CV’s en ijken en inregelen loc’s.

Erik-B
Contacteer:

CV’s en ijken en inregelen loc’s.

Bericht door Erik-B »

T’ jongens. Moet ik NOG VEEL leren….. en met iedere regel die ik lees heb ik weer een vraag.

Hoe minder ik er van begrijp, hoe meer ik ga lezen op dat grote net en hoe meer vragen ik mij daarbij stel. hoe groter "de mist" word
Is dat mijn ingesteldheid van zo kritisch te zijn en op alles een ? te zetten.

Handleiding van DTS geprint. Ligt naast de treinbaan.
Handleiding van loc genomen. Tabel van CV’s in steekkaart overgeschreven.

Vraag-1
Voor je snelheidsmetingen doet, moet je niet eerst de loc een tijdje laten rijden, Om op werktemperatuur te komen ?

Vraag-2
B.v. Loc BR64. Volgens internet is max snelheid 90 km/h
Hoe stel ik dan CV5 in ?
Doe ik dat vòòr de snelheidsmetingen of erna.

Volgens NEM661.(N-project). Naar schaal gereduceerde maximumsnelheid te verhogen met factor +60 voor spoor-N

Dus loc van 90 km/h
= 90/160. =0.562 km/hr. op schaal
0.562 * 1.6 = 0.9 km/h. = 900m/hr Schaalfactor
900/ 3600 = 0.25 m/sec = 25 cm/sec.
Hoe stel ik dan CV5 in ?
Moet ik 90 of een andere waarde invullen in CV5 en zo welke ?
Moet ik eerst de CV5 instellen en dan pas snelheidsmetingen doen.

vraag-3.
In de handleiding staat :
--- Wat moeten we doen voor we kunnen gaan ijken. ..
met o.a.
.... de lastregeling moet goed afgesteld staan.
Waar vind ik hoe ik de lastregeling goed kan instellen?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Vraag 1.
Nee. Een moderne decoder heeft een motorregeling die er voor zorgt dat een lok altijd constant rijdt, ook als deze warmer wordt, zwaarder belast wordt door een sleep of een helling moet nemen.

Vraag 2.
Stop met de getallen fetisj en het gereken, dat heeft de ontwikkelaar van iTrain al voor je gedaan.
Doe een meting (in iTrain) op de hoogste decoderstap en als de snelheid dan hoger (of lager) is als gewenst (in jou geval 90km/hr) verlaag (of verhoog) je CV5 tot je tevreden bent.

Vraag 3.
Afblijven zou ik zeggen. Aan de last regeling ga je alleen maar sleutelen als je niet tevreden bent met het rijgedrag (schokkerig, onregelmatig, etc.). Hoe dat moet is merk afhankelijk en staat in de handleiding van de decoder.

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

dus CV5 zo instellen, dat een snelheidsmeting, in mijn geval, iets boven de 90 km/hr aanduid.

b.v. ben bezig met de BR24. op step28 met CV5 = 0. zegt de snelheidsmeting = 144 km/h
loc zou in werkelijkheid maar 90 km/h rijden.

als ik CV5 op 90 zet, het wegschrijf naar de decoder en terug de snelheid meet bekom ik 52 km/h.
Dus het "getal" dat je in CV5 zet is niet de echte snelheid maar dat moet een waarde hebben waarbij, op 28 stap, je een snelheid meet van 90 km/h?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Ben Spoorman

Erik-B schreef: 06 jul 2025, 15:47
Dus het "getal" dat je in CV5 zet is niet de echte snelheid maar dat moet een waarde hebben waarbij, op 28 stap, je een snelheid meet van 90 km/h?
Dat is juist.

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

nog een domme vraag: hoe zet ik een decoder terug naar fabrieksinsteling?
Grtz Erik

Ben Spoorman

Met een reset. Doorgaans is dat door in CV8 de waarde 8 te schrijven maar bij sommige merken is het anders. Heb je meer info over het merk?

Of je leest CV8 uit en kijkt in deze tabel:

https://www.nproject.org/nl/modelspoor- ... -decoders/

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”