Puntstukpolarisatie kruising Yamorc

mvbeetje

Puntstukpolarisatie kruising Yamorc

Bericht door mvbeetje »

Hoi,

Ik poog een kruising te polariseren aan de hand van bijgevoegd voorbeeld. Is er iemand die voor mij een schema kan tekenen hoe dit aan te sluiten op bijvoorbeeld een Yamorc YD8116? Het betreft Peco code 55 materiaal.

In de legenda staat wat de verschillende kleuren e.d. betekenen. Alvast bedankt.

Groet, Martijn
Bijlagen
kruising.pdf
(86.41 KiB) 24 keer gedownload

c-rails

Bericht door c-rails »

Helpt dit?
Met vriendelijke groet,
Cor

mvbeetje

Bericht door mvbeetje »

Hoi Cor,

Dank voor de input. Ik kijk er naar.

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

De gestuurde uitleg gaat over de wissels.
De afbeelding bij de vraag lijkt er meer over te gaan hoe je de kruising aansluit.

Op https://train.delcour.org/kruising-pola ... schakelen/ staat een uitleg die werkt als je kruising helemaal vrij ligt.

In dit geval zou ik iets bedenken om ze mee te laten lopen op de wissels. Maar dat hangt ook af vanaf welke kruising je exact hebt.

Meer iets waar ik op de club een whiteboad bij zou pakken om het te tekenen. Als je 2 wisselschakelaars hebt gecombineerd aan je wissel dan zou het moeten kunnen.
Als je bijvoorbeeld een MTB4 gebruikt voor de wissels links en rechts boven dan moet het kunnen omdat die 2x een puntstuk kunnen schakelen. Maar het is nogal een verhaal om uit te leggen.

En er zitten beperkingen op. want het werkt alleen als je de kruising berijd met maar één van de 2 bovenliggende wissel op afbuigen.

Dus het is wel op te lossen maar niet bepaald eenvoudig en wellicht niet met het materiaal wat jij voor ogen hebt.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.

mvbeetje

Bericht door mvbeetje »

Alle informatie is welkom. Dank dus. ik zal er naar kijken.

denobis

Bericht door denobis »

Goede middag ik heb hier een paar plaatjes voor je maar dan wel situatie iTrain dinamo.
Ik gebruik hier bij geen puntstuk polarisatie maar middels een bistabiel relais die ik mee laat schakelen met de wissel tongen wissel ik de blokken automatisch mee en dat werkt perfect.
Ik gebruik dit met een dubbele engelse wissel , misschien heb je hier wat aan.
Bijlagen
bezetmelders bij kruiswissel.jpg
bezetmelders bij kruiswissel.jpg (121.37 KiB) 443 keer bekeken
melders gegroepeerd met kruiswissel.jpg
melders gegroepeerd met kruiswissel.jpg (30.79 KiB) 443 keer bekeken
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

In tekst waar ik dan aan denk als oplossing.

* Zet een MTB4 onder de wissel links boven.
* Schakelaar 1 in de MTB4 is voor het puntstuk van de wissel zelf.
* Schakelaar 2 in de MTB4 is voor het linker puntstuk van de kruising. Maar let op dat je dan de + en - kant andersom moet doen t.o.v. schakelaar 1. Dit is de korste bedrading naar het puntstuk.

Staat deze wissel op afslaan:
1. Dan is het punt stuk van de wissel dus de -
2. En het linker punt stuk van de kruising is dan de + wat dan het linker punt stuk toestaat om door te rijden vanaf de wissel.

Staat deze wissel op rechtdoor:
2. En het linker punt stuk van de kruising is dan de - wat dan het kruisend verkeer toestaat op het linker puntstruk van de kruising.

Daarna gaan we de boel spiegelen .....

* Zet een MTB4 onder de wissel rechts boven.
* Schakelaar 1 in de MTB4 is voor het puntstuk van de wissel zelf.
* Schakelaar 2 in de MTB4 is voor het rechter puntstuk van de kruising. Maar let op dat je dan de + en - kant andersom moet doen t.o.v. schakelaar 1. Dit is de korste bedrading naar het puntstuk.

Staat deze wissel op afslaan:
2. En het rechter punt stuk van de kruising is dan de + wat dan het rechter punt stuk toestaat om door te rijden vanaf de wissel.

Staat deze wissel op rechtdoor:
2. En het rechter punt stuk van de kruising is dan de - wat dan het kruisend verkeer toestaat op het rechter puntstruk van de kruising.

Mijn advies is om je tekening 4x uit te printen en het verhaal mee te tekenen met kleur potloden voor de 4 situaties.
1. Beide wissels rechtdoor.
2. Linker wissel afbuigen, rechter wissel rechtdoor.
3. Linker wissel rechtdoor, rechter wissel afbuigen.
4. Beide wissels afbuigen.

Als het goed is zie je dan dat alleen in situatie 2 en 3 je zonder kortsluiting over de kruising kan. Maar aleen van of naar de wissel die op afbuigen staat.

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Alternatief met maar 1 punt stuk schakelaar per wissel kan overigens ook.

Linker wissel stuurt puntstuk aan van linker wissel EN rechter punt stuk van de kruising.
Rechter wissel stuurt puntstuk aan van rechter wissel EN linker punt stuk van de kruising.

....

En de keuze voor een MTB4 is meer als voorbeeld. Op een andere manier wissel en punt stuk polorisatie aansturen mag ook.

Je opzet om het uit te tekenen in kleuren is een prima start punt. Met dit verhaal hoop ik dat het helder is welke opties je hebt.

mvbeetje

Bericht door mvbeetje »

Dank voor de reacties. De optie met de MTB motoren spreekt mij wel aan. Ik heb zelf van dit merk de MP1 motoren al in huis. Ik ga hier mee puzzelen.

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Mocht je ze nog nodig hebben: www.magicaminiatura.nl verkoopt ze tegenwoordig.

Wij gaan ze daar ook inkopen zodra de nieuwe webshop klaar is.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “YD8116 Signal decoder”