.
Draden verlengen, ook niet te moeilijk over doen. Je zou zelfs kroonsteentjes kunnen gebruiken. De een zal solderen aanraden en dan zegt de ander dat dit de stroomdoorvoer zal beïnvloeden (op den duur).
Als je langere lengte moet overbruggen, zou ik lekker voor wat dikker gaan of CAT-kabel. Ik heb hier ook lengtes van 3m en geen problemen. Probeer uiteraard wel niet te zuinig te zijn met bedrading bij aanleg. Beter afknippen dan verlengen.

Succes

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Gisteren en vandaag het voorbereidende werk gedaan voor het station- complex.
Bijna alle rail zijn klaar. Wacht nu op de bestelde schroefjes om ze tijdelijk vast te zetten.

Voorlopig ligt dit stuk van de baan los op de tafel. Zo kan ik het gemakkelijk omkeren om er de bedrading de servo’s etc. onderaan te bevestigen.
Afbeelding

En
Afbeelding

Plan is wel om met twee kabelbomen later door de grondplaat te gaan en daar alles aansluiten aan de reeds geplaatste aansluitklemmen. Zowel voor de blok voeding als de draadjes voor de wissels.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Erik-B op 24 jul 2025, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”