Hallo,
ik ben druk bezig met een baanplan voor mijn schaduwstation en heb nu ik nog in planningsfase zit een vraag over rechte stukken na wissels.
Ik lees her en der op forums dat het verstandig is om na wissels altijd eerst een recht stukje rails te leggen.
1 Wat is hier de reden van, ik zie het namelijk lang niet overal toegepast op (ook 'professionele') banen.
2 Moet dit rechte stuk rails dan alleen aan de 'inkomende' kant van het wissel, dus de wisselzijde waar je de keuze rechtdoor of links/rechts maakt?
3 Hoe lang moet dit stuk rechte rails zijn?
Bedankt alvast, André
recht stuk rails na wissels?
Ik denk dat het sterk afhangt van je baanplan.
Na een krappe bocht (Denk aan R1 of R2) direct een wissel gaf met heel wat materiaal de kans op ontsporing. Daarin is N spoor wellicht nog wat minder vergevingsgezind. Dus op mijn module bak heb ik daar 55mm stukjes tussen zitten wat lang genoeg is om het wielstel recht te trekken tussen bocht en wissel.
Mijn advies is om eerst als test wat baantjes neer te leggen en goed te kijken naar je materieel. Dan zie je wat er in diverse situaties gebeurd. Test dan wel met alle lengtes materieel.
Na een krappe bocht (Denk aan R1 of R2) direct een wissel gaf met heel wat materiaal de kans op ontsporing. Daarin is N spoor wellicht nog wat minder vergevingsgezind. Dus op mijn module bak heb ik daar 55mm stukjes tussen zitten wat lang genoeg is om het wielstel recht te trekken tussen bocht en wissel.
Mijn advies is om eerst als test wat baantjes neer te leggen en goed te kijken naar je materieel. Dan zie je wat er in diverse situaties gebeurd. Test dan wel met alle lengtes materieel.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
Dank voor je reactie en advies.
Ik was vergeten te vermelden dat ik met H0 rijd, ik denk dat je gelijk hebt dat met N-spoor het wat gevoeliger is.
Op mijn huidige testbaan heb ik tot heden geen problemen gehad maar daarbij moet ik gezegd dat dit alleen R3/R4 is.
Ik was vergeten te vermelden dat ik met H0 rijd, ik denk dat je gelijk hebt dat met N-spoor het wat gevoeliger is.
Op mijn huidige testbaan heb ik tot heden geen problemen gehad maar daarbij moet ik gezegd dat dit alleen R3/R4 is.
Ontsporingen hebben ook te maken met de snelheid, waarmee wordt gereden. In het grootspoor zal er altijd een snelheidsbeperking zijn voor het nemen van dergelijke combinaties. De ontsporingen hebben weinig te maken met de stand van het wielstel, eerder met de traagheid van de bovenbouw. Deze wil namelijk zijn richting behouden en dus zal er een ontsporing komen, doordat de flenzen van de wielen tegen de railstaaf omhoog lopen en ontsporen. Als je wielen hebt met lage flenzen (bv. RP-25), zal dat zeer zeker sneller gebeuren.
Met vriendelijke groet,
Cor
Cor
Cor,
Ook dank voor jouw tips/toevoegingen.
Die lagere flenzen zal bij mij zeker spelen want Rocoline rails is 2,1mm hoog ipv 2,5mm. De snelheid speelt bij mij wat minder omdat ik voorbijrazende treinen op een Modelbaan niet mooi vind.
Groet, André
Ook dank voor jouw tips/toevoegingen.
Die lagere flenzen zal bij mij zeker spelen want Rocoline rails is 2,1mm hoog ipv 2,5mm. De snelheid speelt bij mij wat minder omdat ik voorbijrazende treinen op een Modelbaan niet mooi vind.
Groet, André