De treinen van mijn Pa

Treinen_van_Pa

De treinen van mijn Pa

Bericht door Treinen_van_Pa »

Beste leden,

Ik zit met heel veel treinen (locs en wagons), spoor en andere toebehoren van mijn Pa. Het was zijn hobby en niet de mijne. Maar waar kan ik met het spul terecht? En hoe kan ik voor mijzelf de waarde een beetje inschatten? Zijn er stelregels qua afschrijving? Prijslijsten?

Ik zit nu al op 50+ locs (veelal met geluidsmodules) en het aantal wagons is bizar veel. Sommigen nog nieuw in doos. En qua rails zit ik nu op 8 volle curver bakken.
Het is H0 spoor en grotendeels Märklin. Maar ook wat exclusievere merken zoals Liliput? Hij koos vaak voor de wat meer speciale items.
Het duizelt, maar ik weet ook dat het niet goedkoop was bij aanschaf.

Iemand ervaring met een dergelijke erfenis? Is het nog gewild en door wie?

Alvast dank.
Zoon van. Op zoek naar een waardevolle oplossing voor de treinen van Pa.
H0 (digitaal) treinen, spoor en toebehoren. ± 10 jaar oud en nieuw gekocht. Veel met originele doosjes.
Märklin | Brawa | Esu | Liliput | Roco | Schuco - Het is veel, heel veel!

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

Beste,

Je kan naar een opkoper toe. Zoals [urlhttps://modeltreinen-verkopen.nl/[/url]

Of je veilt het zelf op bijvoorbeeld Catawiki. Wel meer werk, maar ook kans dat je meer geld ervoor krijgt.
Met vriendelijke groet, Mark

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Wil je de maximale waarde dan moet je alles indexeren en per stuk vekopen. Of per set als je vader dat een beetje gedocumenteerd had.
Opkopers zullen een totaal bod doen waarmee ze verwachten dat ze uiteindelijk winst maken op de verkoop. Maar dan heb je niet het werk.

Je kan wat steekproeven doen uit je lijst en zien waar de betreffende loc of wagon voor gaat op dit moment.
Maar er is best wat materiaal wat nu meer kost op marktplaats dan wat het ooit in de winkel heeft gekost.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.

AlbertG

Bericht door AlbertG »

Ik onderschrijf wat hierboven al gezegd is. Wil je er het maximale uithalen dan zal je het per stuk of per set moeten verkopen.
Hieronder 2 bedrijven die zich speciaal richten op Märklin. Je kan het natuurlijk altijd proberen wat je er op die manier voor krijgt.
https://www.mbtrains.nl/
https://www.twentrain.nl/

Ik ken ze allebei, daarom durf ik ze aan te bevelen. Verder heb ik er geen belang bij.
Succes en sterkte.
Vriendelijke groeten,
Albert.

Mijn video's: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

c-rails

Bericht door c-rails »

Treinen_van_Pa schreef: 24 apr 2025, 19:14 Maar waar kan ik met het spul terecht?
Twee hoofdmogelijkheden:
1. Opkoper
2. Zelf verkopen

Voordeel 1:
- Opkoper neemt alles voor 1 prijs en dus ook alles in 1 keer weg
Nadeel 1:
- Opkoper biedt fractie van de waarde. Hierbij moet je denken aan 10 tot maximaal 15%.
. Reden:
.. Het kost hem tijd,
.. niet alles gaat hij verkopen
.. hij heeft transportkosten
.. hij is niet alles in één keer kwijt

Voordeel 2:
- je krijgt meer geld voor je waar. Bijzondere items kunnen zelf meer opbrengen dan oorspronkelijk. Dan is wel originele verpakking en staat van belang.
- vaak komt het terecht bij een gelijke liefhebber, als je vader
Nadeel 2:
- het kost jou tijd. Items worden vaak per stuk verkocht

Zelf verkopen kan via veilingsites als Marktplaats, Ebay, Troostwijk, Catawiki, Vinted, enz. Hou er wel rekening mee, dat bij sommige sites je verplicht bent te verkopen als de hoogst bieder iemand is die een fractie van de prijs heeft geboden. Sommige veilingsites doen erg moeilijk als je een minimale verkoopprijs vast wilt zetten.
Treinen_van_Pa schreef: 24 apr 2025, 19:14 En hoe kan ik voor mijzelf de waarde een beetje inschatten?
Voor Märklin zou je een Koll-catalogus kunnen aanschaffen. Deze kost iets van €40, dacht ik. Ook kun je natuurlijk kijken op de eerder genoemde sites waarvoor zaken weggaan. Hou wel rekening met het feit, dat op soms zaken onderhands weggaan, ondanks dat er een bod is. Dit gebeurd nogal eens op Marktplaats.
Treinen_van_Pa schreef: 24 apr 2025, 19:14 Zijn er stelregels qua afschrijving?
Afschrijving is een zakelijk economische term en is niet van toepassing op consumentgoederen. Het einde is gewoon de stort. Maar er zit bij zaken als modelspoor een persoonlijk motief achter, namelijk hoe graag iemand het wil hebben. Dat fenomeen zie je wel eens op Catawiki, dat er een aantal mensen zijn, die een item graag willen hebben en dan tegen elkaar opbieden. Ik heb weleens gezien, dat deze prijzen dan boven de verkoopwaarde schieten, terwijl ze nieuw nog verkrijgbaar zijn. Hebberigheid maakt soms blind.

Je zou ook eens kunnen kijken bij een modelspoorvereniging bij je in de buurt en daar om raad vragen.

Op je vraag of het gewild is kan ik alleen maar bevestigend antwoorden. Voor alles is wel een adept te vinden. Er zijn er bijvoorbeeld nog zat, die met de oude metalen rails van Märklin werken en het wordt ook nog steeds wel xxxxdehands aangeboden.

Wat ook nog een optie zou zijn is op een beurs gaan staan. Maar dan moet je wel een beetje in het snotje hebben wat iets kost.
Met vriendelijke groet,
Cor

Plaats reactie

Terug naar “Aangeboden”