Als eerste dank voor de reacties op de eerst release. Aan een 2 update wordt gewerkt.
Het is erg leuk om te zien dat dit opensource project dat op github staat wereldwijd door mensen mensen als inspiratie en als throttle voor DCC-EX wordt getest/gebruikt (en als je een github account hebt geef een ster ).
Een aantal maanden geleden had ik al iets verteld hoe de layout in JCS wordt getekend, nl met "tegeltjes".
Een "tegeltje" representeert een stuk rails. Dit kan een gewone rechte rails zijn, een bocht, een wissel, een kruising, een blok, etc.
Om automatisch te kunnen rijden moet een trein dus "weten" hoe die van A naar B komt, m.a.w de route. Kortom er moet een soort van "Tom Tom" functionaliteit zijn die de plattegrond kan "lezen".
Ik heb hier voor een Router gemaakt. Deze router vertaald als eerste de plattegrond in een zg grafisch object model.
Vervolgens wordt er een route algoritme op "los gelaten" die de verbindingen maakt (soms wordt het zelfs AI genoemd, maar zo ver wil ik niet gaan daar de methodiek reeds vele tientallen jaren bestaat).
Ik mijn onderzoek naar deze functionaliteit kom je gek genoeg enorm veel voorbeeld programma's en blog post's tegen over het laatste stukje van de routing puzzel, het algoritme.
De 3 meeste gebruikte hiervan zijn:
- [li]Dijkstra of Kortste pad algoritme. [/li]
[li]A * (ster) (wordt in JCS gebruikt).[/li]
[li]Breathfirst (wordt veel in games gebruikt).[/li]
Het maken de grafische structuur is nu juist het meest lastige stuk, hoe vertaal je een plattegrond in zo'n grafische structuur?
Hoe heb ik dat in JCS opgelost:
Een graph structuur bestaat in essentie uit nodes en edges. Een node kan gezien worden als een fysieke locatie. De edge is de verbinding tussen 2 nodes. Een Edge, (wordt ook wel vector genoemd) heeft een richting, dus van er is een Edge van A naar B en een van B naar A.
Een Edge heeft ook een lengte, Deze lengte wordt later gebruikt om de optimale route te vinden.
In de Graph structuur wordt in JCS iedere tegel een node. De Edges zijn de verbindings punten van de rails die op de tegel wordt afgebeeld. (de "paarse" cirkels in de tekening).
De Node kan dus van A naar B en van B naar A (in de tekening met 3 tegels dus van A naar B en B naar A en van B naar C en C naar B).
Een Wissel is een "specialtje", daar kan je 3 kanten op. Een wissel heeft 6 edges. Echter een wissel heeft een beperking.
Ja kan nl van A naar B, van A naar C, van B naar A en van C naar A maar niet van C naar B. Deze beperking wordt actief tijdens het routeer proces. Bij het maken van de grafische structuur zullen in eerste instantie alle Edges, ook die van B naar C en C naar B gemaakt worden.
A * (ster) algoritme
Zodra de grafische structuur is gemaakt wordt er getraceerd.
In een blok gestuurde omgeving zoals bij de meeste trein besturing programma's kan een trein van blok naar blok rijden. De route tussen 2 blokken wordt ook wel de rijweg genoemd.
In JCS wordt er een lijst gemaakt van alle blokken en vervolgens wordt er getest of er een route bestaat van een blok naar een ander blok.
Voor mijn test baan bijvoorbeeld zijn er 8 routes of rijwegen mogelijk. In het route paneel kun je ze selecteren en dan wordt de rijweg getoond. Tot zover de vorderingen van JCS, naast het verhelpen van foutjes in de eerste release ben ik nu bezig met het opzetten van automatisch rijden. Dit is de volgende grote puzzel.
Groeten,
Frans