Onbekende decoders in DecoderPro

Vragen over de besturingsoftware JMRI
Antonius

Onbekende decoders in DecoderPro

Bericht door Antonius »

Hallo,

Sinds kort ben ik begonnen met het gebruik van DecoderPro en daarbij loop ik tegen het volgende probleem aan.

Als ik DecoderPro een decoder laat indentificeren dan krijg ik regelmatig als resultaat dat de decoder onbekend is. Dit geldt met name voor PIKO decoders. Ik heb wel eens de juiste PIKO decoder gevonden bij Ulhlenbrock maar er resteren er ook een paar die ik niet kan thuisbrengen. CV 7 en CV8 bieden weinig soelaas aangezien die verwijzen naar PIKO en die is juist niet te vinden in DecoderPro. Mijn vragen:

>Is er zoiets als een periodieke update van decoders voor DecoderPro? Ik heb al gespeurd op de site van JMRI maar kan niets vinden.
>Is er een standaard decoder die ik kan gebruiken als de merkdecoder niet in de decoder Database voorkomt? Zo ja, moet ik voor deze decoder nog instellingen wijzigen/aanpassen?
>Welke gevolgen heeft een foutieve decoder voor de werking van DecoderPro? Is dit alleen een verkeerde vermelding in de rubriek of leidt de keuze voor een bepaalde decoder tot bepaalde instellingen in DecoderPro?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,

Antonius

edwinb62

Bericht door edwinb62 »

Antonius,

Ik heb ooit ook last gehad met uitlezen in decoderpro. Na wat tips heb ik een 1k/½ watt weerstand tussen de railstaven van het programmeerspoor gesoldeerd.
Daarna nooit meer last gehad met onwillige decoders uitlezen.
Het is het proberen waard.

gr. Edwin

Waalspoor

Bericht door Waalspoor »

Je kan een bericht plaatsen op het JMRI gebruikersforum bij groups.io. Als je daarin aangeeft om welke decoder(s) het gaat kunnen de ontwikkelaars de definities toevoegen in een volgende update van JMRI.
Groeten,
Bas.

Antonius

Bericht door Antonius »

edwinb62 schreef: 14 feb 2025, 15:44 Antonius,

Ik heb ooit ook last gehad met uitlezen in decoderpro. Na wat tips heb ik een 1k/½ watt weerstand tussen de railstaven van het programmeerspoor gesoldeerd.
Daarna nooit meer last gehad met onwillige decoders uitlezen.
Het is het proberen waard.

gr. Edwin
Hoi Erwin, bedankt voor je reactie maar dat is eigenlijk niet het probleem. DecoderPro ziet de decoder wel maar kan hem niet matchen met de decoder database. Ik heb het idee dat je tip meer ziet op het "niet vinden" van een decoder. Toch bedankt voor het meedenken.

Antonius

Bericht door Antonius »

Waalspoor schreef: 14 feb 2025, 18:01 Je kan een bericht plaatsen op het JMRI gebruikersforum bij groups.io. Als je daarin aangeeft om welke decoder(s) het gaat kunnen de ontwikkelaars de definities toevoegen in een volgende update van JMRI.
Hoi Bas,

Bedankt voor je reactie. Ga ik zeker doen. Maar heb je misschien ook een antwoord op mijn 2e en 3e vraag?

Groet,

Antonius

Waalspoor

Bericht door Waalspoor »

Hoi Antonius,
In DecoderPro wordt bij het zoeken van een nieuwe loc bovenaan een aantal standaard NMRA decoders vermeld. Je zou daarin een keuze kunnen maken.
En zolang je alleen maar decoders uitleest kan je deze niet beschadigen, alleen krijg je, zoals je al schreef, verkeerde vermeldingen in de verschillende rubrieken.
Groeten,
Bas.

Plaats reactie

Terug naar “JMRI”