Erik's baantje van 165 x 85

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Erik-B schreef: 26 jun 2025, 11:01
Het gaat niet over de ''taal" maar hoe je iets op een eenvoudige, begrijpelijke manier kan uitleggen. Daar schittert de ESU handleidingen nu niet in.
Het zal, het is jouw mening en die telt ook. Maar het is natuurlijk onzin de handleiding de schuld te geven als je iets niet voor elkaar krijgt.

En nergens in de handleiding staat dat je een scoop nodig hebt om een servootje af of in te stellen. Of dat je printjes moet maken met een rood en groen ledje om te checken wat de polariteit van het puntstuk wordt.

En dan dit:
Erik-B schreef: 24 jun 2025, 10:18
Als ik in ‘pos-A’ = 26 invul dan schakelt de wissel naar ‘straight”, maar als ik in pos-B=26 invoer dan gaat de servo ook naar stand “straight”.
- Kortom ''wie is wat' hier’?
- Is 'pos-A' voor "straight. en 'pos-B' voor branch of omgekeerd :?:
Pos A is de ene stand van de servo en pos B de andere: hoe moeilijk is dat te begrijpen?
En of dat recht of krom is wordt toch bepaald hoe de servo gemonteerd is in relatie tot het wissel?

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

1) Wat voor de ene duidelijk is, is het niet voor iemand anders.
Moest het duidelijk zijn, had ik de vraag niet gesteld.
2) En met een handleiding die op geen kl* trekt en een ouderdom van 82 jr is het ook niet gemakkelijk om iets te begrijpen.
3) ik ben een Vlaming en jouw laatste posting “Ben” vind ik typisch noordNL directheid, die wij zuiderlingen als beledigend ervaren.

buiten dat, ik blijf zoeken. Voorlopig blijf ik met een knal van een kortsluiting zitten bij het instellen, aansluiten van de puntstukken van , och arme, 4 wissels.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Ik denk dat ik het gevonden heb. De kortsluiting.
Kreeg vandaag in al die hitte een ingeving.
Het moest iets zijn met W3 en W4. Terug thuis , eerst een schema , tekening, maken hoe de draden nu lopen. De twee wissels zijn aan elkaar gekoppeld zonder tussen isolatie. ( zie je duidelijk op schema.)
Iemand had eens in mijn oor gefluisterd dat ik die twee achterelkaar gelegen wissels gewoon aan elkaar mocht plaatsen.
Op de tekening heb ik met kleurtjes de polariteiten aangeduid. En met stippellijntjes, ook in kleur, de tong van de wissel.
Ook de contacten I & II van de van de relais. In stand wissel recht is C & II gesloten. ( dan staat de wissel in iTrain ook recht.)

Afbeelding

Nu zie ik waar de kortsluiting zit. W3 recht W4 ook recht. Dan maakt de tong van W3 een flinke kortsluiting.

Volgens mij ofwel de rails tussen wissels doorslijpen .Ben daar zo geen voorstander van. Vind die doorslijp-gleuven noga breed.
Vandaag dacht ik dan even aan deze oplossing.
Afbeelding
Ik voed het puntstuk, over de relais van W3 maar gevoed door de uitgang van W4.

(Draden getekend zodat ik geen bijkomende draden aan de wissels moet solderen en ik het kan verwezenlijken rond de aansluitingen ,nu, van de ESU

Het is te laat om te proberen. Dat word een klusje voor morgen namiddag.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

zodra ik iets van draadjes aansluit aan die switchpilot i.v.m. wissel " of 4. slaat de Z21 in kortsluitbescherming en koppelt de DCC spanning uit.
Juist voor het gebeurt hoor ik wel een hoop geklik in die switch pilot.
Heb nu alle draden terug losgemaakt aan de ESU en aan de bezetmelders. heb er uit externe voeding 10V op de ingang van wissel 4 gezet en dan de wissels met de hand van recht naar afbuigen gezet. alles opgemeten , nergens kom ik een kortsluiting tegen en elektrisch lijkt me alles correct.

Het is dus enkel de aansluiting aan de ESU. :twisted: :ugeek: :mrgreen:

Ik geef het 'op' tenzij ik ergens echt een expert-hulp vind die ter plaatse wil komen mee zoeken .
Maar waar vind ik zo iemand? Heb ooit al enkele prof- gevraagd; maar die vonden 2 uur rijden, zelfs tegen betaling te ver, te lang, te veel.
Grtz Erik

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Amai, Woensdag de 26e kwam ik langs Antwerpen onderweg naar huis.
Maar denk niet dam mijn vrouw een middag hobbiën op prijs had gesteld.

Als je het wissel punt stuk van de 2e wissel los laat. Heb je dan ook sluiting?

En hoe gaat het schakel moment van de punstukken? Ligt dat correct op het punt dat de wisseltongen los zijn?
Idealiter zou het punt stuk los schakelen zodra je wisseltongen gaan bewegen en bij einde beweging zou die weer connectie moeten maken op de andere voeding.

Ik weet even niet meer of dat is hoe de ESU schakelt.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
https://hugo.vanderkooij.org/modelspoor/

Bram

Bericht door Bram »

Ik zie weinig fout aan het laatste ontwerp.
Het kan nog wel aan het omschakelmoment van de wisseltongen liggen. Die schakelen nooit op precies hetzelfde moment als de getekende schakelaars. Als de tongen dan een rail aanraken terwijl de puntstukschakelaar nog niet om is gaat het natuurlijk fout, ook omgekeerd, geloof ik. Je hebt dan heel even kortsluiting. Dat heb je niet bij Peco-unfirog wissels, maar wel bij andere, bijvoorbeeld Peco-electrofrog.
Zou daar soms de crux liggen? Je moet er in principe van uit gaan dat de wisseltongen in het midden zijn als de puntstukken geschakeld worden. Met een servo kun je dat zo regelen.
(ik heb niet de hele discussie gelezen)
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

Erik,

Even snel een reactie.

Ik zie dat in jouw schakeling nog een kortsluit mogelijkheid zit. W4 stand 1 met W3 stand 2 geeft kortsluiting.

Tevens heb ik me rails in een hoek van 45 graden doorgeslapen.
Met vriendelijke groet, Mark

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Ik heb alle combinaties nog eens getekend en met kleurtjes voor polariteit.
Ik zie geen kortsluiting op papier.
Dan heb ik alle draden losgemaakt van zowel de bezetmelder als van de ESU.
Hen op de sporen zelf gaan meten of ik ergens een verbinding heb , die er niet mag zijn. Ook dat is orde. De twee wissels zijn goed gescheiden van de aanliggende blokken.

Heb nu ook nog eens een afzonderlijke voeding gezet op de voet van W4 = 10V
En dan de wissels in hun respectievelijke stand gezet.
Ik zie geen kortsluiting. De voeding slaat niet in beveiliging

De vier mogelijkheden:

Afbeelding

Heb zelfs alle draden van W3 naar de relais van de ESU losgemaakt, enkel W4 is aangesloten.
Als ik dan toch met iTrain W4 van recht naar afbuigen zet, hoor ik even wat geklik in de ESU. De DCC spanning valt weg.
In de ESU staat voor zowel W3 als voor W4 —> SPE rel = Delay on. ( wat volgens boekje: “ The relay is activated halfway through the movement between “A” and “B” )

Er zijn dus volgende mogelijkheden.
1) ik ben dom en begrijp er niets van
2) ik kan geen Engels lezen en begrijp de wartaal van de handleiding niet
3) ik heb elektrisch geen kortsluiting, doch wel als ik W4 aan de ESU servoswitch extensie koppel.
4) is de ESU servoswitch-extentie defect?
5) ergens, tussen wissels en ESU moeten draden kortsluiting geven.
6) relais contacten No en Nc. oftewel die "I" en die "II" zijn niet steeds wissel in pos-a of wissel in pos-b. (zie dan ook punt-2)
7) …..
8) ….
9) ik doe alles naar de kliko. Ben ik van mijn miserie verlost. Verkopen is de moeite niet, men wil er toch niets voor geven wat het waard is.
10) Alles weggeven is ook een optie.
11) ben koppig en blijf zoeken en vul dit draadje wel met het posten van mijn frustratie ;)
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”