baan bezet detectie

Hans1957

baan bezet detectie

Bericht door Hans1957 »

Misschien een domme vraag maar als ik detectie op de baan heb gerealiseerd en deze werkt in de z21 app kan ik dan met 2 treinen in hetzelfde baanvak rijden en daardoor eventueel batsen/crashen
als ik dit wil voorkomen moet ik dan gebruik maken van een computer programma of werkt dit oon ik de z21 app

AlbertG

Bericht door AlbertG »

Hoi Hans,
Domme vragen bestaan niet dus goed dat je hier je vraag stelt.
De melders hebben in de Z21 app geen andere functie dan laten zien dat er een trein overheen rijdt. De app doet daar verder niets mee (ik heb het tenminste niet ontdekt).
Als je wilt voorkomen dat treinen op elkaar botsen is dat het makkelijkst te regelen met een computer programma zoals Rocrail of iTrain.
Misschien heb je hier wat aan: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... UBeJerOHHw
Vriendelijke groeten,
Albert.

Mijn video's: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Hans1957

Bericht door Hans1957 »

Bedankt Albert
ik zal jouw video's eens rustig bekijken en dan een beslissing nemen welke van de 2 programma's ik ga gebruiken welke is naar jouw ervaring het meest gebruikers vriendelijk

Groet Hans

denobis

Bericht door denobis »

Beste Hans
Ik gebruik iTrain versie 5.1 en dat bevalt prima.
Je zal je baan ook in blokken moeten opdelen ( minimaal 8 blokken in een ovaal met ieder blok minimaal 1 melder) anders stoppen de treinen alsnog niet en krijg je butsen en krassen of erger.
Het mooie van iTrain is dat de plaats van de loks bij iedere blok overgang gecorrigeerd word (mits alle instellingen en snelheids ijking goed zijn).
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

AlbertG

Bericht door AlbertG »

Hans1957 schreef: 21 okt 2024, 17:31 het meest gebruikers vriendelijk
Hoi Hans,
Ik kan je daar geen antwoord op geven. Ik ken alleen Rocrail en heb geen ervaring met iTrain.
Rocrail is altijd gratis te downloaden en te gebruiken.
Voor iTrain kun je een gratis proeflicentie aanvragen voor 3 maanden (dacht ik zo uit mijn hoofd). Dan kun je je zelf een beeld vormen van wat voor jou het best is. Gezien de prijs van iTrain zou ik zeker gebruik maken van die proeflicientie.

Kijk maar eens op mijn kanaal naar de Rocrail snelstartgids. Ook voor iTrain zijn er vergelijkbare video's op Youtube te vinden.
Vriendelijke groeten,
Albert.

Mijn video's: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Henk

Bericht door Henk »

Hans1957 schreef: 21 okt 2024, 17:31 welke is naar jouw ervaring het meest gebruikers vriendelijk
De tip van Albert is uiteraard een goede, je kunt beiden een tijdje gratis gebruiken (RocRail permanent) en bepalen welke je het prettigste vind werken. Ik heb zowel RocRail als iTrain getest/gebruikt voor een middelgrote modelbaan en heb uiteindelijk voor iTrain gekozen - geen cent spijt van gehad. Zowel gebruiksgemak als de weergave hebben mij overtuigd. Maar vorm vooral je eigen oordeel en gun jezelf tijd om het onder de knie te krijgen.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Onthoud vooral dat alle software hetzelfde doet, het laat een trein rijden en zet een wissel om. Even basaal geschreven.

Wat belangrijk is de mate van comfort bij jou past en wat je wensen zijn op de baan. Test het uit en welke keuze je ook maakt, het is jouw modelbaan!!!
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Het meest listige in het verhaal is de volgorde goed hebben.
Begin je aan melders zonder te weten met welke software dan kan je heel onhandige keuzes maken.

Ik heb los een baan neer gelegd met Fleischman rails waardoor ik vrij makkelijker kon corrigeren en daarmee heb ik een paar maanden getest en zaken aangepast. Gaatjes bij boren voor weer nieuwe draden konvrij makkelijk omdat ik alleen rails op een plaat had. En dan nog sta je wel eens flink te foeteren op jezelf omdat het niet gaat zoals je in eerste instantie had gedacht.

Heb hiermee 2x een test baan gemaakt.
Nu ben ik aardig ver met een set van 2 module bakken van 100 bij 50 cm waardoor ik een leuke baan heb die ik eenvoudig mee kan nemen om zaken uit te leggen of te testen of ... Die zit vol bezetmelders, wissel aandrijvingen en lichseinen.

Begin 2025 verwacht ik aan de echte baan thuis te beginnen over 2 lagen en die ook een stukje groter wordt. (320 bij 120/80 cm) En die zal wel enige jaren nodig hebben om een beetje toonbaar te zijn.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.

Plaats reactie

Terug naar “Kennisbank”