Hallo allemaal,
Ik wil een mooie plank maken aan de muur waar ik 2 of 3 treinstellen op wil zetten. Ze hoeven niet te rijden, ik laat ze gewoon staan als aandenken aan mijn spoorcarriere.
Heeft iemand een dergelijk voorbeeld hoe zoiets te maken?
Mijn idee is om 2 sporen naast elkaar te leggen en ook een 2tal lichtseinen te plaatsen.
Ik ben nog een beetje zoekende hoe ik dat het mooiste kan maken, iemand tips?
plank
Welke maten gaat de plank krijgen? Dit is wel handig om te weten. Op een plank van 140 mm kun je net een dubbelspoor kwijt, maar op een plank van 400 zou je een spoordijk kunnen maken met dubbelspoor en een dubbelspoor eronder door. Op de spoordijk kunnen dan twee treinstellen en in de baan eronder door zou je een treinstel kunnen splitsen en de illusie creëren, dat er toevallig ook twee treinstellen eronder door komen.
Ook kun je het stuk spoor net boven Zwolle als voorbeeld nemen, waar de sporen elkaar ongelijkvloers kruisen.
Ook kun je het stuk spoor net boven Zwolle als voorbeeld nemen, waar de sporen elkaar ongelijkvloers kruisen.
Met vriendelijke groet,
Cor
Cor
-
Bedankt voor je reactie!c-rails schreef: 23 jul 2025, 06:05 Welke maten gaat de plank krijgen? Dit is wel handig om te weten. Op een plank van 140 mm kun je net een dubbelspoor kwijt, maar op een plank van 400 zou je een spoordijk kunnen maken met dubbelspoor en een dubbelspoor eronder door. Op de spoordijk kunnen dan twee treinstellen en in de baan eronder door zou je een treinstel kunnen splitsen en de illusie creëren, dat er toevallig ook twee treinstellen eronder door komen.
Daar ben ik eigenlijk nog niet uit, weet niet echt wat je kwa ruimte inderdaad nodig hebt.
Mijn eerste idee zou iets van 20/25 cm diep zijn en een 80/100 cm breed. Heb ook aan een vitrine gedacht maar wil er wat omgeving bij maken, moet alleen wel beetje binnen de perken blijven van de vrouw

-
Heel gaaf. En als ik het smaller zou kunnen/willen maken zou ik met 3 of 2 sporen kunnen werken.
Met welk programma ontwerp je dit?
nogmaals, heel gaaf. Ben ook wel benieuwd naar een 3 of 2 baans idee.
Met welk programma ontwerp je dit?
nogmaals, heel gaaf. Ben ook wel benieuwd naar een 3 of 2 baans idee.
Ik gebruik al jaren Anyrail. Kost momenteel €55.
Met drie banen kun je twee varianten doen. Dubbel over enkel of enkel over dubbel. De eerste laat de treinstellen meer zien, denk ik.
Met drie banen kun je twee varianten doen. Dubbel over enkel of enkel over dubbel. De eerste laat de treinstellen meer zien, denk ik.
Met vriendelijke groet,
Cor
Cor
-
Wauw dit is wel heel gaaf zo met 3 sporen. Lijkt zelfs een beetje op de haar aansluiting zo.
Fijn dat je mee denkt, hoe groot is dit model zo kwa breedte en diepte?
Fijn dat je mee denkt, hoe groot is dit model zo kwa breedte en diepte?
De tekeningen hebben grondoppervlak 1800 mm bij 300 mm. De onderste zou je 600 mm korter kunnen maken, maar dan heb je nauwelijks een spoordijk. Ik ben van mening, dat de stukken spoordijk de sfeer bepalen.
Daarnaast hoeven treinstellen niet achter elkaar staan, zodat je van beide de gevoerde verlichting ziet en het niet lijkt of ze van het spoor afvallen. Maar daarin ieder zijn smaak.
Als brug kun je natuurlijk een betonnen product nemen, maar ook een boogbrug of die van de Moerdijk. De keuze is reuze.
Mijn persoonlijke voorkeur is die met twee sporen over een enkelspoor en ik zou dan een treinstel op het onderste spoor al met de neus achter de spoordijk plaatsen en op het dubbelspoor bijna bij elkaar tegemoet rijdend.
Daarnaast hoeven treinstellen niet achter elkaar staan, zodat je van beide de gevoerde verlichting ziet en het niet lijkt of ze van het spoor afvallen. Maar daarin ieder zijn smaak.
Als brug kun je natuurlijk een betonnen product nemen, maar ook een boogbrug of die van de Moerdijk. De keuze is reuze.

Mijn persoonlijke voorkeur is die met twee sporen over een enkelspoor en ik zou dan een treinstel op het onderste spoor al met de neus achter de spoordijk plaatsen en op het dubbelspoor bijna bij elkaar tegemoet rijdend.
Met vriendelijke groet,
Cor
Cor
-
Ja heel gaaf hoor.
Ben wel even benieuwd hoe ik met analoog kan zorgen dat de front en sluitseinen branden zonder dat er gereden wordt. En lichtseinen langs de baan die sluit je normaal op de trafo aan met plus en min? En hoe schakel je dan tussen de seinbeelden bijvoorbeeld?
Ben wel even benieuwd hoe ik met analoog kan zorgen dat de front en sluitseinen branden zonder dat er gereden wordt. En lichtseinen langs de baan die sluit je normaal op de trafo aan met plus en min? En hoe schakel je dan tussen de seinbeelden bijvoorbeeld?