Erik's baantje van 165 x 85

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Gevonden!!
Opgelost neen: !!

Waarom is die uitleg van die ESU toch zo verward met hun positie A of B. Dan de uitgangen van de relais, die noemen dan weer ‘I’ & ‘II’. Welk verband tussen beiden?

Voor mij, (wie ben ik?,) is er bij een relais = schakelaar, altijd een toestand NO ( normaly open) en NC (normaly closed) en een com ( common). Jaren geleden leerde ik dat op een schema steeds de NC toestand word getekend van een schakelaar en of relais. Symbool bekijkend in de docu van de ESU is dus in rust, contact’ I’ & ‘Com’ gesloten.

Blijft uit te knobbelen wat bij ESU? In rechte stand welke toestand het relais is. Ik veronderstel dat dit logisch de NC (toestand moet wezen. Dus de ‘I’)

Om dat na te gaan heb ik mij snel een tooltje gemaakt. Groene led aan als com en ‘I’ gesloten is, rode led aan als Com en ‘II’ gesloten is.
Afbeelding

Bij W1 groen aan = wissel op gebogen, rood aan = wissel op recht.
Afbeelding

Maar bij wissel W2 is het dan weer omgekeerd.
Afbeelding

Het heeft dus ook iets te maken met de signaalduur, pulsbreedte, naar de servo. En daar heb je weer toestand ‘A’ of ‘B’. Nergens word vermeld met welk signaal nu die toestand ‘A’ of ‘B’ te maken heeft.
In de docu bij de instellingen kan je kiezen, voor de positie tussen een getal van 0 en 63 met een default voor A= 24 en voor B=40. Moet ik aannemen van een getal van 63 overeenkomt met een impuls lengte can 0,5 ms ?( 1,5 tot 2 ms) of omgekeerd.

Misschien ben ik te technisch opgeleid, zodat ik de teksten van de docu niet begrijp. Dat gaat dus zoeken worden waarom twee rechte wissels, met ook de servo aan zelfde kant toch juist omgekeerd reageren.

Dat word weer heel de ESU demonteren van de onderkant van de baan, alle draden verlengen, tafel terug openklappen, zodat ik zowel ESU als wissels als de Raspberry kan bekijken bij het zoeken van de correcte aansluiting.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Alles eens snel nagekeken. opstelling met ESU boven op tafel, ESU switch pilot aangesloten aan railspanning met losse servo; signaal control met scoop.
Setup.
Pos A
0 = Puls 750µs
63 = Puls 2500µs
24 = Puls 1150µs
32 = Puls 1500µs mid pos.
Pos B
0 = Puls 750µs
63 = Puls 2500µs
24 = Puls 1150µs
32 = Puls 1500µs mid pos.
Of je nu A ob B kiest : Bij een impuls-waarde van 64 is de impuls-lengte 2500µs of 2,5ms. Bij een impuls-waarde van 0 is de impuls-lengte 750µs of 0.750ms.
Test setup. Pos A = 26 , pos B = 38
Dan met iTrain.
W1 staat op. Straight 1=1 : green
Branch 2=1 : Red
Staat wissel op ‘Branch’ dan is de uitgang ‘com’ en ‘I’ gesloten
Straat de wissel op ‘Straight ‘dan is de uitgang ‘com’ en ‘II’ gesloten.

Staat je servo anders opgesteld of heb je een andere link kunnen de instellingen totaal verschillen. Dus bekijk wissel per wissel .
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”