Denk het wel maar heb er geen ervaring mee.
Hier geld dus try and error.
Neem een ontkoppel railtje en een stuk rail en probeer het.
En anders zal je aan de dure digitale koppelingen moeten denken maar dat werkt dus alleen digitaal en zijn moeilijk verkrijgbaar.
zie: https://www.modelspoorgigant.nl/esu-aut ... ZQQAvD_BwE
en: https://www.etsmodelspoor.nl/categorie/ ... itaal.html
en :https://www.dtswebshop.nl/nl/sd-modell- ... daard.html
Hier is een filmpje er van te zien :https://www.sd-modell.com/sd-modell/pro ... lkupplung/
Haalbare (=berijdbare) hellingen?
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Hmm, ik geloof dat ik dan voor de koppelingen die regelmatig los moeten, maar de gewone koppelingen blijf gebruiken in plaats van hele dure digitale.
Ik hang bij de hellingen onder het landschap wel enkele mini wificamera's op om in de gaten te houden of een wagon losschiet. Ik heb nog wel een oude smartphone die als monitor dienst kan doen...
Dat is trouwens ook een leuk alternatief voor een dure cameralok: koop een kleine mini WiFi camera, zet die met een stukje dubbelzijdig plakband voorop een platte wagen en duw die met een lok over je baan: et voila...wil je het "passagiers uitzicht"? Zet de camera met de lens naar de zijkant.
Ik hang bij de hellingen onder het landschap wel enkele mini wificamera's op om in de gaten te houden of een wagon losschiet. Ik heb nog wel een oude smartphone die als monitor dienst kan doen...
Dat is trouwens ook een leuk alternatief voor een dure cameralok: koop een kleine mini WiFi camera, zet die met een stukje dubbelzijdig plakband voorop een platte wagen en duw die met een lok over je baan: et voila...wil je het "passagiers uitzicht"? Zet de camera met de lens naar de zijkant.
Met een camera voorkom je niet dat een wagon met een noodtrein naar beneden rijd en dan uit de rail klapt.
Groeten Hans
Groeten Hans
Dat is waar.
Je kan ook kijken of je geen geleider kan maken voor het geval er iets uit de bocht wil.
Zeker uit zicht is dat een slimme manier om schade te voorkomen of minimaal te beperken.
Zeker uit zicht is dat een slimme manier om schade te voorkomen of minimaal te beperken.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
Dat is zeker een vereiste.
Groeten Hans
Groeten Hans
Alle koppelingen hebben hun voors en tegen. Koppelingen van Fleischmann zijn nog steeds verkrijgbaar. Zelf ben ik gebruik gaan maken van de in hoogte verstelbare Roco universeel koppelingen. Op hellingen heb ik hier geen ervaringen mee, maar van anderen gehoord, dat men weinig problemen kent.
In deze link staan een aantal illustratieve filmpjes van diverse koppelingen.
Bij gebruik van digitale koppelingen heb je voor elke koppeling ook een decoder nodig. Errug prijzig.
In deze link staan een aantal illustratieve filmpjes van diverse koppelingen.
Bij gebruik van digitale koppelingen heb je voor elke koppeling ook een decoder nodig. Errug prijzig.
Met vriendelijke groet,
Cor
Cor
Inmiddels heb ik in de rommel lade 2 beugelkoppelingen gevonden met een verende! beugel.
Deze laten niet los.
Nu nog zien waar deze te koop zijn.
Deze laten niet los.
Nu nog zien waar deze te koop zijn.
Groeten Hans
Groeten Hans