digitale overweg
Enkel of dubbelspoor maakt in zoverre uit dat je 1 of 2 melders hebt voor het starten van de overweg en1 of twee melders voor het openen vn de overweg. De YD8248 regelt verder de gehele overweg. Je hebt zelfs vier servo uitgangen dus kan je eventueel ook een overweg met vier slagbomen bedienen met deze decoder.
Groeten,
Guus
3 keer linksaf is ook rechtsaf, 800 keer linksaf is Indy 500
Baan: Spoor-N "station Franeker" periode 1957-1984, dieseltractie, Z21, iTrain
Guus
3 keer linksaf is ook rechtsaf, 800 keer linksaf is Indy 500
Baan: Spoor-N "station Franeker" periode 1957-1984, dieseltractie, Z21, iTrain
Over hoeveel sporen je gaat met de overweg maakt op zich niet uit.
Het verschil is welk andreas kruis je er op zet.
Het verschil is welk andreas kruis je er op zet.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
-
Nou dat maakt wel degelijk uit. Check maar eens het volgende: 2 treinen naderen de overweg, eentje iets later dan de ander. De trein die het eerste aan komt sluit de overweg, vervolgt z'n weg en bij de 2e melder aangekomen opent de overweg weer terwijl de andere trein nog over de overweg rijdt tussen de twee melders in.
Een oplossing kan zijn een lichtsluis ter hoogte van de overweg die als 5e melder bewaakt of de weg vrij is.

Een oplossing kan zijn een lichtsluis ter hoogte van de overweg die als 5e melder bewaakt of de weg vrij is.

In die context kom ik al snel op een oplossing die niet meer met een paar standaard modules aan elkaar geklust moet worden.
Dan heb je aanvullende logica nodig om de bewaking correct te doen.
Daarom was mijn idee om het toch vanuit rocrail te sturen.
Dan is op enkel spoor ook al niet meer van belang welke richting je op rijdt.
Bij reserveren van het blok kun je starten met de bomen dicht te doen.
Als het blok wordt vrijgegeven dan mogen ze weer omhoog.
Zorg je dat er nog wat vertraging zit tussen knipperlichten omzetten en dan pas de bomen sluiten dan heb je gelijk een deel van de aan rijd tijd gevuld tussen reserveren van het blok en het blok oprijden.
In principe kan ik het concept volledig in theorie testen in rocrail zonder nog enige electronica in te zetten.
Net zoass ik nu al wel seinen heb gedefinieerd maar nog niet op de baan heb gezet.
Dan heb je aanvullende logica nodig om de bewaking correct te doen.
Daarom was mijn idee om het toch vanuit rocrail te sturen.
Dan is op enkel spoor ook al niet meer van belang welke richting je op rijdt.
Bij reserveren van het blok kun je starten met de bomen dicht te doen.
Als het blok wordt vrijgegeven dan mogen ze weer omhoog.
Zorg je dat er nog wat vertraging zit tussen knipperlichten omzetten en dan pas de bomen sluiten dan heb je gelijk een deel van de aan rijd tijd gevuld tussen reserveren van het blok en het blok oprijden.
In principe kan ik het concept volledig in theorie testen in rocrail zonder nog enige electronica in te zetten.
Net zoass ik nu al wel seinen heb gedefinieerd maar nog niet op de baan heb gezet.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
En voor dubbelspoor kan je acties gebruiken om de bomen te sluiten als een van de sporen bereden wordt (gereserveerd is) en na het passeren van de trein de bomen pas te openen als ook het andere spoor vrij (niet gereserveerd) is.
Groeten,
Bas.
Bas.