Erik's baantje van 165 x 85

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Gewoon geen ondervinding, of gewoon niet ergens aan gedacht kan pijn doen. :) :o :oops: :mrgreen:

Wou toch eens even bekijken wat de eerste level zou wezen van mijn 3-level spoorbaan.
Dus even voorlopig met wat klemmen de frontwand vastgezet.

Afbeelding

Afbeelding

Dan. .......... De kast terug willen dichtklappen… :o :shock:

Gaat niet. Het front zit in de weg !!!!
Zou dus alles - front , sporen etc. Minstens 4 cm. Achteruit moeten brengen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbreken die boel. :arrow: Opnieuw beginnen :?: :idea: :?:
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Een beetje wijzer geworden ??? ;) :shock:

Het schaduw station helemaal opgebroken. Even laagje verf erover. Dan kan ik het baanplan er terug optekenen, doch ditmaal 60 mm opgeschoven.
Nu maar eerst de baan bouw - de ondergronden bouwen, voor ik weer rails ga leggen en draadjes soldeer, om het dan weer te moeten afbreken. In dat laatste begin ik aardig ondervinding te krijgen. :D

Het front, nu 60 mm. naar achter geplaatst. En daar ineens de 2e level opgelegd.
Afbeelding

**@@. ##. -- Geraak ik wel in de problemen bij de in-uitgang van de helix. Een draadstang zit verd*** in de weg.
Afbeelding

Even een stukje rail op papier getekend - geprint met straal 230 mm. Dan kan ik beginnen kijken hoe ik een oplossing kan vinden.
Best nog een nachtje overslapen.
- Draadstang weg.?
- Helix daar niet ondersteunen?
- Helix anders ondersteunen?
- Hoe leg ik twee bochten met straal 230 mm. tussen de raaklijnen?
- Moet ik in het stadion, de perron breedte van 40 mm. opgeven of een smaller perron maken?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

hvdkooij
It’s my birthday
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

40mm is .... 6 meter 40. Heb een testbaan met 32 mm perron (zou 5 meter 12 zijn) en dat gaat op zich.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Ik denk dat ik een oplossing heb gevonden, die niet te veel wijzigingen inhoud.
Het baanplan blijft. Dan moet ik ook niets in Train gaan veranderen.

Enkel het fysische perron van 40 mm offer ik op. De oude hartlijn tussen de twee sporen van 66 mm
breng ik dan naar 28 mm. Is 28 mm nog aanvaardbaar als perron, ( 4.48 m ?) of laat ik het weg.? Vermits het toch een technische baan word **, blijft het perron bestaan in iTrain, alleen is het dan een fictief perron. Geeft niets aan de werking van iTrain.
De draadsteun voor de helix moet dan ook niet verdwijnen. Een linkse wissel vervangen door een rechtse. Nieuwe isolatie leggen. Moet ik rechts een klein gedeelte van de baan verzagen en een nieuwe steunplaat maken.
Voorlopig ziet het er een beetje uit als een slagveld.
Afbeelding

** Het gaat mij vooral om het technische, de verdeling in blokken, later misschien melders via lichtsluis, het beheer van de baan in iTrain. Huisjes in elkaar kleven van “Metcalfe” vind ik ondertussen ook leuk. Misschien dat ik ze toch ooit op de baan plaats.
Grtz Erik

hvdkooij
It’s my birthday
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Als je een technische baan wil hebben is 20mm perron ook goed. Dan heb je wel een visuele referentie.

Kun je spelen met zaken als uitlijnen naast het perron in itrain. De kick van met zoiets prutsen en het werkend krijgen ... daar doe je het voor.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Bon, na het proefrijden kwam ik tot de ontdekking dat sommige loc’s gewoon ontspoorden op de helix. (Heeft mij dus één loc gekost die in stukken ligt :twisted: . Ontspoort en een val van 120 cm heeft hij niet overleeft). Voornamelijk aan de scheidingen/koppelingen waar ik de “Trackwsell” had gesoldeerd . Echt niet genoeg aandacht gegeven dat de scheiding in de cirkelbogen ligt van de helix.
Gezien de weinige plaats het ik doelbewust in de helix geen recht stukje rail gelegd , daar waar ik de scheidingen tussen de blokken wou.

Resultaat. Ik heb gewoon alles terug afgebroken. Rail losweken met water. Gelukkig dat ik dus de flex-rail had vastgezet met gewoon verdunde boekbinders lijm. Echt een aanraden om daar je flex rails mee vast te leggen. :?: :idea:

Dan langzaamaan terug de rail in de helix gaan leggen, maar met veel meer aandacht aan de technische kant van het gebruik van de “Trackswell”. De rails op de trackwell moet echt wel gebogen zijn.

Ik weet het, men zegt soms dat ik te ver ga.. :D :-) maar ik zie met mijn kennis en met mijn zin voor nauwkeurigheid geen ander weg dan : “Als het niet eenvoudig kan dan maar moeilijk”. Ik wil het juist hebben !!
Daarvoor even naar de Mac en twee schablonen getekend om die uit te frezen via de CNC. Het zijn twee gebogen stukjes aluminium van 2 mm. dik met zowel een straal van 230 mm en 263 mm. Die passen perfect tussen de rails van de flex.** , hiermede kan ik de rails perfect forceren in een bocht terwijl ik ze op de trackswell, in een bocht aan elkaar soldeer. Wel een vrije ruimte van 0.35 mm.

En dan de rails op de “Trackswell's” solderen . Eersts vanuit een recht stuk aansluitend aan de helix volgens de raaklijn. Dan twee andere koppelingen, ook weer met “Trakcswell” in een bocht. Voorlopig , met de nodige aandacht en het beetje forceren van de railstaven in een bocht lijkt het te lukken. :D

Dit is dus de 5e & 6e aansluiting. ( Ik zeg het nog eens, sommigen vinden het totaal overdreven, maar voor mij werkt het.) ik geef even een kort verslag hoe ik het gedaan heb.
“Trackswell” in een bocht leggen met scheiding van blokken.
1) de mal tussen de rails in de bocht van 230 mm. Bemerkt hoe de binnen-rail mooi aansluit, doch hoe de buitenrail een beetje openspringt.
Afbeelding
Na het solderen van de binnenrail en daarna de buitenrail. Met het tegen de mal aandrukken van de buitenrail bekom ik dit resultaat:
Afbeelding
Ziet er al wat beter uit, niet?

Nu de buiten rail van de helix. Ook weer eerst de binnenste spoorstaaf. Eerst het solderen van de binnenste spoorstaaf aan “Trackswell”. Dan een beetje spelen met hoe je de flexrail plooit totdat de buiten rail zich goed presenteert met de nodige opening:
Afbeelding

Het eindresultaat, na verwijderen van de mal :
Hier ook ineens met de Ohm meter controleren op isolatie.
Afbeelding

Dan, snel voor alles weer, door de spanning in de rail zich gaat vervormen. De flex met boekbinderslijm op de isolatie lijmen. En dan het geheel maar laten drogen.
Afbeelding

Het was kl***en, doch ik ben tevreden met de isolatie-lassen in de helix. Een proef wagonnetje loopt er vlot over.
Dus als je niets beter weet = "Moeilijk lukt ook" . :D :D
Nu de rest van de baan met Tracswell aan elkaar koppelen.

** afstand tussen de flex rail gemeten kom uit dat dit 9.15 tot 9.22 mm. is. Mal dus gemaakt met een spoorafstand van 9.10 mm.
Grtz Erik

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Waarom niet eerst even een valbeveiliging gemaakt, strookje board of triplex langs de rand van de helix.......

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Ben Spoorman schreef: 09 mei 2025, 13:12 Waarom niet eerst even een valbeveiliging gemaakt, strookje board of triplex langs de rand van de helix.......
goede vraag ! :D , Omdat ik er niet aan gedacht had. :oops:

"Board" of "triplex" langs een ronding :?: :!: is dan een strookje dik karton ook goed :?:
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”