Erik's baantje van 165 x 85

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Nog een vraagje.
Voor de wissel aansturing heb ik de “switchpilot” van Esu.
De DCC spanning moet ik dan aanleggen bovenaan rechts .
Doch de voeding van de railspanning op de wissel spoorstaven geschied door een diode brug.( wissel behoren niet tot een groep. Ook op aanraden had ik alle blokken en dus ook de wissel dubbel geïsoleerd. Geen doorlopende rail ergens. Die diodebrug spanning moet ik op een of ander wijze ook aanbrengen op de relais uitgangen van de ESUvoor de voeding van de puntstuk isolatie. Mag die ESU ( de DCC spanning) ook gevoed worden via de diodebrug.? Dat zou voor de aanleg van de draden mij mooi uitkomen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Erik-B schreef: 15 apr 2025, 23:37 Bedankt voor de hulp. Het is gelukt. De blauwe ledjes flikkeren en als ik wissels bedien hoor ik relais klikken . :D
Heb er wel even de Raspberry tijdelijk moeten voor demonteren.
wel veel te vroeg gejuicht :oops: :mrgreen: in iTrain werk de speed test niet.
Ik kan een loc manueel laten rijden; doch als die over de verschillende blokken komt licht de bezetmelders niet op.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

sorry voor de prob's

Dat is nu 5 jaar dat ik probeer om met modelspoor te beginnen. Het heeft een hoop geld gekost. Het heeft me meer zorgen gekost en ik heb er de tijd niet voor om een hele dag bezig te zijn om een eenvoudig probleempje op te lossen. Ik heb mijn handen al vol met de zorg voor de gehandicapte echtgenote. Ik deed vroeger aan scheeps-modelbouw en vermits ik al 20 jaar aan huis gekluisterd ben, heb ik sinds corona een hobby gezocht die ik “in huis kan uitvoeren”.

Ik koos voor modeltreintjes. Was dat een grote vergissing.

Ik bots overal op iets dat weer niet werkt, door gebrek aan kennis. Mijn leeftijd speellok een rol, ben niet meer zo snel in iets leren of iets uitvoeren. Moet toegeven dat fora’ daar ook geen hulp bij zijn. Ik heb jaren gezocht naar iemand die eens aan huis wou komen kijken of toch even de helpende hand rijkt. Het is nu de vierde maal dat ik,sinds een paar dagen , probeer een eenvoudig recht spoortje werkende te krijgen voor de speedmeting van mijn loc’s. Zoiets eenvoudig lukt al niet.

Ik heb er mijn buik vol van.

Die treinbaan vliegt op de kliko. Met wagons, rails loco's. Alles in één doos en buiten.
De cirkelzaag in de houten kast en rails, ineens méé met de grote doos op de kliko.
Tenzij ???
Grtz Erik

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Erik-B schreef: 16 apr 2025, 21:54
Erik-B schreef: 15 apr 2025, 23:37 Bedankt voor de hulp. Het is gelukt. De blauwe ledjes flikkeren en als ik wissels bedien hoor ik relais klikken . :D
Heb er wel even de Raspberry tijdelijk moeten voor demonteren.
wel veel te vroeg gejuicht :oops: :mrgreen: in iTrain werk de speed test niet.
Ik kan een loc manueel laten rijden; doch als die over de verschillende blokken komt licht de bezetmelders niet op.
Een praktische vraag. Heb je nog een aanpassing gedaan voor de secties die niet via de bezetmelders gaan?
Zie ook: https://www.nproject.org/nl/modelspoor- ... modelbaan/

Dit heb ik nu consequent gedaan op mijn module bak en dat zorgt er voor dat je een betrouwbare melder hebt.
Mijn rail stukken waren relatief lang waardoor ik uiteindelijk de lok wel zag maar dan pas nadat de lok helemaal in de sectie was met detectie.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Je kan op de raspberry PI gebruikmaken van de JRMI software.
Als je bijvoorbeeld de DecoderPro pakt dan kun je ook je Z21 aardig in detail volgen en dan weet je ook of je uberhaupts iets mee krijgt.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik alle electronica los op buro heb getest. Met een 1k5 weerstand als "lok" om all alle melders te testen en zien dat ze netjes binnen komen op de centrale.
Gelet op het hoge 2e hands gehalte hier zeker geen verkeerde actie. Dan hoef ik niet moeilijk te gaan doen.

En Antwerpen is zo'n 3 uur weg van mij. Dat is wel even te ver om eens een uurtje mee te kijken.

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

hvdkooij schreef: 17 apr 2025, 13:57 Een praktische vraag. Heb je nog een aanpassing gedaan voor de secties die niet via de bezetmelders gaan?
Zie ook: https://www.nproject.org/nl/modelspoor- ... modelbaan/

Dit heb ik nu consequent gedaan op mijn module bak en dat zorgt er voor dat je een betrouwbare melder hebt.
een diode schakeling is niet nodig , ik heb geen niet gemelde blokken.
Wat ik wil doen is nu een snelheidsmeting in iTrain. en dit is op dit moment het bedrade spoorgedeelte.
Afbeelding

Wat wel is aangesloten is de R-bus naar de 3 X16 modules.
1) het is die 3 modules die ik van een adres wil voorzien.
2) Dan kan ik in iTrain de snelheidsmetingen doen. ( Wat nu niet lukt)
3) Dan kan ik enkele CV, via iTrain programmatie veranderen.
4) als dat gelukt is ga ik de instellingen doen van de ESU.
5) dan pas verder met bedraden van de rest van de baan en testrijden.

of zoals hoger geschreven, alles in de kliko.
Ik heb alleen een RB-PI, iTrain en een macbook-pro. Geen ander toestellen zoals "maus" of "programmer" of wat dan ook. Ook geen Win-pc
Wel een scoop, voltmeter, regelbare voedingen, CNC freesmachine en draaibank ;)
Grtz Erik

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Programmeren van de units op de Rbus is zo-wie-zo niet het meest eenvoudige om te doen.
Dat kan alleen met maar 1 Rbus module aangesloten per keer.
En om ze goed te laten werken moet je de melders strak aaneengesloten programmeren.

Als de met Decoder Pro aan de slag gaat dan is het wellicht het makkelijkste om ze te programmeren met POM.
Configuration via pseudo CV address
The Z21®- Detector X16 can also be configured using POM programming commands if it is configuration mode.

Memory aid: Article number 10819 ==> pseudo “loco address” 9819
Wat te vinden is in de manual https://www.z21.eu/media/Kwc_Basic_Down ... 24-web.pdf

Ik zou voorals nog module 2 en 3 even los laten en zorgen dat module 1 werkt.

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

voor ik alles weggooi..
Alles even op zero ….

Ik heb de R-bus draden van de eerste naar tweede en naar derde X16 module los gedaan.
Dan op de knop van de eerste X16 gedrukt totdat het groene lampje aanging. (Dacht terug fabrieksinstelling - In de handleiding staat wel "red led" )
Gewoon iTrain gestart. Snelheidsmeting gestart. Een lokje gekozen dat vroeger al reed.
Op het spoor gezet, en iTrain een snelheid-range aangevinkt en start ….

En dat treintje reed. En de bezetmelders in iTrain werden licht rood.

dan kan ik nu het volgende probleem aanpakkken.
Enkele CV waarden in twee loc's veranderen via iTrian. dat werkt nu ook nog niet wegens ????

Dan terug naar de spoorbaan met zijn blokken… maar dan moet ik die twee ander X16’s kunnen programmeren en of van een adres voorzien.
En nogmaals ik heb GEEN decoder-pro ter beschikking. Ik zal het moeten doen met dat knopje op die X16’s.
dus daarin alle hulp welkom.

Als het zo moeilijk is om twee of meer X16'ers aan elkaar te koppelen. Waarom ze niet vervangen door iets dat wel werkt en dat je ook kan koppelen aan een Z21(zwart)/ zou een DTS88n-CS kunnen ??? en kan je die DTSC88n-CS ook zonder een win-PC of een Win program instellen??
Grtz Erik

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Erik-B schreef: 17 apr 2025, 17:30
......zou een DTS88n-CS kunnen ???
Nee. De Z21 heeft geen S88 bus.

Ik kan je maar één ding adviseren: zoek hulp. Ga naar het forum van Modelspoormagazine, maak een account aan en doe een oproep met de vraag of iemand je kan helpen bij je thuis.

https://forum.modelspoormagazine.be/

Gr, Ben.

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

nachtje wakker gelegen.

04.25 !!!! Hoerraaaaa; ik kan de Z21-detector X16 manueel programmeren.
Je moet het handboek voor 200% volgen en goed tussen de regels lezen !!!!

Hoe heb ik het gedaan.
Ik heb 3 modules die ik van een adres moet voorzien.
Intern zijn de X16’s feitelijk 2 modulen van telkens 8 ingangen.( intern genummerd 1 &. 2)
Je moet de X16’s ook aansluitend nummeren. Doosje 1 = adres 1, doosje 2 = adres 3, doosje 3 = adres 5.

Daarvoor maak ik in iTrain drie losse wissel. Ik noem ze W1 - W2 -W3

W1 met adres = 1
W2 met adres = 3
W3 met adres = 5
Nu zorg ik dat de “ doosjes allemaal voorzien zijn DCC spanning.
Geen R-bus draad naar de Z21 !!!!!

Zorg dat de 3 doosjes op fabriek instelling staan . >8 seconden op knopje duwen totdat het groene lampje aangaat ( In de handleiding staat rode led = dat is dus fout gedrukt)

Sluit nu het eerste doosje aan met de R-bus. Alle andere doosjes NIET verbonden.
Druk op blauwe knopje- witte led gaat flikkeren. Activeer nu in iTrain de W1.( adres =1)
Witte led gaat uit en blauwe led gaat van flikkeren naar blijf branden.
Koppel nu de R-bus los van het eerste doosje.

Sluit nu het tweede doosje aan met de R-bus. Alle andere doosjes NIET verbonden.
Druk op blauwe knopje- witte led gaat flikkeren. Activeer nu in iTrain de W2. (Adres =3)
Koppel nu de R-bus los van het tweede doosje.

Sluit nu het derde doosje aan met de R-bus. Alle andere doosjes NIET verbonden.
Druk op blauwe knopje- witte led gaat flikkeren. Activeer nu in iTrain de W1.
Koppel nu de R-bus los van het derde doosje.

Pas hierna kan je de R-bus definitief verbinden. Van de Z21 naar de R-bus van 1e doosje, dan van 1e doosje naar R-bus 2e doosje, dan van 2e doosje naar 3e doosje, etc.
terug mijn origineel baanplan ingelezen in iTrain. en ik zie nu mijn verschillende melders. en ze reageren correct.

Kan beginnen met de blokken die al gelegd zijn te gaan testen..
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”