Ik heb ooit een D&H locdecoder ingebouwd. Met de functieknop "licht" brandt de lamp aan de voorzijde als de loc voorwaarts rijdt ( witte draad), achterwaarts gaat ze uit , dit is correct!.
De lamp aan de achterzijde, gele draad, brandt echter continue.
1e vraag: Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
2e vraag: De lampjes branden maar heel zwak, als ik meet staat er maar plm 8V op? Kun je de spanning veranderen?
Alvast bedankt voor een reactie.
D&H locdecoder
Welk model heb je hem ingebouwd en welke decoder?
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

-
Goedenavond, Het betreft een DH decoder, met losse draden, al even in mijn bezit, echter nog bijna ongebruikt, volgens mij type 10c.
Gemonteerd in een sleeptenderlocomotief Fleischmann H0 4145
Bijlage: bedradingsschema PDF; foto van de decoder JPEG
Gemonteerd in een sleeptenderlocomotief Fleischmann H0 4145
Bijlage: bedradingsschema PDF; foto van de decoder JPEG
- Bijlagen
-
- foto van gemonteerde decoder
- D&Hdecoder.JPG (22 KiB) 442 keer bekeken
-
aansluitingen.pdf
- aansluitschema zoals uitgevoerd
- (71.41 KiB) 15 keer gedownload
Ik mis bij het aansluitschema de + draad (normaal blauw).
Zonder + brand de verlichting nooit goed.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
-
- Site Admin
Bij heel veel fleischmann loks (de oude) heb ik nooit de blauwe draad gebruikt ivm geel en wit zijn de voeding van de de lamp en de behuizing van je lok is de massa. Dan heb je geen blauwe draad nodig.denobis schreef: 17 jan 2025, 18:54 Ik mis bij het aansluitschema de + draad (normaal blauw).
Met vriendelijke groet, Mark
De wiite en gele draden zijn geschakelde minnen dus zonder + gaat het nooit werken.
Groeten Hans
Groeten Hans
-
- Site Admin
denobis schreef: 17 jan 2025, 19:22 De wiite en gele draden zijn geschakelde minnen dus zonder + gaat het nooit werken.

Zie ook als voorbeeld: https://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-120.php
Dit is een h0 lok en van een oude serie.
Dat de lampjes niet of verkeerd of nauwelijks branden komt gewoon doordat de stroomkring niet gesloten is.
Het chassis van dit lokje is van metaal.
1 van de aansluitingen van het lampje ligt aan het chassis en dit is normaal de -.
Dat gaat dus niet werken.
Ook het motortje is vermoedelijk een oude zgnd. pannekoekmotor en daar moet je zo wie zo een ander motorschild opzetten aangezien 1 van de motor aansluitingen aan het chassis is verbonden.
Dat de lampjes niet of verkeerd of nauwelijks branden komt gewoon doordat de stroomkring niet gesloten is.
Het chassis van dit lokje is van metaal.
1 van de aansluitingen van het lampje ligt aan het chassis en dit is normaal de -.
Dat gaat dus niet werken.
Ook het motortje is vermoedelijk een oude zgnd. pannekoekmotor en daar moet je zo wie zo een ander motorschild opzetten aangezien 1 van de motor aansluitingen aan het chassis is verbonden.
Laatst gewijzigd door denobis op 17 jan 2025, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Hans
Groeten Hans
Incorrect, sterker nog, dat is de basis zelfs. De v+ werd pas later toegevoegd op decoders, ook in H0. Vooral in schaal N word de v+ nauwelijks gebruikt.denobis schreef:De wiite en gele draden zijn geschakelde minnen dus zonder + gaat het nooit werken.
Twijfel je nog? Waarom doet een 6-pin decoder het dan in een loc en schakel je alsnog gewoon de verlichting

De massa word gebruikt als plus in veel oudere modellen. Dit kan gewoon omdat er een halve spanning op staat. Bij gloeilampen merk je dit niet, alleen bij LED kan je het zien, die dooft met de dcc frequentie.
Bij Leds kan je beter de V+ van de decoder gebruiken. Bij veel micro en nano decoders dien je die er zelf aan te solderen op een van de loodpads. Aangezien de micro decoder zoals de DH10c sterker is dan de gemiddelde H0 decoder zal je die vaker zien.
Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet

-
- Site Admin
Anton,
Heb jij het motorscherm elektrisch gescheiden van het chassis?
Heb jij het motorscherm elektrisch gescheiden van het chassis?