Dat een 16 poort module eigenlijk 2x een 8 poort module is en dat je daarmee moet rekenen staat bepaald niet bepaald handig in de manual.
Goed om te horen dat je in ieder geval verder kan.
Erik's baantje van 165 x 85
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
Leercurve in modelspoor heb ik wel degelijk ONDERSCHAT. zeker wat dig. techniek betreft. Ook het ontbreken van kennis over wat er op de 'markt' beschikbaar is. En die fabricant handleidingen zijn ook niet "het van het".
Nu de prob's met programmeren ook zijn opgelost ( zie forum iTrain), kan ik mijn loc's van adressen gaan voorzien en dan de "speed measurements" en eventueel aanpassen, volgens Martin zijn handleiding.
Benieuwd wat ik nu weer ga vinden

Nu de prob's met programmeren ook zijn opgelost ( zie forum iTrain), kan ik mijn loc's van adressen gaan voorzien en dan de "speed measurements" en eventueel aanpassen, volgens Martin zijn handleiding.
Benieuwd wat ik nu weer ga vinden

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.3, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.3, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
En ja, je zult weer wat nieuwe dingen gaan vinden - maar hoe verder je komt, des te meer krijg je het in de vingers. Het is de kunst om geduldig te blijven als het een keer in de poeier loopt. Dat ging bij mij ook op en af, maar uiteindelijk is het goedgekomen. En dan is het ook gewoon leukErik-B schreef: 18 apr 2025, 16:16 Leercurve in modelspoor heb ik wel degelijk ONDERSCHAT.
+
Benieuwd wat ik nu weer ga vinden![]()
![]()

Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1
Ik ben klaar met het inlezen van alle CV ’s van mijn loc’s en ze ook voorzien van een eigen adres.
Doch één loc had wel eigenaardige CV waarden.
Voor ik ze ga overschrijven vanuit programmeer-spoor. post ik hier even wat ik vond.
Hopelijk kan iemand mij die eigenaardig waardes verklaren.
CV Description Fact. Now(Read)
1 Address. 3 68
2 Min. speed 1 45
3 Acceleration delay 2 45
4 Braking delay 1 45
5 Max. speed 1 45
8 Manufact. ID 145 233
17 Extended address. 192 236
18 Extended address. 128 172
28 Railcom 3 47
29 DCC 14 58
66 Forward trim 0 44
95 Backward trim 0 44
betekend dit dat de decoder defect is??
Doch één loc had wel eigenaardige CV waarden.
Voor ik ze ga overschrijven vanuit programmeer-spoor. post ik hier even wat ik vond.
Hopelijk kan iemand mij die eigenaardig waardes verklaren.
CV Description Fact. Now(Read)
1 Address. 3 68
2 Min. speed 1 45
3 Acceleration delay 2 45
4 Braking delay 1 45
5 Max. speed 1 45
8 Manufact. ID 145 233
17 Extended address. 192 236
18 Extended address. 128 172
28 Railcom 3 47
29 DCC 14 58
66 Forward trim 0 44
95 Backward trim 0 44
betekend dit dat de decoder defect is??
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Grtz Erik
Grtz Erik
Ik zou zeker DecoderPro gaan installeren op je Raspberry PI hiervoor.
Werkt prima naast rocrail en ik verwacht dus ook naast itrain.
Daarmee kan je een lok uitlezen zonder veel handwerk.
Zie ook https://www.jmri.org/help/en/html/apps/ ... ndex.shtml
Of de waardes zinvol zijn is erg lastig in te schatten zonder meer details.
Werkt prima naast rocrail en ik verwacht dus ook naast itrain.
Daarmee kan je een lok uitlezen zonder veel handwerk.
Zie ook https://www.jmri.org/help/en/html/apps/ ... ndex.shtml
Of de waardes zinvol zijn is erg lastig in te schatten zonder meer details.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Wil wel :
Kan ik nog ergens anders wat info vinden over die decoder-pro?
Werkt met met een appart toestel om te programmeren?
Werkt dat via iTrain?
ik zie dat het vraagt om java 11, doch ik zit al in versie 17 ??
Kan ik nog ergens anders wat info vinden over die decoder-pro?
Werkt met met een appart toestel om te programmeren?
Werkt dat via iTrain?
ik zie dat het vraagt om java 11, doch ik zit al in versie 17 ??
Grtz Erik
Grtz Erik
ik heb nog een ander vraag waar ik weer het antwoord niet van ken.
Betreffende bovenstaande loc... kan je op één of ander manier een decoder terugzetten op fabriek instelling.
Ik heb ondertussen toch eens geprobeerd om het adres, via iTrain om te zetten naar "24". doch als ik daarna de decoder uitlees zie ik nog steeds "68"
staan.
Waarom nog eens extra Java gaan installeren, en JMRi, als ik speciaal voor deze kleine zaken,zoals eenmalig adres of instelling van een loc zetten, ik bij iTrain een Plus versie heb? Dat zou normaal gesproken moeten werken niet ?
Zover ik heb kunnen lezen in de docu van JMRI. zie ik nergens dat het werkt met een Z21 centrale !! dus dat is daarom ook al uitgesloten.
Betreffende bovenstaande loc... kan je op één of ander manier een decoder terugzetten op fabriek instelling.
Ik heb ondertussen toch eens geprobeerd om het adres, via iTrain om te zetten naar "24". doch als ik daarna de decoder uitlees zie ik nog steeds "68"
staan.
Waarom nog eens extra Java gaan installeren, en JMRi, als ik speciaal voor deze kleine zaken,zoals eenmalig adres of instelling van een loc zetten, ik bij iTrain een Plus versie heb? Dat zou normaal gesproken moeten werken niet ?
Zover ik heb kunnen lezen in de docu van JMRI. zie ik nergens dat het werkt met een Z21 centrale !! dus dat is daarom ook al uitgesloten.
Grtz Erik
Grtz Erik
-
Het werkt gewoon met de Z21 hoor, even verderop kijken op de website van JMRI bij het kopje "hardware".
Het lezen van CV8 geeft je info over de fabrikant van de decoder. De waarde 145 die je leest staat voor Zimo. En Zimo's kun je resetten door waarde 8 schrijven in CV8.
Gr, Ben.
Het lezen van CV8 geeft je info over de fabrikant van de decoder. De waarde 145 die je leest staat voor Zimo. En Zimo's kun je resetten door waarde 8 schrijven in CV8.
Gr, Ben.
Heb dat geprobeerd, cv8 op "8" , en dan schrijven in iTrain. doch daarna bij lezen zie ik nog altijd ' 233' ik begin te veronderstellen dat eventueel die decoder stuk is.
Eens bij DTS geinformeerd naar een vervanger van die decoder.
Verder nieuws... ik heb nu alle sporen die er liggen met een stuk of 3 lok's proefgereden. Dat ging beter dan ik verwacht had. Enkel dat ik de helix terug moeten leggen. De verbindingen tussen de blokken in de helix, die ik met "Trakswell" had gemaakt zijn toch niet zo zuiver gelegd. Sommigen zijn goed maar er zijn er ook twee die slecht zijn. Als beginneling had ik daar wel problemen verwacht. Dat word dus de rail terug los, de trackswell terug los solderen en alles terug gaan leggen ,met wat meer aandacht aan de verbindingen.
Modelspoor beginnen lijkt hier meer een processie van "Echternach". Twee stappen vooruit, Eén stap achteruit.
Zal maar positief blijven en denken dat de volhouder wint.
Hopelijk kan ik jaar '81' afsluiten en word jaar '82' beter

Eens bij DTS geinformeerd naar een vervanger van die decoder.
Verder nieuws... ik heb nu alle sporen die er liggen met een stuk of 3 lok's proefgereden. Dat ging beter dan ik verwacht had. Enkel dat ik de helix terug moeten leggen. De verbindingen tussen de blokken in de helix, die ik met "Trakswell" had gemaakt zijn toch niet zo zuiver gelegd. Sommigen zijn goed maar er zijn er ook twee die slecht zijn. Als beginneling had ik daar wel problemen verwacht. Dat word dus de rail terug los, de trackswell terug los solderen en alles terug gaan leggen ,met wat meer aandacht aan de verbindingen.
Modelspoor beginnen lijkt hier meer een processie van "Echternach". Twee stappen vooruit, Eén stap achteruit.

Zal maar positief blijven en denken dat de volhouder wint.
Hopelijk kan ik jaar '81' afsluiten en word jaar '82' beter

Grtz Erik
Grtz Erik
-
Ik ben bang dat je de materie nog niet helemaal door hebt. Dat bedoel ik niet onaardig maar da's wat ik lees.
CV8 kun je niet beschrijven waardoor de waarde verandert en als je uitleest lees je altijd hetzelfde, ook na een reset. Verder zie ik in de tabel die je post dat CV1 de waarde 3 heeft, het DCC adres is dus 3.
CV8 kun je niet beschrijven waardoor de waarde verandert en als je uitleest lees je altijd hetzelfde, ook na een reset. Verder zie ik in de tabel die je post dat CV1 de waarde 3 heeft, het DCC adres is dus 3.