Erik's baantje van 165 x 85

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Ik snap er de b*ll*n van -:)
Hoe moet ik nu die Z21 -detector X16 gaan instellen.
volgens handleiding : Configuration via button.
Connect the Z21®- Detector X16 to the R-BUS and supply track voltage of the control panel to the track
inputs P and N of the Z21®- Detector X16.
The blue "Status" LED flashes briefly and does not light up permanently until you have connected the
Z21®- Detector X16 to the R-BUS. Press the programming button on the Z21®- detector X16 for at least 1
second; the white program LED starts to flash
. Activate a magnet article with the address of your choice
within the next minute.
The magnet article can be activated using the Z21® App or another input device
such as the multiMAUS. The address has been accepted by the Z21®- detector X16 after the white program
LED has stopped flashing.
Ik heb geen win-pc, enkel een Raspberry-PI en ook geen Z21 App. Ook geen multiMAUS :.
Wat bedoelen ze met een “magnet article” en waar moet ik dat dan aansluiten?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Een “magnet article” is bijvoorbeeld een wisselaandrijving. Ik neem aan dat je iets hebt (een DCC centrale bijvoorbeeld) waarmee je een wisseladres kan sturen?

Om het ding te programmeren stuur je het gewenste adres vanuit het keyboard van je centrale. Stuur je bijvoorbeeld 17 dan heb je de terugmeld adressen 17 t/m 32 ingesteld.

Gr, Ben.

Ben Spoorman

Overigens gaf ik dat antwoord desgevraagd een jaar geleden ook al......... :(

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Ben Spoorman schreef: 13 apr 2025, 18:42 Overigens gaf ik dat antwoord desgevraagd een jaar geleden ook al......... :(
OOPS, Juist dat heb je een jaar geleden ook geschreven, en sindsdien is er ook niets meer gebeurt.
Maar het blijft een raadsel.
Een “magnet article” is bijvoorbeeld een wisselaandrijving. Ik neem aan dat je iets hebt (een DCC centrale bijvoorbeeld) waarmee je een wisseladres kan sturen?
.
Ik heb enkel RC-servo's en een Raspberry-pi en een Z21 en iTrain. dus hoe kan ik een adres sturen?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Ben Spoorman

Maak een neppe wissel aan in iTrain met het gewenste adres. En na het drukken op het programmeerknopje zet je het wissel om en klaar.

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

[ quote]Maak een neppe wissel aan in iTrain met het gewenste adres. En na het drukken op het programmeerknopje zet je het wissel om en klaar. [/quote]

Al de electronica en de bezetmelders ( 3 stuks) zitten onder de bodemplaat. Terwijl de Rasp-Pi is ingebouwd in een soort lade aan de bovenkant van de baan. Om dus op het knopje te duwen, en dan de wissel te laten schakelen in iTrain, moet ik eerst de tafel openklappen, de Rasp-pi opstarten, iTrain opstarten… en dan kan ik de wissel verleggen. Ondertussen is natuurlijk dat wit lichtje al lang terug uit.

Ik kan ook de rasp-Pi al opstarten, iTrain opstarten. Baan terug opklappen, op knopje duwen , kast terug openklappen, lade met Rasp-Pi terug uitschijven, en tegen dat ik wissel wil omschakelen is dat wit lampje ook al uit.

Alternatief is heel de Rasp-pi terug uitbouwen hem tijdelijk naast de baan te leggen en voorlopige aansluitingen te maken.
ander alternatief. de bezetmelders terug demonteren. de baan openklappen. de bezetmelders voorlopig op de tafel leggen, voorlopige voeding draden aansluiten. dan de adressen invoeren en dan alles terug onder de tafel monteren.

dus de vraag : is er geen ander manier ?
Grtz Erik

Ben Spoorman

Toch maar de Z21 app gebruiken?

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Z21app werkt enkel op een Win :oops: machine.
Niet bij een Linux..

Ben nu de "Rasp-PI" uit zijn behuizing aan het slopen. ;)
Grtz Erik

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Kan een paar zaken verzinnen.
1. Zorg dat je RPI over het netwerk bereikbaar is met bijv. een laptop (eender welk merk of OS religie) met daarop een VNC client. Dan kun je vanaf daar de itrain actie doen terwijl je de laptop op een positie brengt waardoor je eenvoudig de acties achter elkaar kan doen.

2. Leen of koop een multimaus. Kan altijd handig zijn om dit soort handregel werk te doen.

3. overweeg een Alternatieve XBUS controller ... https://www.etecmo.nl/producten.html#portfolio-4
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Bedankt voor de hulp. Het is gelukt. De blauwe ledjes flikkeren en als ik wissels bedien hoor ik relais klikken . :D
Heb er wel even de Raspberry tijdelijk moeten voor demonteren.
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”