Hallo,
Ik heb gisteren op de modelspoorbeurs in Houten een Fleischmann 504750 3-taats motorschild gekocht om een oude FLM 4230 locomotief om te bouwen van analoog naar digitaal met ESU decoder.
In de LokSound handleiding lees ik iets over condensatoren verwijderen bij oude Marklin motoren maar over 2-rail motoren wordt niets vermeld.
Wel lees ik op forums dat als je oude Fleischmann motorschilden zelf isoleert, alle condensatoren ook weg moeten.
Wat mij nu opvalt is dat op het nieuwe motorschild ook een condensator? tussen de 2 koolborstelhouders zit.
Zie in de bijlage het witte motorschild (de zwarte erboven is het oude motorschild waar ik alles al van verwijderd had)
Ik weet niet wat ik nu moet doen:
1 kan deze condensator wel blijven zitten?
2 zoja, wat is het nut ervan?
Ook heb ik nog een vraag over de aansluiting van de verlichting:
Kan de de massa aansluiting van de front/sluitverlichting laten zitten of moeten de lampjes ook volledig geïsoleerd worden van het chassis. Ik lees op internet verschillende verhalen hierover maar wil mn dure Loksound niet gelijk om zeep helpen….
Groeten André
Condensator op Fleischmann geïsoleerd motorschild?
Condensator op Fleischmann geïsoleerd motorschild?
- Bijlagen
-
- 44A96562-2BB3-4C5A-A835-B9E22397E384.jpeg (2.05 MiB) 383 keer bekeken
laten zitten want is een ontstoorcondensator. Voor de verlichting kan je kiezen : niet geisoleerd en naar massa of beter geisoleerd en aan de + en een uitgang van de decoder.
Volgens mij is het hier het advies volgen van je decoder. De ene decoder zegt er niet over of dat ze mogen blijven zitten.
Ik meende dat ESU nadrukkelijk aangeeft dat deze verwijderd moet worden.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
-
Nee, dat zeggen ze niet. De C tussen de polen moet blijven.hvdkooij schreef: 23 mar 2025, 16:57
Entfernen Sie alle Drähte zwischen Motor und Decoder und alle Entstörkondensatoren, außer dem zwischen den Motoranschlüssen.
Dank voor jullie reactie, de condensator blijft dus zitten.
Het isoleren van de lampjes tov massa wordt een uitdaging, vandaar mijn interesse in de mogelijkheid om de lampjes wel via massa te laten lopen. Ik lees dat ze dan zouden kunnen gaan knipperen, elders dat ze dan op halve sterkte branden.
Dat laatste zou geen probleem zijn daar het 12V lampjes zijn en de baanspanning ca 17V is.
Als iemand ervaring heeft met het aansluiten van lampjes op de decoder via massa, hoor ik dat graag.
Maar ik kan er gezien de titel van dit topic beter een nieuwe topic voor maken….
André
Het isoleren van de lampjes tov massa wordt een uitdaging, vandaar mijn interesse in de mogelijkheid om de lampjes wel via massa te laten lopen. Ik lees dat ze dan zouden kunnen gaan knipperen, elders dat ze dan op halve sterkte branden.
Dat laatste zou geen probleem zijn daar het 12V lampjes zijn en de baanspanning ca 17V is.
Als iemand ervaring heeft met het aansluiten van lampjes op de decoder via massa, hoor ik dat graag.
Maar ik kan er gezien de titel van dit topic beter een nieuwe topic voor maken….
André
Het is inderdaad per decodermerk verschillend, lees altijd de handleiding van je decoder!
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024