Mijn baanplan begint "op papier" vorm te krijgen: https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Nu vraag ik mij af welke hellingen ik toe kan passen. Wat "trekken" de treinen nog zonder door te slippen of vast te lopen? Trein samenstellingen zullen er "hoog over" zo uit zien: 1 aangedreven as + 3 getrokken assen (Kittel of railbus met bijwagen?), 2 aangedreven assen met 4 tot 6 getrokken assen (2 wagen treinstel), 4 aangedreven assen met 16 getrokken assen (Roco V200 met 4 umbaurijtuigen 4 assen).
In het echt is 2,5/1000 al steil, maar wat lukt op een 2 rail gelijkstroom baan nog goed/ laat nog een realistisch rij beeld zien?
Haalbare (=berijdbare) hellingen?
Normaal hanteert met de norm van 3%. Er zijn er, die steilere hellingen geen probleem vinden, maar het inwendige mechanisme van de loc heeft er wel van te lijden. Daarnaast is ook het aanwezig zijn van goede antislipbanden (asb's) van betekenis en natuurlijk hoe schoon de rails zijn.
Dus veel factoren, die van invloed zijn.
Dus veel factoren, die van invloed zijn.
Met vriendelijke groet,
Cor
Cor
Klopt helemaal Cor.
Waar je ook rekening mee moet houden is dat beugelkoppelingen nog al eens de neiging hebben om los te laten waardoor de wagons met een noodvaart achteruit rijden en bij een bocht er uit vliegen.
Ik heb dat helaas mogen ervaren met een artitec wagon die kon ik dus afschrijven.
Waar je ook rekening mee moet houden is dat beugelkoppelingen nog al eens de neiging hebben om los te laten waardoor de wagons met een noodvaart achteruit rijden en bij een bocht er uit vliegen.
Ik heb dat helaas mogen ervaren met een artitec wagon die kon ik dus afschrijven.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
-
- Site Admin
Hans, ik rij dan wel n spoor, maar ik zet tussen de mijn stammen altijd vaste koppelingen of magneetkoppelingen om dat probleem van beugel koppelingen op de helling te voorkomen.
Met vriendelijke groet, Mark
Duidelijk, 3% is prima te doen in mijn baanpntwerp. Ik lees iets over losschietende beugel koppelingen. Hoe is dat met Roco kortkoppelingen en/of Fleischmann profi koppelingen (zijn die nog leverbaar)?
Die koppelingen zijn zeker nog leverbaar.
Maar hoe het met die koppelingen op een helling gaat daar heb ik geen idee van.
Ik vind die koppelingen lastig los te maken zeker als je wil rangeren.
Maar hoe het met die koppelingen op een helling gaat daar heb ik geen idee van.
Ik vind die koppelingen lastig los te maken zeker als je wil rangeren.
Groeten Hans
Groeten Hans
@Mark
Mijn oplossing is een hele kleine neodin magneet onder de koppeling plakken.
Niet elegant maar het werkt wel.
Mijn oplossing is een hele kleine neodin magneet onder de koppeling plakken.
Niet elegant maar het werkt wel.
Groeten Hans
Groeten Hans
Bedoel je dat je de kleinst mogelijk magneet onder een beugelkopeling doet? Kun je daar een fotootje van posten?
Nog een koppelingsvraag: ik snap dat kortkoppelingen lastig zijn bij rangeren (hoewel ik ook nieuwsgierig ben naar het gedrag van de Roco kortkoppelingen met voorontkoppeling). Een ontkoppel rail zal minder moeite hebben met de standaard beugel- of Fleischmann koppeling. Maar welk van deze 2 koppelt "korter"? Het meeste rangeerwerk zal toch met goederenwagons zijn. Qua "uiterlijk" vind ik de beugelkoppeling minder lelijk als de standaard Fleischmann koppeling.
Nog een koppelingsvraag: ik snap dat kortkoppelingen lastig zijn bij rangeren (hoewel ik ook nieuwsgierig ben naar het gedrag van de Roco kortkoppelingen met voorontkoppeling). Een ontkoppel rail zal minder moeite hebben met de standaard beugel- of Fleischmann koppeling. Maar welk van deze 2 koppelt "korter"? Het meeste rangeerwerk zal toch met goederenwagons zijn. Qua "uiterlijk" vind ik de beugelkoppeling minder lelijk als de standaard Fleischmann koppeling.
Ik kan je daar geen foto van sturen aangezien ik ze zwart gespoten heb en ze dus niet direct zichtbaar zijn.
De magneetjes zijn 4 x 2 mm en heel sterk.
Ze trekken de beugel (mits van metaal) stevig aan.
De magneetjes zijn 4 x 2 mm en heel sterk.
Ze trekken de beugel (mits van metaal) stevig aan.
Groeten Hans
Groeten Hans
Kunk nog wel de ontkoppel rail gebruiken of gaat dat dan niet meer?