Bon, na het proefrijden kwam ik tot de ontdekking dat sommige loc’s gewoon ontspoorden op de helix. (Heeft mij dus één loc gekost die in stukken ligt

. Ontspoort en een val van 120 cm heeft hij niet overleeft). Voornamelijk aan de scheidingen/koppelingen waar ik de “Trackwsell” had gesoldeerd . Echt niet genoeg aandacht gegeven dat de scheiding in de cirkelbogen ligt van de helix.
Gezien de weinige plaats het ik doelbewust in de helix geen recht stukje rail gelegd , daar waar ik de scheidingen tussen de blokken wou.
Resultaat. Ik heb gewoon alles terug afgebroken. Rail losweken met water. Gelukkig dat ik dus de flex-rail had vastgezet met gewoon verdunde boekbinders lijm. Echt een aanraden om daar je flex rails mee vast te leggen.
Dan langzaamaan terug de rail in de helix gaan leggen, maar met veel meer aandacht aan de technische kant van het gebruik van de “Trackswell”. De rails op de trackwell moet echt wel gebogen zijn.
Ik weet het, men zegt soms dat ik te ver ga..
maar ik zie met mijn kennis en met mijn zin voor nauwkeurigheid geen ander weg dan : “Als het niet eenvoudig kan dan maar moeilijk”. Ik wil het juist hebben !!
Daarvoor even naar de Mac en twee schablonen getekend om die uit te frezen via de CNC. Het zijn twee gebogen stukjes aluminium van 2 mm. dik met zowel een straal van 230 mm en 263 mm. Die passen perfect tussen de rails van de flex.** , hiermede kan ik de rails perfect forceren in een bocht terwijl ik ze op de trackswell, in een bocht aan elkaar soldeer. Wel een vrije ruimte van 0.35 mm.
En dan de rails op de “Trackswell's” solderen . Eersts vanuit een recht stuk aansluitend aan de helix volgens de raaklijn. Dan twee andere koppelingen, ook weer met “Trakcswell” in een bocht. Voorlopig , met de nodige aandacht en het beetje forceren van de railstaven in een bocht lijkt het te lukken.
Dit is dus de 5e & 6e aansluiting. (
Ik zeg het nog eens, sommigen vinden het totaal overdreven, maar voor mij werkt het.) ik geef even een kort verslag hoe ik het gedaan heb.
“Trackswell” in een bocht leggen met scheiding van blokken.
1) de mal tussen de rails in de bocht van 230 mm. Bemerkt hoe de binnen-rail mooi aansluit, doch hoe de buitenrail een beetje openspringt.

Na het solderen van de binnenrail en daarna de buitenrail. Met het tegen de mal aandrukken van de buitenrail bekom ik dit resultaat:

Ziet er al wat beter uit, niet?
Nu de buiten rail van de helix. Ook weer eerst de binnenste spoorstaaf. Eerst het solderen van de binnenste spoorstaaf aan “Trackswell”. Dan een beetje spelen met hoe je de flexrail plooit totdat de buiten rail zich goed presenteert met de nodige opening:
Het eindresultaat, na verwijderen van de mal :
Hier ook ineens met de Ohm meter controleren op isolatie.
Dan, snel voor alles weer, door de spanning in de rail zich gaat vervormen. De flex met boekbinderslijm op de isolatie lijmen. En dan het geheel maar laten drogen.
Het was kl***en, doch ik ben tevreden met de isolatie-lassen in de helix. Een proef wagonnetje loopt er vlot over.
Dus als je niets beter weet = "Moeilijk lukt ook" .
Nu de rest van de baan met Tracswell aan elkaar koppelen.
** afstand tussen de flex rail gemeten kom uit dat dit 9.15 tot 9.22 mm. is. Mal dus gemaakt met een spoorafstand van 9.10 mm.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik