Basis railplan klaar

gjvonk

Basis railplan klaar

Bericht door gjvonk »

De basis van mijn railplan is klaar.
Alleen het kopstation op het 1e blad en het lange "buiten" spoor op het 2e blad worden zichtbaar. De rest verdwijnt onder het landschap. Ik ben benieuwd of het als pdf zichtbaar is voor jullie.
railplan pdf.pdf
(1.11 MiB) 23 keer gedownload
Afbeelding

denobis

Bericht door denobis »

Ziet er goed uit ik zou als ik jou was er nu de blokken inzetten.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

gjvonk

Bericht door gjvonk »

Dankjewel, daar heb ik nog wel een vraag over: hoe doe je dat met een kopstation? Ik denk er nu over om alleen de drie parallelle sporen tussen de wissels in te delen als 3 parallelle blokken met ieder 3 secties?

Ik wil daar graag met 2 treinen tegelijk kunnen zijn: b.v. een getrokken trein laten kopmaken en tegelijk met een 2e lok goederen wagens laten rangeren naar de spooraansluitingen.

Overigens is het met Roco line opgezet, kleinst zichtbare radius is r3/4 in 1 van de meegebogen wissels, de rest r4, r5 of r6.

denobis

Bericht door denobis »

Dat ligt geheel aan welk programma je gaat gebruiken.
Bij iTrain heb je 1 blok (met dinamo) per kopstation spoor nodig.
Dus ja 3 blokken en bij iTrain geen secties nodig aan gezien iTrain de stopplaats bepaald door de gereden afstanden (Dit word aan de hand van de snelheidsmeting en ingevoerde gegevens gedaan).
Is een beetje lastig uit te leggen.
Hoe het bij andere programma's gaat daar heb ik geen idee van.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

gjvonk

Bericht door gjvonk »

Ai, dan wordt het nu dus ingewikkeld: als ik je goed begrijp wordt uiteindelijk door de aard en opbouw van de treinbesturingssoftware bepaald hoe de hardware ingericht moet worden klopt dat?

denobis

Bericht door denobis »

Dat klopt helemaal.
Dus je zal voor de bouw een keuze moeten maken.
Niet alleen de software maar ook de hardware.
Dinamo werkt bv. heel anders dan de z21 etc. (ik vind dinamo simpeler in gebruik).
Bij iTrain heb je per kopstation 1 blok met melder nodig voor de plaats bepaling.
Je kan dan ook er meerdere melders bij zetten voor bv. sein besturing etc.

Groeten Hans

gjvonk

Bericht door gjvonk »

Dat wordt handleidingen lezen, nog eens lezen, vergelijkingen uitpluizen. Ik was al begonnen met Dinamo en fijn dat het in NL is. Die 32 pagina's aanwijzingen zie ik nou nog niet direct als plug en play, ik zal toch een aantal webinars moeten volgen ben ik bang. Met name de aanvullende handleiding van de oc32ng kan ik nog niet vertalen naar het aansluiten en aansturen van elektromagnetisch bediende wissels, vormseinen (vleugelsignalen) en relais. Dat heeft vooral te maken omdat dit soort items in mijn begrip / kennis typische wisselstroom accessoires zijn die met wisselstroom bediend worden (werden)?

denobis

Bericht door denobis »

Ik zal je vertellen dat als je de dipswitches van de tm 44 modules goed gezet hebt dan werkt het gewoon verder heel simpel.
Wat je bij de tm44 wel direct moet doen is de overstroom beveiliging op medium zetten voor h0 (die staat standaard ingesteld op fast t.b.v n spoor).
Ook de oc32 is zeer gemakkelijk met de bijbehorende software te configureren (dit wijst bijna zichzelf).
Je kan heel gemakkelijk relais op de oc32 aansluiten maar middels uitbreidings printjes ook rechtstreeks spoelen van wissels.
Ik stuur mijn wissels aan met oc32 met daaraan 2 8 voudige relais kaarten (alie express) zodat de hele boel elektrisch van elkaar gescheiden is en er dan ook een mogelijkheid ontstaat om middels fysieke knoppen de wissels te bedienen naast de automatische bediening via iTrain.
Het belangrijkste is dat je in bv. iTrain de adressering goed zet.
Ik weet dat bv roco met zijn z21 serie weer net een iets andere adressering gebruikt als bv YaMorc.
Dat wil nog wel eens in het begin wat lastig zijn.

Groeten Hans

joopspoort

Bericht door joopspoort »

Ga eens te rade bij bijv. DTS.
Groet,
Joop

denobis

Bericht door denobis »

Had ik hem al aangeraden.

Groeten Hans

Plaats reactie

Terug naar “Baanplannen”